Interne+evenementen%3A+van+binding+tot+ambassadeurs
Nieuws

Interne evenementen: van binding tot ambassadeurs

Wow, een intranet-melding: we moeten meer een team worden. Oh, wat leuk een brief van kantoor: we bestaan 25 jaar, jij ook gefeliciteerd. Ah, weer een bonus. Nee, ik heb echt een hele leuke werkgever want soms mogen we een uurtje eerder weg op vrijdag. De tijden zijn veranderd. Wie wil binden, loyaliteit wil kweken, tot een team wil komen en mensen vast wil houden, die zal in moeten zetten op slimme interne evenementen en trajecten. Van binding tot ambassadeurs.

De komende periode duiken we in de zes grote overkoepelende categorieen van de Gouden Giraffe Event Awards en belichten we steeds één van de categorieen. Laten we maar eens beginnen met interne evenementen:

Wat zijn interne evenementen?

Interne evenementen zijn evenementen die zich richten op een doelgroep binnen het bedrijf of organisatie. Ze zijn gericht op cultuur- en gedragsverandering, teambuilding, kennisoverdracht, beloning of perceptieverandering ten opzichte van de werkgever en/of het teamgevoel. Denk hierbij aan concrete doelstellingen als een toename in bedrijfstrots, grotere loyaliteit, gestegen kennis van bedrijfsmissie en -visie, etc. Daarmee maken ze onderdeel uit van de (interne) communicatiestrategie.

Hoe hebben interne evenementen zich de afgelopen jaren ontwikkeld?

Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van EventBranche.nl en mede-organisator van de Gouden Giraffe Event Awards waagt zich aan een analyse:

"Vroeger - of nou ja - nog niet eens zo heel erg lang geleden, een jaar of twintig dertig, bestond de evenementenbranche uit een aantal simpele onderdelen. Een daarvan was de categorie 'Interne evenementen'. Wat deden we? Bedrijfsfeestjes, bedrijfsuitjes, teambuilding, heisessies, dinershows en themafeesten. Daarbij was het doel loyaliteit, trots, teambuilding en heel af en toe een evenement met een hardere doelstelling, zoals kennisoverdracht of het salesteam niet alleen tot een team smeden, maar ook op basis van productkennis, beleving en visie, tot betere resultaten brengen."

"Over het algemeen ging het om een leuk moment, gewoon een leuk moment. Tijden zijn echt veranderd. Mensen zijn anders geworden. Ze hebben een andere binding met het bedrijf of werkgever. Het gaat veel meer om wat krijg ik op mijn werk, dan wat levert het mij op. Hoe kan ik mezelf ontwikkelen? Waar staat mijn bedrijf voor? Precies die dingen, die komen tot uiting tijdens interne evenementen. Dat is ook de reden dat bij veel bedrijven en organisaties interne evenementen een belangrijk onderdeel uitmaken van de interne communicatie, van HR-trajecten en regelmatig vanuit C-level worden aangestuurd."

"We kwamen er mee weg, met een goed feest of uitje, georganiseerd door de secretaresse of personeelsvereniging. Maar we leven in de moderne wereld en dus gaat het interne evenement veel meer om de doelstelling en de strategische inzet."

"Maar goed, we gingen dus van een losstaand feestje of uitje naar strategische communicatietrajecten, waarbij het feest en het uitje nog altijd een onderdeel daarvan zijn. Maar we mogen het hardop zeggen: interne evenementen zijn geëvolueerd tot een strategische communicatietool. Waar eventprofessionals vanuit de branche zelf, jarenlang de opdrachtgever, de merken, bedrijven en organisaties aan de hand namen, komen we nu samen tot co-creatie met effect en impact. Kort door de bocht: vroeger sprak je nog een week over het leuke themafeest rondom het jubileum, nu is het een jubileum-traject met diverse events, communicatiemiddelen en -momenten en heldere doelstellingen. 

"Meer dan eens zie je rondom bedrijfsfeesten of bedrijfsuitjes complete HR-trajecten. Het is ook helemaal niet erg om in het voortraject input op te halen, daar live iets mee te doen, daarna te feesten en in het natraject op zowel het feestgevoel als de opgehaalde input voort te borduren. Het toevoegen van content, van inhoud, naar doelstellingen toewerken maakt het interne evenement echt niet minder leuk. Leuker zelfs! Dat kan zelfs zo ver gaan dat je aan interne marketing doet en van jouw medewerkers heuse ambassadeurs maakt."

"In deze snel veranderende wereld zien we daarnaast online bedrijven en merken die als geen ander weten dat als je bestaansrecht online en digitaal is, dat juist het team en de interne organisaties van het allergrootste belang is. Daarbij begeven zij zich ook in een markt waar er veel meer vacatures zijn dan mensen. Daarom staan merken als Bol.com, Booking.com, AFAS en vele andere bekend om hun krachtige interne events. Tijdens die events komen ze letterlijk tot leven. Met slimme concepten, bedrijfsfestivals, kennis events, maar juist ook feest."

Smeerolie
"Samengevat, moet je gewoon concluderen dat in de loop der jaren het interne evenement veel interessanter geworden is. Waarom? Omdat het strategisch ingezet wordt met de doelstelling en een berekening van de impact of het effect! Wat is mijn doelstelling? Wat is mijn probleem of doelstelling? Vinden we de oplossing misschien wel door met collega's in een hackathon event samen te komen? Of is er net een fusie geweest en zorgt het interne evenement voor het vormen van een nieuw team? Interne evenementen zijn van hele leuke momenten doorgegroeid tot een zeer belangrijk onderdeel van de interne organisatie. Interne events zijn de smeerolie voor iedere organisatie."

Stap voor stap naar de grootste impact

Interne evenementen kunnen stap voor stap tot steeds slimmere, strategische en effectievere impact komen. De Engagement Piramide van Intere Events brengt dat aardig in kaart. In 5 stappen is het mogelijk om met interne events als krachtigste onderdeel van een strategisch intern communicatietraject van binding tot zelfs amabasseurschap te geraken:


Een aantal doelstellingen voor interne evenementen op een rij:

Mogelijke 'doelstellingen' van interne evenementen:

  • belonen
  • bevestiging of verbetering van het werkklimaat
  • motivatie vergroten
  • contact/(hernieuwde) kennismaking
  • afscheid nemen van collega’s (pensioengerechtigden of n.a.v. reorganisatie)
  • de company pride/ trots versterken
  • loyaliteit
  • teambuilding
  • kennis en vaardigheden vergroten
  • missie en visie beleven en tot je nemen
  • jubileum

 

De doorontwikkeling van interne evenementen: trends en ontwikkelingen

We hebben een aantal trends en ontwikkelingen op een rijtje gezet, klik op de trend om een bijhorende case en uitleg te zien:

- Netflix concepten

- Verpak een feest of uitje in een doelstellingsgericht traject

- Recrutement events
(binnenkort meer)

- Interne marketing
(binnenkort meer)

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.