Live communicatie en experience marketing: hoe gaan bedrijven nu en in de toekomst om met LIVE?
LIVE COMMUNICATIE EXPERIENCE MARKETING ONDERZOEK - De samenwerkende internationale brancheorganisaties in de LiveCom Alliance hebben samen met het Duitse R.I.F.E.L. Institute een kwalitatief onderzoek gedaan naar hoe opdrachtgevers van live communicatie en experience marketing omgaan met LIVE in hun marcom-mix. 'Het verlangen naar face-to-face events is immens en zal volledig vloeibaar worden tussen fysiek live, online en hybride oplossingen.'
De resultaten van het onderzoek naar de inzet van live binnen de marcom-mix zijn gebaseerd op een mix van desk research en interviews met 14 managers van in Duitsland gevestigde multinationals. Onder meer Samsung, Siemens, BMW en BASF deelden hun visie en strategie. In een serie artikelen duikt EventBranche.nl in de uitkomsten van het onderzoek. In deel I de belangrijkste overkoepelende uitkomsten:
- Live face-to-face communicatie is essentieel voor organisaties, bedrijven en merken
Manuela Thomsen, Deutsche Sparkassen- und Giroverbund: "The desire for face-to-face events is immense among all the participants.”
- Grenzen tussen verschillende formaten zullen net zo vloeiend zijn als de uitvoering in real live, digitale en hybride vormen
Klaus Gödert, BASF SE: "Als er tegenwoordig een live-evenement plaatsvindt, is een van de eerste vragen van de aanwezigen stellen: 'Welke virtuele/digitale opties hebben we?"
- Duurzaamheid zal een nog veel prominentere plaats innemen in de verschillende evenementenconcepten
Alexandra Landers, BMW Group: "De duurzaamheid van evenementen om de carbon footrpint te verkleinen, wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Bureaus moeten zich intensiever met deze eisen bezighouden om op lange termijn succesvol te blijven en contracten van grote bedrijven in de wacht te slepen"
Bedrijven en merken waren al bezig met een kwantitatieve en kwalitatief herpositionering van live en events binnen hun marcom-mix, maar door COVID-19 is die herpositionering versneld. Uit dit kwalitatieve onderzoek zou je dan alsnog de conclusie kunnen trekken dat hybride eventtrajecten de toekomst zijn:
"In de toekomst zullen er minder zuiver live of zuiver online activiteiten zijn, maar een heleboel hybride." (Gödert, BASF SE)
Zowel het aantal als de omvang van evenementen verandert: "Reduce to the MAX", is het doel en de samenvatting van de strategische herpositionering. Daarbij heeft COVID voor een snelle ontwikkeling, professionaliseringsslag en acceptatie van online, digitaal en virtueel gezorgd. Daarbij zijn hybride events, niet alleen in de stream-vorm, maar vooral in de vorm van een geheel nieuwe kwaliteit, de toekomst.
"Hybride evenementen zijn het 'nieuwe normaal' dat zal zorgen voor een passende benadering van de media en het grote publiek over alle kanalen heen." (Landers, BMW Group)
Een heldere en zeer positieve boodschap van de marketing- en communicatie managers bij de grote multinationals? Fysieke live communicatie is en blijft essentieel. Ondanks de sterke opkomst van digitale communicatie hebben alle ondervraagde merken en bedrijven 'real life' communicatie verankerd in hun communicatiestrategie.
Michael Müller, Samsung Electronics: "Wat eenvoudige kennisoverdracht betreft, zijn virtuele evenementen algemeen aanvaard, maar een echte ervaring functioneert alleen in fysieke live communicatie."
"Echte rijervaringen en belevenisvolle product impressies kunnen niet online worden ervaren", zegt BWM Group.
Tot slot geven de respondenten aan dat echte, persoonlijke, face-to-face activiteiten in de vorm van evenementen en beurzen ook in de toekomst relevant zullen blijven, zeker gelet op persoonlijke (vertrouwelijke) gesprekken, het leren kennen van nieuwe partners en netwerken, wat vooral in een sterk gedigitaliseerde wereld van vitaal belang is.
EvenementOrganiseren.nl publiceerde onlangs over hetzelfde onderzoek:
Online event: 3 gouden tips voor content
>> Binnenkort in Deel II: De strategische herpositionering van LIVE op drie niveaus