Toekomst+van+Eventmarketing%3A+hoe+influencers+jouw+event+tot+een+groter+succes+maken
Nieuws

Toekomst van Eventmarketing: hoe influencers jouw event tot een groter succes maken

TOEKOMST VAN EVENTMARKETING - Influencer Eventmarketing was één van de trends uit #EventTrends2019. Voor Merel Roel, eventstudent aan de Hogeschool Utrecht, het onderwerp voor een inhoudelijk artikel: kunnen influencers een event succesvoller maken?

Influencer marketing is groter dan ooit. Het is de allernieuwste hype in marketing-land. Steeds meer bedrijven gaan de samenwerking met influencers aan. Iedereen heeft waarschijnlijk wel eens van de term influencers gehoord.

Maar wat zijn influencers nu precies?
En wat kun je ermee als eventorganisator?
Is het de oplossing om je event nog succesvoller te maken?

Die vragen stelt Merel Roel:

 

Maar wat zijn influencers nu precies?


Influencers, zijn hot! Ze zijn de toekomst binnen de reclame en het adverteren. Letterlijk vertaald is influencer, beïnvloeder. Kort gezegd is een influencer dus een persoon die veel invloed en impact heeft op zijn of haar doelgroep. De ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media verlopen razendsnel en hebben een enorme impact op de keuze voor media en middelen. Influencers maken vooral gebruik van het internet-tijdperk. Social media is tegenwoordig van groot belang als het gaat om adverteren. Influencers zijn dan ook voornamelijk te vinden op de social media platformen zoals Instagram, Facebook, YouTube en Snapchat. Influencers hebben veel volgers en inspireren hun volgers vaak op een bepaald gebied. (Gerritsen & van Olderen,2017)

Een influencer kun je eigenlijk zien als een soort rolmodel. De volgers hebben vaak het gevoel dat ze de influencers kennen en voelen een sterke band met ze. Bedrijven en evenementen zetten influencers massaal in om reclame te maken. Wanneer een influencer zegt dat een bepaald evenement fantastisch is of een mascara van een bepaald merk de beste ooit is, geloven de volgers dat en gaan ze dat product of dienst kopen. Hiermee kunnen ze hun volgers aanzetten tot het verrichtten van acties, en winnen ze het vertrouwen van hun volgers.

Eigenlijk kun je influencer marketing zien als een afgeleide vorm van mond-tot-mond reclame

 

De mond-tot-mond reclame anno 2019
Mond-tot-mond reclame is een marketinginstrument dat al vele jaren bestaat. Het gaat er hierbij om wat mensen tegen elkaar zeggen en met elkaar doen. Volgens Paul Korpelshoek, regisseur en producent, zijn influencers de nieuwe mond-tot mond- reclame. Zo vertelt Korpelshoek dat mensen sneller een boodschap voor waar aannemen als die van een bron komt die ze vertrouwen en waarmee ze zichzelf kunnen identificeren. Volgens Korpelshoek is influencer marketing niet de traditionele mond-tot-mond reclame, omdat het zich online afspeelt, maar is het effect wel hetzelfde.

Uit een onderzoek blijkt dat maar liefst 92% van de consumenten wereldwijd earned media, zoals mond-tot-mond reclame meer vertrouwen geeft dan andere vormen van adverteren. Reviews van anderen worden tegenwoordig dus als betrouwbaar gezien. (Corbeau,2017)

'Niet de traditionele mond-tot-mond reclame, maar het effect is wel degelijk hetzelfde’

Influencers worden dus gezien als trendsetters in een bepaald gebied met een groot bereik. Maar waarom maken bedrijven en evenementen nu gebruik van influencer marketing?

Waarom zetten evenementen influencers in?

Volgens Mirjam Lederweg, al 25 jaar werkzaam binnen de evenementenbranche is het cruciaal voor evenementen om influencers te gebruiken. Lederweg maakt gebruik van influencers om een grotere naamsbekendheid te creëren en om de juiste doelgroep en niches aan de spreken. Verder vertelt ze dat het goedkoper is dan de traditionele marketing en dat het bereik enorm is.

Volgens Korpelshoek is de belangrijkste vraag of de influencer ook in directe relatie met je product of dienst staat, en of het dus de geschikte influencer is. Korpelshoek vertelt dat alle elementen op je evenement met elkaar moet kloppen. Dat betekent dus dat het programma, de logistiek, de communicatie maar ook de gekozen influencer moet kloppen. Korpelshoek geeft als tip om goed te ontdekken welke influencers door jouw doelgroep gevolgd worden en of de influencer wel geloofwaardig is ‘‘Het gaat om engagement en als je niet te goede influencer kiest prikken volgers daar doorheen’’. ‘‘Kijk dus niet naar de aantallen volgers, maar naar de niches waarin de influencers zitten’’. Aldus Korpelshoek.

 

Influencers zijn er in verschillende soorten, maar welke past nou het beste bij jouw organisatie?

Micro/Nano Versus Mega influencers
In de wereld van de influencers kun je onderscheid maken tussen Micro/nano - en Mega-influencers. Mega influencers zijn vaak beroemdheden, ze heb-ben een breed bereik en hier betaal je dan ook veel geld voor. Micro en Nano influencers hebben vaak tussen de honderd en tienduizend volgers.

“Kijk dus niet naar de aantallen, maar naar de niches waarin de influencers zitten”

In tegenstelling tot Mega influencers kennen Mi-cro influencers hun volgers, waardoor de betrok-kenheid van hun volgers hoger ligt. Micro influen-cers worden vaak gezien als authentiek en zitten in een bepaalde niche. Voor een evenement is het financieel ook aantrekkelijk om met deze groep in zee te gaan. Vaak is een vergoeding zo-als een VIP-ticket al genoeg. Voor een goed be-reik bij een specifieke doelgroep kun je dus het beste kiezen voor Micro en Nano influencers. (Vertriest,2017)

Influencer Marketing in het PESO-model
Het PESO-model, is een model dat goed toepasbaar is binnen de online marketing. In de verschillende kanalen van het PESO-model kan gebruik gemaakt worden van influencers:

Paid: Je betaalt influencers om een geloofwaar-dige bepaalde boodschap via verschillende sociale kanalen te verspreiden.

Earned: Influencers maken veel gebruik van het plaatsen van tags bij hun video of foto. Met een goede tag wordt er een online community gecre-eerd. De influencers plaatsen de tag op eigen initiatief.

Shared: De post van de influencers wordt door veel mensen geliked en geshared. Hiermee wordt je eve-nement onder een grote doelgroep verspreid.

Owned: Bedrijven en evenementen kunnen een langdurig contract afsluiten met influencers. Hiermee kunnen influencers zich aan een merk of evenement verbinden en verspreiden ze content via de kanalen van de bedrijven. (Sammis, Lincoln, & Pomponi, 2015)

Maar hoe pas je het PESO-model nu toe bij evenemen-ten? In de volgende voorbeelden gaan we kijken hoe verschillende evenementen gebruik hebben gemaakt van influencers.

#BrabantNacht

Met het evenement BrabantNacht opende Brabant zijn deuren voor bezoekers om hen een speciaal arrange-ment te laten beleven tijdens BrabantNacht. Onder die bezoekers nodigde de organisatie 70 influ-encers uit. Met als doel dat de influencers hun beleving zouden doorgeven aan hun volgers. Tijdens het selec-teren van de influencers keek de organisatie naar het bereik en de niche waarin de influencers actief waren, zodat de juiste doelgroep werd bereikt. Voorafgaand aan BrabantNacht plaatsten de influencers foto’s op social media met #brabantnacht. Binnen no time was de #brabantnacht trending topic op Twitter. Na afloop deelden de influencers hun ervaringen op social media. De organisatie van BrabantNacht maakte bij dit evenement gebruik van Paid, Earned en Shared media met influencers. Dit leidde tot een groot bereik onder de doelgroep en werd het een succes.

Feestelijke opening in winkelcentrum

Hilvertshof Voor de heropening van winkelcentrum Hilvertshof in Hilver-sum was er een feestelijke openingsweek georganiseerd. Tijdens dit evenement werden er vier influencers geselecteerd die zorgden voor veel publiek. Elke dag werd er een bijzon-dere influencer naar Hilvertshof gehaald die op een positieve manier veel interactie met de bezoekers opleverde. Door het gebruik van Paid media met influencers kwam Hilvertshof op een leuke en positieve manier onder de aandacht van de be-zoekers en kwam er veel publiek op het evenement af. (Wearefirst,2017)

Coachella, het festival waarvan iedereen droomt

Het Coachella Valley Music and Arts Festival in California, is wereldwijd ongekend populair. Op dit muziekevent zijn alle beroemde celebrity’s en influencers te vinden(Paid media) Doordat mensen denken dat ze Beyonce tegen kunnen komen op het festival, is de kaartverkoop enorm. Veel modemerken maken bij dit festival dan ook gebruik van Earned en Shared media. Modemerken zetten influencers tijdens dit festival in als trendsetters, zodat de potentiële klant geïnspireerd wordt. In ruil hiervoor krijgen de influencers viptickets  voor Coachella.

Tijdens Coachella posten influencers massaal foto’s op het internet, om aan hun volgers te laten zien wat een geweldige tijd en beleving ze daar hebben. Bij het zien van die foto’s dromen alle volgers ervan om een keer aanwezig te kunnen zijn bij Coachella, om net als de influencers een geweldige tijd te hebben in een prachtige outfit. (Heyer,2018)

“Dat ik meiden inspireer met mijn foto’s vind ik heel bijzonder.”

Dit komt van Catarina Veltmeijer, een micro influencer met bijna 3000 volgers op Instagram. “Nieuwe bedrijven of evenementen sturen mij meestal een email of privé bericht op Instagram. Als het bedrijf of evenement binnen mijn interesses valt, ga ik de samenwerking vaak aan” vertelt Catarina. 'Voor verschillende evenementen maak ik reclame op mijn Instagram account, hiervoor krijg ik bijvoorbeeld gratis kaartjes voor mijzelf en mijn vriendinnen, dat is toch gewoon geweldig!’, vertelt Catarina.

Volgens de statistieken van Instagram heeft Catarina  maar liefst 73% bereik met haar foto’s. Dit wil zeggen dat haar foto’s vaak in de timeline van iemand beland die haar niet volgt maar wel dezelfde interesses deelt. Een micro influencer zoals Catarina kunnen evenementen dus goed inzetten om een groot bereik te creëren onder een bepaalde niche. 

 


Literatuurlijst

Corbeau, A. (2017, 1 juni). DE TWEE BEÏNVLOEDERS VAN REPUTATIE SPONSORING & INFLUENCER MARKETING. Geraadpleegd van http://annecor-beau.com/wp-content/uploads/2018/02/Paper-Capita-Selecta-Anne-Corbeau-0891679.pdf

Gerritsen, D., & Van Olderen, R. (2017). Het event als strategisch marketinginstrument (2e ed.). Bussum, Nederland: Coutinho.

Heyer, D. (2018, 14 april). Coachella wereldwijd ongekend populair: maar waarom? Geraadpleegd van https://www.metronieuws.nl/lifestyle/life/2018/04/coa-chella-wereldwijd-ongekend-populair-maar-waarom

Koster, B. (2016, 6 oktober). Influencers vertellen het verhaal van Brabant tijdens #brabantnacht. Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/coo-kies/?s=%2Fberichten%2Finfluencers-vertellen-het-verhaal-van-brabant-tijdens-brabantnacht

Korpelshoek, Paul, persoonlijke communicatie (21 februari 2019)

Lederweg, Mirjam, persoonlijke communicatie (21 Februari 2019)

Sammis, K., Lincoln, C., & Pomponi, S. (2015). Influencer marketing for dummies. New Jersey, Verenenigde Staten: John wiley & Sons.

Veltmeijer, Catarina, persoonlijke communicatie (21 Februari 2019)

Vertriest, P. (2017). FASHION INFLUENCERS. EEN KWALITATIEF RECEPTIEONDERZOEK NAAR DE BETEKENIS VAN FASHION INFLUENCERS VOOR VROUWELIJKE JONGVOLWASSENEN.. Geraadpleegd van https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/482/469/RUG01-002482469_2018_0001_AC.pdf

Wearefirst. (2017). Hilvertshof - First - Influencer Marketing Bureau. Geraadpleegd van http://wearefirst.nl/project/hilvertshof/


 

Toekomst van Eventmarketing

In de serie Toekomst van Eventmarketing ism Hogeschool Utrecht verscheen eerder al:

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.