Gouden+Giraffe+Event+Award+voor+gewaagd+spelconcept+van+Tata+Steel
Nieuws

Gouden Giraffe Event Award voor gewaagd spelconcept van Tata Steel

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - Tijdens dit evenement leidde een Game, waarbij je met een team van 5 personen de directie vormde van een vergelijkbaar bedrijf ergens op de wereld, tot: 1. Kennis en Begrip, 2. Een versterkte band met de verschillende partijen, 3. het spel is nu, als contentmotor, de rode draad in de verdere communicatie.

Casenaam: The Transformation Game
Opdrachtgever: Tata Steel
Inzender: IDTV
Locatie: Tata Steel festivalterrein
Aantal personen: 500 gasten
Budget: tussen 100.000 – 200.000 euro



Doelgroep:
Iedereen in de waardeketen van de productie van staal. Leveranciers, klanten, politiek, medewerkers, pers.

Hoofddoelstelling:
Iedereen in de waardeketen speelt een rol bij de transitie naar CO2 neutrale productie. Tata wil graag een open discussie voeren met al die verschillende partijen over de toekomst van de maakindustrie. Om iedereen inzicht te geven in de verschillende variabelen en het verband daar tussen, ontwikkelden we de Transformation Game.

Concept:
Als speler van de Transformation Game vorm je met een team van 5 personen de directie van een staalfabriek ergens op de wereld. In een vrije markt met 9 andere fabrieken op de wereld loods je het bedrijf door een periode van 50 jaar (2018-2068). Degene met de hoogte omzet is de winnaar! In Parijs is er afgesproken om de CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. De staalfabrieken spelen daar een belangrijke rol in. Ze zullen zich moeten aanpassen en krijgen te maken met kosten voor CO2 uitstoot. Hoe gaan die kosten zich ontwikkelen? Wat gebeurt er met de staalprijs? En met de beschikbaarheid en kosten van grondstoffen? Welke politieke gebeurtenissen verstoren het wereldwijde evenwicht en hebben invloed op de staalmarkt? De spelers van het spel moeten als directie voortdurend keuzes maken. De druk is hoog. Elk jaar duurt 90 seconden. Elk jaar heb je de kans om te investeren in onderzoek en ontwikkeling bepaal je de prijs van je staal. Het is de uitdaging om winstgevend te blijven in een veranderende wereld. Door de game te spelen, krijgen de spelers een realistisch inzicht in de uitdagingen voor de maakindustrie en de veranderingen die moeten worden doorgevoerd om de sector levensvatbaar te houden. Een goede start van een discussie.

Effect:
Aan de reacties en de hoeveelheid persoonlijke bedankjes die de directie en het management na afloop van de klanten en leveranciers heeft gehad is gebleken dat het spel zeker dit effect gehad heeft. De band met deze partijen is versterkt. Ze hebben meer inzicht in de uitdagingen waar Tata Steel nu en in de toekomst mee te maken heeft en er zijn vier directe afspraken uit voortgekomen om hierover verder te praten. Er staan diverse momenten gepland om het spel opnieuw in te zetten. Het spel blijft ook in de toekomst onderdeel van hun Visie op Duurzaamheid. Daarbij is de wens uitgesproken om het spel nog verder door te ontwikkelen.

javascript:void(0)
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.