Duurzaam evenement steeds belangrijker voor bedrijven en merken
In het onderzoek naar de toekomst van live communicatie van het Duitse onderzoeksinstituut R.I.F.E.L. ook kort aandacht voor duurzame evenementen. Klimaatneutraal, zoals de opdrachtgevers erover spreken. "De duurzaamheid van onze evenementen wordt steeds belangrijker", aldus de BMW Group.
De onderzoekers trekken na een desktop research en diverse kwalitatieve interviews met verantwoordelijken bij grote merken en multinationals, als het gaat om live communicatie en experience marketing in combinatie met duurzaamheid, heldere conclusies:
- Covid-19 heeft de wereldwijde vraag van de samenleving naar duurzaamheid tijdelijk naar de een beetje naar de achtergrond gedrongen, maar het is nog steeds een topprioriteit voor de strategische positionering van bedrijven.
- Men heeft zich inmiddels gerealiseerd dat digitale evenementen niet noodzakelijkerwijs ecologisch duurzaam zijn.
- In de toekomst zal de vraag naar de klimaatneutrale beursstand of het klimaatneutrale evenement dringender zijn dan ooit.
- ISO-certificering van bureaus en dienstverleners op het gebied van duurzaamheid zal steeds belangrijker worden om samen te werken als partner in de waardecreatieketen met bedrijven en om in de toekomst opdrachten binnen te halen in de toekomst.
"De duurzaamheid van evenementen om de koolstofvoetafdruk te verkleinen wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Bureaus moeten zich intensiever op deze eisen richten om succesvol te blijven op de lange termijn en om opdrachten van grote bedrijven binnen te halen." (Landers, BMW Group)
Lees ook:
Live communicatie en experience marketing: hoe gaan bedrijven nu en in de toekomst om met LIVE?
Lees ook op EvenementOrganiseren.nl:
Duurzaam evenement organiseren? 76 tips