Interne+Evenementen%3A%C2%A04+gouden+tips%C2%A0
Nieuws

Interne Evenementen: 4 gouden tips 

Interne evenementen kunnen van collega’s pure ambassadeurs maken. Interne events zijn het cement na een fusie. Zorgen voor teams, zoals je dat graag ziet en bieden de kans om jouw collega’s volledig onder te dompelen en op te laten gaan in missie en visie. En met de huidige druk op de arbeidsmarkt zullen de HR-professionals ook steeds vaker LIVE en events inzetten in hun interne loyaliteitsprogramma’s en recruitmentpogingen. En die interne evenementen zijn meer dan ooit de verbinder tussen thuiswerkers, digitale collega’s en overbruggen de onzichtbare afstand tussen collega’s. Met de steeds belangrijkere rol van interne events komen wij tot 4 overkoepelende doelstellingen en 4 bijhorende gouden tips. 

Gouden Tip 1:
Generatie Z wil imago, ontmoeten en experience 

Generatie Z bestormt de werkvloer. De generatie die geboren is vanaf ongeveer 1996 / 1997 komt er niet alleen aan, maar is er al. Er zijn honderden, duizenden onderzoek gedaan naar deze generatie die in alles verschilt van de voorgaande generatie is bijna niet te vangen in kenmerken en toch keren er een paar steeds weer terug uit de onderzoeken, waarmee jij met jouw interne evenement voordeel kunt behalen of op zijn minst rekening kunt houden: 

  • Passen bij het merk-imago
    Meer dan ooit zoekt deze generatie naar bedrijven, merken of organisaties die qua imago passen bij hun eigen imago. Wil je deze jonge collega’s, die waarde hechten aan duurzaamheid, inclusie en diversiteit, aan je binden dan zul je dus jouw imago, jouw purpose jouw waarden en normen tot leven moeten brengen. Laat het beleven en nog veel belangrijker vertaal het naar alle live contactmomenten van jouw bedrijf. Niet alleen extern, maar juist ook intern. 
     
  • Persoonlijk contact
    Ja echt. De eerste volledig digitale natives hebben juist een hang naar persoonlijk contact. Niet in overdaad, maar op gezette tijden. Hun digitale netwerk live leren kennen, persoonlijk contact met collega’s, etc. Dus een werkplek op basis van live contact: alle digitale tools en apps, maar juist ook ruimtes om te ontmoeten en te connecten. 
     
  • Customer experience
    Ok, in vergelijking met de Millennials (geboren tussen 1980 en 1995) neemt de hang naar experience en customer journey-waarde heel iets af, maar het is nog altijd enorm. Bij de Millennials geeft 83 procent aan dat de ervaringen en events van een bedrijf net zo belangrijk zijn als het product of de dienst, bij de Generatie Z is dat nog altijd enorm hoog met 75 procent. Handel hier naar, ook voor de Z-collega’s. 

 

Gouden Tip 2:
De juiste nieuwe collega’s binnenhalen 

De eerste uitzendbureaus die reclame maken met de omgekeerde arbeidsmarkt komen al voorbij: je mag als werkgever solliciteren bij jouw toekomstige collega’s en niet andersom. De praktijk is niet zo zwart-wit, maar een potje omdenken is zeker wel aan te raden. Weet dan dat Millennials en Generatie Z salaris en werk, vrije tijd, fun erg belangrijk vinden, maar realiseer je vooral dat je het complete pakket moet aanbieden en dus moet durven. Dus ben je personeel aan het werven, denk dan niet dat je er komt met een coole vacature of zelfs een video. Nee, kies meteen voor de beleving. Dat kan op alle manieren, zo lang je event-denken maar hanteert. Dus dat weekend in de Ardennen waar de 5 potentiële nieuwe collega’s in een soort survival spel elkaar, het bedrijf, fun en kennis combineerden…tja, dat is misschien wel de interne events toekomst. 

Gouden Tip 3:
Loyaliteit 

Interne evenementen worden van oudsher ingezet als loyaliteitsmiddel. Met een goed doordacht eventtraject in combinatie met een jaarplanning en diverse communicatiemiddelen kun je ook echt loyale werknemers creëren. In die strategie hoef je niet zo ver af te wijken van de gouden lessen en regels die je ook hanteert om jouw relaties en klanten loyaal te krijgen:

  • Durf als bedrijf ergens voor te staan en betrek ze daarbij
  • Combineer fun, inhoud, netwerk
  • Gamification is nog altijd een succesvolle strategie
  • Regeer niet vanuit de ivoren toren, maar maak het hele bedrijf toegankelijk tot aan C level
  • Vraag en verwerk input
     

Gouden Tip 4

Ambassadeurs / interne marketing

Niets zo belangrijk als reviews. Maar let op, dan gaat het echt om reviews van peers. Het ingevulde formuliertje van een onbekende wordt al niet meer geloofd. Dus is het erg belangrijk om ambassadeurs te hebben die passen bij jouw interne doelgroep. Dat doe je door interne marketing. Maar hoe gaan collega’s van een bedrijf houden, zo dat ze zelfs ambassadeurs worden?

Door al het bovenstaande, maar misschien wel het allerbelangrijkste: geef een deel van je regie uit handen. Laat collega’s meedenken over jouw beleid, missie en visie. Weet wat er speelt, waar het imago en het privéleven van je collega’s aansluit bij jouw merk, bedrijf of purpose. Daarmee creeer je ook de zo gewenste openheid en transparantie.

Op dat raakvlak ligt het volgende concept voor jouw interne evenement. Door steeds weer input op te halen uit jouw organisatie geef je niet alleen sturing van onder naar boven en terug, maar bind je ook. En ga maar bij jezelf na: zodra je invloed hebt, vergroei je met jouw bedrijf en dat is het fundament voor jouw ambassadeurs en jouw interne marketing.

Veel meer over interne evenementen:  

  1. Interne evenementen - Trends en ontwikkelingen

    08-02-2023 Interne evenementen komen er steeds beter op te staan. Meer en meer bedrijven zien een intern evenement als een belangrijk deel van de communicatiemix. In tijden van tekorten aan de juiste mensen is het binden en vasthouden een factor van belang.

  2. Interne evenementen: van binding tot ambassadeurs

    08-02-2023 Wow, een intranet-melding: we moeten meer een team worden. Oh, wat leuk een brief van kantoor: we bestaan 25 jaar, jij ook gefeliciteerd. Ah, weer een bonus. Nee, ik heb echt een hele leuke werkgever want soms mogen we een uurtje eerder weg op vrijdag. De tijden zijn veranderd. Wie wil binden, loyaliteit wil kweken,...

  3. Winnaar Gouden Giraffe Interne events (online): Eurekaweek

    08-02-2023 GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - De Eurekaweek van opdrachtgever Erasmus Universiteit Rotterdam, ontwikkeld door BEE Agency, was de verrassende winnaar van de Gouden Giraffe Event Award in de categorie Interne Events. Deze inspirerende case liet eerdere Gouden Giraffe-winnaars als Obsession (Siemens) en Dept achter zich....

  4. Winnaar Gouden Giraffe Interne Events: Zorg voor Morgen Festival

    07-02-2023 GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - Het Zorg voor Morgen Festival van Fundis werd in 2019 verkozen tot het allerbeste interne evenement van Nederland. Dit bekroonde event werd georganiseerd in samenwerking met hun bureau idtv+. Wie wordt er dit jaar de winnaar van de Gouden Giraffe Event Award?

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.