IDEA 20 jaar - Patricia Vergeer - The Oval Office: Communicatie is dimensie-overschrijdend
De Independent Dutch Event Association (IDEA) bestaat dit jaar 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de komende weken diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. "Communicatie is dimensie-overschrijdend. Je moet weten welke wereld voor welk doel wordt opgezocht."
Dit jaar bestaat IDEA 20 jaar en dat vieren wij mee door diverse leden/bureaus aan het woord te laten. Met Patricia Vergeer van The Oval Office (een bureau dat zich positioneert als experience communicatiebureau) spraken we over haar visie op de toekomst, de ontwikkeling van ons vak én de USP's van IDEA, wat merk je daar als bureau van, maar vooral wat heeft een opdrachtgever daar aan:
Wat is jullie visie op de korte termijn toekomst van live communicatie / experience marketing?
De wereld verandert. Snel. Maar er verandert niets aan de essentie van goede communicatie. Het virtuele leven is de ene helft van ons verhaal, het échte leven het andere deel. De overlapping van die werelden maakt ons experience-driven communicatie vak juist interessanter. Rijker. Experiences dienen beide levens en communicatie is dus dimensie-overschrijdend. De onvervangbare waarde van live is bekend, maar er groeit een kritische blik op de tijdsinvestering. Daarom is een onderbouwde empathische aanpak essentieel. Weten welke ‘wereld’ voor welk doel wordt opgezocht. Creatieve technologie omarmen. En vanuit data richting geven aan die campagnes. Nothing new. Wel 100% een aanpak om relevant te blijven.
Welke sociaal maatschappelijke ontwikkeling zal de grootste impact hebben op live communicatie en hoe zal zich dat uiten?
Er spelen verschillende dynamieken. Mensen verwachten méér van merken dan voorheen. Meer begrip, meer respect, meer verantwoordelijkheidsgevoel en actie, meer inclusiviteit en diversiteit, gelijkheid en transparantie. Dat heeft impact op de manier waarop we communiceren. Welke woorden we kiezen. De toon. De boodschap. De onderbouwing. Én dus de beleving.
Hoewel consumenten en stakeholders dus meer verwachten van merken, zorgt een mogelijk naderende economische recessie voor spanning. De torenhoge inflatie dreigt verder afbreuk te doen aan het consumentenvertrouwen. En dat brengt het bedrijfsleven veel onzekerheid, zowel door prijsstijgingen als door de oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor de internationale handel. Merken moeten dus meer impact maken, nog harder hun best doen om het hart van de consument te winnen én talent aan te trekken, terwijl marketeers en communicatie professionals worden gechallenged op budgetten. Op ROI. Op timing. En op noodzaak. Dat is waar wij nu al op moeten voorsorteren. Onze branche moet actief blijven uitdragen wat de waarde van experience-driven communicatie is, juist in tijden van onzekerheid en zorg.
Lightyear's first driving experience voor klanten, investeerders en de internationale pers.
USP's van IDEA
Aan de hand van de USP's van IDEA kijken we samen naar de kracht van het lidmaatschap door 4 van de 8 USP's onder de loep te nemen en te vertalen naar de praktijk:
1. Sluit je aan bij de Nederlandse event top
Wat is de meerwaarde voor jullie bureau om bij het selecte IDEA-gezelschap te horen? Wat merken opdrachtgevers daarvan?
Voor The Oval Office biedt IDEA al jaren kennis en inzicht in trends en ontwikkelingen, connecties in het vak en daarbuiten, zichtbaarheid in de markt (voor klanten én talent) en juridische ondersteuning. Maar het is vooral een community van like-minded bureaus die staan voor kwaliteit, creativiteit en - net als wij - bewegen in het experiential marketing veld. IDEA voelt als een inhoudelijke backbone. Dat maakt ons slimmer en sneller. Zodat we kunnen focussen op strategisch en creatief vakmanschap en het maken van mooi werk. Onze opdrachtgevers ervaren dit elke dag.
2. Genereer new business met het IDEA-keurmerk
Waar staat het keurmerk voor?
Your work says it all. Dát weten opdrachtgevers die (lang en kort) met ons werken. Maar voor nieuwe klanten geeft het IDEA keurmerk extra vertrouwen in The Oval Office als toonaangevend bureau en serieuze, stabiele én creatieve partner.
3. Benut de kracht van een (inter)nationaal netwerk
Welk netwerk zit er achter IDEA en hoe profiteer je daarvan als bureau?
IDEA speelt een grote rol op lokaal niveau (Fieldlab, VNO-NCW, etc.) én internationaal niveau. Dat laatste is voor ons extra interessant, met The Oval Office kantoren in Nederland, België en Frankrijk. IDEA is bijvoorbeeld lid van LiveCom Alliance en haalt inspiratie op bij alle Europese vakprijzen. Fijn, want met veel projecten bereiken we een wereldwijd publiek.
4. Krijg voorrang op toptalent
Het is één van de uitdagingen in onze markt, maar hoe kom jij als bureau aan nieuwe topcollega's/talenten?
Naast onze eigen HR- en wervingsactiviteiten biedt IDEA ons veel mogelijkheden om in contact te komen met jong talent. We verzorgen vaak cases en gastcolleges op hogescholen en de parels (of eerder, ruwe diamanten) ontmoeten we tijdens de IDEA Talent Scout. Dat werkt! We vonden hier stagairs en ook ik startte na het winnen van de IDEA Talent Scout in 2014 bij deze club. En in mijn huidige rol als IDEA bestuurslid sta ik veel in contact met deze next gen experience thinkers (studenten en Jong IDEA).
5. Maak deel uit van een proactieve lobby-aanpak
Wat levert de lobby-rol van IDEA jou als lid op?
Onze branche verdient een stevige stem in het politieke domein. Ons werk maakt impact in de maatschappij, op de breedst mogelijke manier. Met projecten die mensen verbinden met elkaar, met cultuur, met (lokale en internationale) ondernemers, met onderwijs en daardoor ontstaat groei. Iets wat onmisbaar is voor de ontwikkeling van ons land - en daarbuiten. Daarom is het zo belangrijk dat IDEA onze belangen behartigt en invloed kan uitoefenen op beleid.
6. Krijg de juiste informatie over wet- en regelgeving en verzekeringen
Welke wet/regel/verzekering heeft momenteel de grootste invloed op jouw werk? Welke kennis heb je daarover bij de IDEA Helpdesk opgedaan?
IDEA heeft gewerkt aan een Corona addendum bij de IDEA Algemene Voorwaarden. Fijn! De IDEA Evenementenverzekering is voor ons ook écht een meerwaarde.
7. Gebruik onze waterdichte voorwaarden
Wat is het belangrijkste als het gaat om voorwaarden rondom een evenement? Wat is voor jullie de grootste go en wat is de grootste no go als het gaat om de pitch-code / pitch checklist?
Gelukkig zijn we voor onze meeste opdrachtgevers echt partners op gebied van experience-driven communicatie. Soms is het fijn om de pitch-checklist te sturen aan nieuwe opdrachtgevers voor een duurzaam pitchtraject. IDEA kan ook begeleiden in zo’n traject. Dat deed een van onze opdrachtgevers bijvoorbeeld, voor een global project. De belangen waren groot. Maar het proces was fair en duidelijk. Wij maken altijd onze eigen afwegingen om deel te nemen aan pitches. Het is een balans tussen de menselijke klik, de match met onze propositie en expertise, de input en randvoorwaarden, onze investering vs. de potentie van de opdracht, de capaciteit van ons team, de openheid over het pitchproces, de optie voor live briefings en presentaties, etc. We doen nooit mee als er meer dan 3 bureaus worden betrokken. We doen het goed. Of we doen het niet. En liever ‘hacken’ we de pitch.
8. Krijg toegang tot exclusief marktonderzoek
Wat zijn voor jullie de belangrijkste jongste onderzoeksgegevens?
Het marktonderzoek waar IDEA toegang tot heeft is divers. Het benchmarkonderzoek is voor ons interessant. Net als de externe onderzoeken vanuit andere markten.
YouTube Works Awards voor adverteerders, bureaus en de makers.