Gouden+Giraffe+2021%3A+Hartstocht%2C+de+wandeltocht+van+de+Hartstichting
Nieuws

Gouden Giraffe 2021: Hartstocht, de wandeltocht van de Hartstichting

GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - De Gouden Giraffe Event Awards 2021 kent maar liefst 71 ingeschreven cases. De komende dagen publiceren we ze 1 voor 1 op EventBranche.nl. In de categorie Relatie Events & Community events het event van de Hartstichting: Hartstocht. Een coronaproof wandeltocht, goed voor hart en bloedvaten, om fondsen te werven en het merk onder de doelgroep te versterken.

HARTSTOCHT

Opdrachtgever: Hartstichting
Categorie: Relatie Events & Community Events
Fysiek of online event: Online & Hybride evenementen
Jaar: 2020

Korte omschrijving:
De Hartstocht op zaterdag 3 oktober 2020 was een uitdagende wandeling, die goed is voor het eigen hart en dat van een ander. De deelnemers konden hun eigen afstand kiezen en starten & finishen vanaf een plek naar keuze of bij de eigen voordeur. De route werd voor de deelnemers speciaal op maat gemaakt en konden ze genieten van een unieke, compleet verzorgde wandeling. Helemaal 100% coronaproof. Voorafgaand aan de tocht werden de deelnemers geholpen zoveel mogelijk geld op te halen voor gezonde harten. Voor de dag zelf ontvingen de deelnemers een startpakket met een medaille, aanvoerdersband, juichbord en een reep.

Hoofddoelstelling:
Fondsen werven voor onderzoek met een nieuw 'coronaproof' event.

Subdoelstelling:
Het merk Hartstocht versterken: door meer zichtbaarheid binnen bestaande en nieuwe doelgroep. Betrokkenheid vergroten: de achterban (en heel Nederland) in beweging te krijgen. Bewegen als basisonderdeel van een hartgezonde leefstijl. Wandelen is een laagdrempelige manier om in beweging te komen en te blijven. En voor bijna iedereen haalbaar. We willen vooral inzetten op preventie, voorkomen ipv genezen en selfcare. Een gezonde leeftijd draagt bij een gezond hart. Zodat alle Nederlanders langer een gezond hart hebben gedurende hun leven.

Effect & Impact:

De directe aantoonbare resultaten zijn: De doelstelling van 3000 deelnemers is met een uiteindelijk deelnemersaantal van 4769 ruimschoots gehaald. De opbrengst van 355.431 bestond uit het inschrijfgeld en sponsorgeld. Met bijna 5000 deelnemers en met een bedrag van 166.119 aan eventkosten, kwam het netto-resultaat op 172.905. De eventkosten per deelnemer (excl. in kind) lag op 26,92 per deelnemer. Het resultaat was 36,26 per deelnemer. Door de ticketprijs relatief laag te houden en in te zetten op vooral het werven van sponsorgeld en daarmee een beroep te doen op de intrinsieke motivatie van de deelnemers, heeft zeker effect gehad op het behaalde resultaat. De ROI van deze Hartstocht kwam uit op 101,92%. Het financiële resultaat van de 11strandentocht in 2019 was goed te noemen. De inkomsten waren bijna een kwart hoger dan begroot (met minder deelnemers), en mede doordat er minder kosten waren gemaakt, was het resultaat bijna 2x zo hoog.

Het resultaat per deelnemer lag op 40 euro. Echter deze alternatieve editie (Hartstocht 3 oktober) van 2020 is niet te vergelijken met de editie van 2019, omdat door corona het volledige concept is aangepast. Financieel gezien was de 2020 editie (Hartstocht 3 oktober) echter succesvoller dan de 11strandentocht in 2019 (die al succesvol was). Het feit dat er sprake was van een 'soort van' geoormerkt geven aan het corona hartenonderzoek heeft zeker bijgedragen aan het succes van het event.

De schaalgrootte en het landelijke karakter van het event, bood alle Nederlanders gelegenheid tot deelname. Met van de samenwerkende partners zoals met name Upfield (Becel), Healthy Fest en Fitbit is het bereik (zowel online als offline) enorm vergroot en is er hebben we op een effectieve manier aandacht kunnen vragen voor een gezonde leefstijl en een gezond hart voor iedereen. Buiten deze financiële resultaten t.b.v. het corona hartenonderzoek, was de maatschappelijke impact ook enorm.

In een tijd waarin alles even stil staat heeft de Hartstocht mensen in beweging gezet. In een uitzichtloze tijd heeft de Hartstocht mensen een doel gegeven om voor te trainen en fondsen te werven. In een tijd waarin veel mensen vereenzamen heeft de Hartstocht mensen op een veilige manier samengebracht en verbonden met Hartstocht Radio. Hier zijn wij enorm trots op! 


Learn from the Best: kijk mee met de 70 beste events van Nederland

Op 20 en 21 april presenteren alle ingezonden cases zich voor de Gouden Giraffe Jury. Dat gebeurt online binnen het NetworkTables Platform. Per categorie kunnen de experts in de jury hun vragen stellen. Een ongekende kans om bakken en bakken aan inspiratie op te doen van zowel online als fysieke events. Je kunt er online als publiek bij zijn. Al onze leden hebben hebben daar een uitnodiging voor gekregen. Ben je geen lid, maar wil je wel in 2 dagen super geinspireerd raken, stuur dan een mail naar Elin en word alsnog lid: elin@eventbranche.nl ovv 'LFTB meekijken'.

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.