Jaarbeurs+in+2030+de+meest+duurzame+eventlocatie%3F
Nieuws

Jaarbeurs in 2030 de meest duurzame eventlocatie?

Koninklijke Jaarbeurs Utrecht heeft als ambitie om in 2030 de meest duurzame eventlocatie en -organisator van Europa te zijn. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Grote stappen zijn nodig om die ambitie te verwezenlijken. Tegelijkertijd brengen tal van kleine stapjes de beurs- en evenementenlocatie bij uitstek ook dichter bij het einddoel. Hier zoomen we in op de trends op het gebied van duurzaamheid met de bril op van Jaarbeurs.

Drie beloftes doet de eventlocatie. De eerste belofte moet van de Jaarbeurs een CO2-positieve locatie maken. Hier gaat het onder meer over voedsel en afval. De tweede belofte betreft de duurzaamheid van beurzen, congressen en evenementen. Op dit punt gaat de locatie nadrukkelijk de samenwerking aan met organisatoren. De derde belofte is tot ‘Healthy heart Utrecht’ gedoopt. “Als trotse en betrokken inwoner van Utrecht dragen we hier graag actief aan bij”, aldus het statement van Jaarbeurs op de duurzaamheidspagina op eigen website.

CO2-positief

Jaarbeurs heeft een dikke stip op de horizon geplaatst. In 2030 is de evenementenlocatie CO2-neutraal. Voorbij die horizon wil ze zelfs CO2-positief worden. Dat is een ambitieus streven. CO2-neutraal in 2030 is SMART. Er is een realistische route naar dit doel. Die is gestoeld op vier pijlers:

  • Efficiënte bezoekersstromen en logistiek
  • Zero waste beleid: slimmer omgaan met afval
  • Duurzaamheid in de horeca met een vegetarische kaart
  • Duurzamer vervoer en zorgt voor mobiliteit.
     

Op veel terreinen wordt al grote winst geboekt. Zonnepanelen zorgen voor eigen energie, het vergroenen van de horeca is work-in-progress en er wordt vol ingezet op zero waste en het gebruik van circulaire materialen. Belangrijk meetpunt ligt in 2025. Dan wil Jaarbeurs voor tenminste 50% CO2-neutraal zijn. Daar waar dit doel niet wordt gehaald, wordt de uitstoot gecompenseerd.

Duurzaamheid beurzen en congressen

Jaarbeurs host jaarlijks vele evenementen, waar tal van partijen en organisatoren bij betrokken zijn. “Alleen samen bouwen we aan een duurzame toekomst. Zowel voor organisatoren als onze eigen merken willen wij duurzaamheidsambities aantoonbaar helpen aanjagen en versnellen”, staat prominent beschreven in de route naar 2030.

Concrete voorbeelden zijn er al in ruime mate. De Jaarbeurs Live app, die is ontwikkeld met Samsung, zorgt voor een enorme besparing van papier. De app maakt een plattegrond overbodig en in de toekomst kunnen exposanten via de app ook hun informatie delen met bezoekers. Ander voorbeeld is het stimuleren van het openbaar vervoer. Jaarbeurs ligt midden in het land en pal naast Utrecht Centraal.

Healthy Heart Utrecht

Betrokken bij de stad. Dat gaat zeker op voor Jaarbeurs. Ook op deze pijler worden concreet al mooie resultaten behaald. Prinses Máxima Centrum is het centrum voor zorg en research van kinderoncologie. De missie ‘Ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven’ wordt door Jaarbeurs actief ondersteund. Ook worden lokale projecten ondersteund, waarbij kinderen en jongeren uit sociaaleconomische achterstandswijken een duwtje in de rug krijgen. De koekjes die Jaarbeurs serveert worden gebakken in de Koekfabriek waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt volop kansen krijgen. Laptops die nog een rondje mee kunnen, worden gedoneerd aan onder meer studenten. Voor zo’n grote evenementenlocatie is het onvermijdelijk dat er goed eten overblijft. Streven is om niks weg te gooien en te verspillen. De samenwerking met partijen als de Voedselbank en Too Good To Go zijn belangrijke stappen richting die CO2-neutrale toekomst.

(foto: Michiel Ton / Jaarbeurs Utrecht) 

Lees ook: Jaarbeurs maakt van jouw event slim marketingmiddel (incl. gratis whitepaper)

Actieve aanpak krijgt erkenning

De actieve aanpak van Jaarbeurs is een inspirerend voorbeeld voor tal van andere locaties en bedrijven. Tijdens het jaarlijkse UFI Global Congress werd het werk beloond met twee internationale awards. UFI is de wereldwijde associatie van evenementenlocaties en -organisatoren.

Jaarbeurs won de UFI Sustainability Award voor de verduurzaming van het aanbod in haar horeca en voor de manier waarop voedselverspilling tegen wordt gegaan. Daarnaast won Jaarbeurs de internationale UFI Digital Innovation Award voor haar nieuwe indoor-navigatie app: de Jaarbeurs Live app.

Jeroen van Hooff, CEO Jaarbeurs: “We zetten continu stappen om in 2030 de meest duurzame en slimme eventlocatie en -organisator van Europa te zijn. Ik ben ongelofelijk trots dat de stappen die we tot nu toe hebben gezet op het gebied van verduurzaming en digitalisering wereldwijd worden erkend. En hier zal het zeker niet bij blijven, de komende periode zullen we nog meer mooie initiatieven aankondigen.”

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.