Toekomst+van+live+communicatie%3A+%27Merken+moeten+empathischer+worden%27
Nieuws

Toekomst van live communicatie: 'Merken moeten empathischer worden'

In de aanloop naar The Experience Conference van 28 september 2021, waar de opdrachtgevers van live en experiences binnen de marcom-mix aan de hand worden genomen de toekomst in, een serie aan artikelen. Zo kreeg The Oval Office, met bureaus in België, Nederland en Frankrijk, binnen de pandemie van een internationaal concern een opdracht om hun jubileum vorm te geven. Lidewij Baneke head of client services legt uit:

Het kan nog, er zijn nog enkele fysieke live kaarten voor The Experience Conference van IDEA en natuurlijk kun je ook online aanwezig zijn. Als opmaat voor 28 september: hoe kijkt een groot bureau als The Oval Office naar de toekomst?

'De pandemie dwong de hele live-wereld om anders te kijken naar het vak. Dat heeft ons uitgedaagd om scherper te zijn en precies daarom hebben we impactvolle live communicatie trajecten neer kunnen zetten. Bijvoorbeeld voor een internationaal bedrijf, dat wereldwijd haar jubileum vierde en waarvoor wij verantwoordelijk waren voor de gehele activatie: van voortraject en teasers tot live broadcast tot communicatie traject na afloop. De essentie is daarbij dat mensen meer dan ooit de behoefte hebben aan een connectie met anderen: verbinding met werkgever, collega’s, merken of partners.'

'Het karakter van de online en hybride live events die wij met The Oval Office hebben georganiseerd was anders. Het online aspect maakte dat wij nóg kritischer werden op het invulling van de experience. Die werd meer gecomprimeerd, bevatte meer afwisseling (om aandacht vast te houden), was gerichter (minder tijd vraagt om meer focus) en live was vaker een onderdeel in een uitgebreider (online) communicatie traject. Het neerzetten van een totaalbeleving /experience werd en is belangrijker dan ooit.'

Wat gaan jullie aan events, live communicatie/experiences doen, als er geen restricties/maatregelen meer zijn (of in ieder geval zo weinig dat live bij elkaar brengen van mensen weer veilig kan)?

'Nog kritischer zijn op opdracht/briefing om écht de uitdaging van de klant uit te pluizen om vervolgens relevante inzichten op te doen van de personen voor wie de experience is. Hoe raken we de doelgroep in het hart en maken we een experience waarmee échte verbinding wordt gerealiseerd? In de invulling van de experiences willen we de huidige mindset vasthouden en meer variatie opzoeken en minder ‘one-off’ werk maken.'

Hoe zien jullie de toekomst van live communicatie en experience marketing?

Bob Bruinenberg, Strateeg bij The Oval Office: 'De blijvende impact die COVID-19 op de wereld van live communicatie heeft gehad is evident en hier zullen we de aankomende jaren veel van blijven terugzien. Maar er verandert niets aan de essentie van goede communicatie: verbinding maken. Zeker in een sterk veranderde wereld is het cruciaal dat merken empathischer worden en de tijd nemen om in de schoenen van de mensen te gaan staan, om te weten wat hen drijft, inspireert, afstoot of aantrekt.'

'De wereld post-COVID wordt volgens ons gekenmerkt door twee aspecten: mensen willen zich verbonden voelen met mensen en merken én ontsnappen aan de drukke (digitale) waan van de dag. Live, face to face, online én offline. Post-COVID is het hebben van een "derde plek" om te ontspannen belangrijker dan ooit. Nu verwacht wordt dat de 1,5-meter maatregel binnenkort wordt opgeheven, verheugen mensen zich op de mogelijkheid om uit hun vier muren te breken en te genieten van experiences buitenshuis. Veel van de door de pandemie geïnspireerde gewoonten/gebruiken en alternatieven voor activiteiten op afstand worden stilletjes afgeschaft voor het echte werk. En naarmate technologie steeds meer doordringt in het dagelijkse leven, zal de honger naar offline belevingen steeds groter worden.'

'Echter, de virtuele evenementen en digitale streaming van live-evenementen - van toneelstukken tot concerten en virtuele marathons - tijdens de pandemie zouden echter wel eens langer kunnen duren dan de crisis. De voordelen zijn onder andere: een grotere toegang tot evenementen over de hele wereld; minder dure manieren om ze bij te wonen en voor degenen die niet bereid zijn om grootschalige evenementen bij te wonen (sociale angst etc.), een veiligere en minder intimiderende manier om deel te nemen.'

'De toekomst van live zit vol met kansen, maar zullen vooral vallen of staan met een geïntegreerde aanpak, waarin inzichten van doelgroepen en mensen aan de basis staan van het creëren van totaalbelevingen. Alleen op deze manier kunnen we bouwen aan waardevolle connecties tussen mens en merk.'

Kun je de volgende stelling onderbouwd pareren dan wel bevestigen:

“De toekomst van live communicatie en experience marketing is krachtiger en breder dan ooit tevoren!”

'COVID-19 heeft de live- en experience marketing sector gedwongen om te vernieuwen. Met succes. De sector heeft flexibiliteit getoond en zichzelf middels virtuele en hybride events verder ontwikkeld. Breder dan ooit? Jazeker, mits de sector zichzelf blijft ontwikkelen. Krachtiger dan ooit? Dat valt nog te bezien. Na de Zoom-fatigue en het grote gemis van offline experiences gaat experience marketing zeker in 2022 een flinke vlucht nemen. Er is behoefte aan écht contact, echte interactie en het maken van herinneringen en daar is live communicatie dé manier voor. Er is echter nog altijd een gebrek aan empathie bij merken, dat ook zichtbaar is in experience marketing. Wil deze krachtiger dan ooit zijn, dan zal er beter moeten worden geluisterd naar doelgroepen en minder puur gezonden worden vanuit merken. Gericht op het maken van (opr)echte verbindingen. En dan kan de toekomst veel moois brengen.'

 

The Experience Conference 2021 - 28 september 2021




Ook klaar zijn voor de toekomst van live communicatie en experience marketing? Dan is The Experience Conference op 28 september 2021 voor jou als merk, bedrijf of andere opdrachtgever het event om je mee te nemen de toekomst in. Onder meer Sander Duivestein (over echt vs fake), AFAS en YouTube spreken over hun visie en inzichten.

>> Inschrijven The Experience Conference 2021
© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.