Elling Hamso ziet een gouden toekomst: 'Het is geen competitie tussen online en fysieke events'
EVENEMENTEN RETURN ON INVESTMENT - Elling Hamso is al jaren een autoriteit in de wereld van live communicatie en experience marketing. Zijn strijd om onze branche mee te krijgen in de wereld van ROI heeft ons allen geen windeieren gelegd, want we worden meer en meer voor vol aangezien. Ook nu, met oog voor alle ellende, ziet Hamso een gouden toekomst voor zich.
In alle ellende van COVID-19 ziet Elling Hamso vooral kansen: ' We kunnen nu alle mogelijkheden van online events omhelzen. Daarmee maakt onze branche in raptempo een sprong 20 jaar vooruit. Technologieen voor online events ontwikkelingen zich in ongekende snelheid, waardoor we mensen kunnen inspireren, laten leren en connecten op een wijze die we offline niet kunnen. En we ontdekken nu pas de augmented en virtuele mogelijkheden. En daarbij is het geen competitie: online en offline meetings zijn niet hetzelfde en zullen het ook nooit worden. Soms is offline de beste oplossing en kan online niet wedijveren, maar in andere gevallen is online de beste oplossing.'
Hamso doet dan ook een oproep: 'Het gaat er niet om dat we online hetzelfde willen doen wat we in events al deden, maar begin bij nul. Ontdek en experimenteer, deel je ervaringen en zie de nieuwe mogelijkheden. Daarbij weet ik zeker dat fysieke events weer terugkomen bij het punt waar we waren voor de pandemie en dat onze industrie van live communicatie en experience marketing van daaruit verdergroeit. Hoe meer mensen in cyberspace ontmoeten, hoe groter de vraag naar live ontmoetingen, face to face. De fysieke ontmoeting moet zich dan wel focussen op experiences die je online niet kunt beleven. Daarbij zal de ROI belangrijker worden dan ooit te voren: hoe verhouden online, hybride en fysiek zich tot elkaar. Kan een online meeting betere resultaten leveren tegen een lager budget? Dan is de keus simpel. Kan een fysiek event en haar kenmerkende onderdelen en kracht ongekende toegevoegde waarde leveren? Dan gaat ons geld daarheen. Ik zie een prachtige toekomst voor onze industrie. Een enorme markt voor online en hybride events zal onze markt doen groeien en floreren als nooit tevoren.'