
Nationale campagne gelanceerd voor grootste duurzaamheidsuitdaging van evenementenindustrie
Na een succesvolle lancering is de nationale campagne ‘Share Your Ride’ nu beschikbaar voor alle evenementenorganisaties in Nederland en België. De campagne, ontwikkeld door mobiliteitsplatform Slinger, heeft als doel om bezoekers te stimuleren samen te rijden naar evenementen - van festivals tot voetbalwedstrijden - en zo de CO₂-uitstoot te verminderen. Transport is verantwoordelijk voor 60 tot 85 procent van de uitstoot van evenementen en is daarmee de grootste vervuiler - er ligt dus een enorme kans om te besparen. Daarnaast is gebleken dat evenement bezoekers het samen rijden ervaren als een leuk onderdeel van het evenement zelf.
Zoals een bezoeker van het Sportpaleis in Antwerpen het zelf verwoordde: ‘Het was geweldig, we zijn onderweg vrienden geworden.’
Met de lancering van deze gezamenlijke campagne zetten we een volgende stap in de ontwikkeling van ons platform en laten we zien hoeveel plezier het kan opleveren om samen naar een evenement te rijden. We willen van samen rijden naar evenementen de norm maken. Ons doel is om de CO₂-uitstoot terug te dringen - en dat doen we door mensen letterlijk samen te brengen.
Van versnipperde boodschappen naar één herkenbare beweging
Tot nu toe hanteerden organisatoren elk hun eigen communicatie over duurzame mobiliteit. Daardoor werd de herkenbaarheid onder bezoekers beperkt, terwijl veel fans meerdere evenementen per jaar bezoeken. Met ‘Share Your Ride’ wordt één consistente boodschap gebruikt: herkenbaar, krachtig en flexibel toepasbaar.
De campagne werkt met een vaste structuur
Share your ride. Enjoy the show.
Share your ride. Catch the game.
Share your ride. Let’s dance tonight.
Zo blijft de boodschap herkenbaar, terwijl de invulling per evenement uniek blijft.
Samenwerking met toonaangevende locaties en organisatoren
Onder meer 013, Patronaat, MOJO, Lotto Arena, Johan Cruijff ArenA, AFAS Live, Ziggo Dome, Oerol, Awakenings, Bibelot, Enschede Marathon, De Munt, Vorst Nationaal en Opwekking hebben zich al aangesloten bij de campagne. Inmiddels gebruiken ruim 130 organisaties de Slinger-technologie.
Eén industrie, één doel
De campagne loopt van 1 april tot en met december 2025. Organisaties ontvangen een communicatietoolkit op maat en kunnen de content inzetten op hun eigen moment, via hun eigen kanalen. Indien gewenst neemt Slinger ook de mediatrajecten uit handen. Zo wordt de campagne geen extra belasting voor communicatieteams, maar een kans om duurzaamheid zichtbaar en effectief te maken.
Doe mee en maak samen rijden de nieuwe norm voor evenementen
Aanmelden kan eenvoudig door te mailen naar isabeau@Slinger.to. Meer informatie is hier te vinden.