Reviewsites op de zakelijke evenementenmarkt: angst of kans?
INDUSTRIELE EVENEMENTENLOCATIE - Is het een kans, of is er angst voor reviewsites? Het was een van de vragen tijdens het EventBranche Tafelgesprek over zakelijke reviews in de Haagse Fokker Terminal. Wanneer zijn de reviews waardevol en hoe moeten wij daar als branche mee omgaan?
Een aantal reviews van een hotel geeft vaak een redelijk goed beeld, maar geldt dat ook voor een locatie waar iedere dag andere soorten events georganiseerd worden? Misschien wel niet en misschien is een evenement en dus een evenementenlocatie wel te complex om te laten reviewen. Toch wil iedereen in deze sharing economy sociaal bewijs zien. Over de zin en onzin van reviews voor de zakelijke evenementenmarkt sprak EventBranche Magazine met Marco Kole van MeetingReview.com, Tim Rosman van Fokker Terminal Den Haag, Trenja Mulder van World Forum en Mark Wichmann van EventBranche.nl.
Trenja Mulder, World Forum Den Haag:
‘Een evenement is lastig meetbaar, daar komt nog eens bij dat veel evenementen in onze locatie georganiseerd worden door ministeries en die zijn veelal binnenskamers. Dat is natuurlijk heel specifiek per opdrachtgeversmarkt. Aan de andere kant, ik geloof er wel in dat reviews van onze locaties voor internationale opdrachtgevers redelijk bepalend zijn voor een eerste indruk.’
Mark Wichman, EventBranche.nl:
‘Het gaat vooral om de combinatie van de kwaliteit van reviews en het aantal. Een opdrachtgever die een locatie beoordeeld op de reviews moet wel een beeld krijgen van welke waarde hij moet hechten aan welke review. Veel verschillende geluiden maken de waarde van een reviewsite. En dat bewerkstelligen binnen de complexiteit van een evenement is erg lastig. En dan blijft er nog een zeer belangrijk punt: stel dat je transparant bent in wie welke review geeft, dat het gaat om een diversiteit aan reactie en grote hoeveelheden, dan moet de review ook nog eens vindbaar zijn.’
Tim Rosman, Fokker Terminal Den Haag:
‘In mijn ogen hangt de waarde van een reviewsite volledig af van het type product en de soort locatie. Het is een prachtige tool om aan de hand van je bezoekers een locatie te verbeteren, maar onze evenementen zijn vaak zo complex dat het fijn zou zijn om verschil aan te kunnen geven binnen de inhoud van een review.’
Marco Kole, Meetingreview.com:
‘Een site als de onze heeft alleen kans van slagen als we samenwerken. Locatiesurveys nemen steeds vaker ook de vraag op of de enqueten doorgespeeld mag worden naar reviewsites. Voor een bezoeker van een evenement is het best moeilijk een mening sec over de locatie te geven. Een organisator kan dat wel, dus moeten we de reviews ook wegen. Zo wegen wij op aantal reviews per locatie, weging in de tijd en nog belangrijker wie schrijft het. Daarmee proberen wij het Broer-van-de-Bakker-principe te voorkomen: een locatie met 4 keer een 10 is raar en heeft dus geen waarde. Daarom ranken wij voorlopig locaties op het aantal reviews dat ze hebben.’
>> Benieuwd naar het 3 pagina grootte artikel in EventBranche Magazine? Neem dan nu nog een abonnement.