
Evenementenbureaus over de veranderende rol, eventmarketing en het pitchproces
EVENEMENTENBUREAUS - In het laatste EventBranche Magazine van 2015 ging EventBranche op zoek naar de verwachtte trends en ontwikkelingen voor 2016. Eén van die ontwikkelingen was dat opdrachtgevers met een marketing- of communicatievraagstuk willen en verwachten in 2016 om tafel te gaan met strategische eventbureaus. Locaties zouden hiermee de spil worden in het operationele eventproces. Maar hoe kijken evenementen- en organisatiebureaus zelf tegen deze ontwikkelingen aan?
‘Of locaties steeds meer ‘de spil’ zijn in het eventproces durf ik niet te zeggen. De veranderende markt laat echter ook een andere ontwikkeling zien: steeds vaker nemen opdrachtgevers direct contact op met de locatie, nog voordat ze in gesprek zijn met een evenementenbureau’, zegt Arie Brouwer van Advance Events. ‘De gedachte is dat je zaken als eten, drinken en de eventruimte ook zelf kunt regelen. Vaak roept een locatie in zo’n geval dat ze ook het totale evenement voor je kunnen ‘organiseren’. Toch blijkt in de praktijk dat de ‘core-business’ onderdelen van de locatie meer aandacht krijgen dan het evenement als geheel. Dat is en blijft een specialisme dat je bij evenementenbureaus wel terugvindt. Als opdrachtgever ben je misschien goedkoper uit wanneer je rechtstreeks contact met de locatie hebt, maar het effect en de doeltreffendheid van je evenement wordt er niet beter van’, aldus Brouwer.
Herman Dummer en Jan Douwe Rekers van Events in Business voegen hieraan toe:
‘Daarnaast hebben evenementenlocaties één nadeel; wanneer een opdrachtgever is geweest komt deze vaak niet meer terug. Een evenementenbureau kan bij een volgend evenement wel weer in charge zijn voor de opdrachtgever.’
John van Sas van Art of Events ziet het probleem niet over de veranderende rol van locatie en bureaus: ‘Je moet een event samen van waarde maken voor de klant en voor jezelf. Iedereen moet het elkaar gunnen en dat gaat prima in de praktijk!’.
De rol van een evenementenbureau anno 2016 is, volgens Simon Renes van Effectgroep, om strategische, creatieve en/of productionele waarde toe te voegen: ‘Dat kan in opdracht van een klant zijn, maar ook in opdracht van een locatie of in samenwerking met zowel klant en locatie. De veranderende rol van evenementenbureaus is om telkens op een andere manier waarde toe te voegen, van een paar uurtjes creatief meedenken tot het volledig ontzorgen.’
Het volledige artikel staat in het aankomende EventBranche Magazine op pagina 26 t/m 28. Ontvangt u nog geen magazine? Word dan nu lid van ons platform voor slechts 109,- per jaar (volledig aftrekbaar) en ontvang het aankomende EventBranche Magazine meteen in uw brievenbus.