Dit+zijn+de+COVID%2D19+%27eventhelden%27%2C+wie+mis+jij+nog%3F
Nieuws

Dit zijn de COVID-19 'eventhelden', wie mis jij nog?

EVENTBRANCHE IN COVID19 - In tijden van crisis is er altijd een select groepje voorvechters die het branchebelang voorop zetten. Ze voeren soms vanuit hun overkoepelende functie en soms met hun eigen bedrijf een strijd, waar velen in de branche van 'profiteren'. Tijd om deze eventhelden te benoemen. EventBranche.nl zette er 25 op een rij en vraagt jou: wie hoort hier nog meer bij?

De evenementensector is misschien wel de zwaarst getroffen branche. De maatregelen in deze corona-crisis zijn immers vrijwel allemaal bedoeld om bijeenkomsten zo min mogelijk plaats te laten vinden. En onze branche van live contact, is de branche van ontmoetingen en bijeenkomsten...Des te belangrijker dat er mensen zijn geweest die zich hard maakten voor onze branche. In deze lijst niet alleen de usual suspects maar ook mensen die met hun eigen bedrijf, continu bleven doorpakken, en daarmee lieten zien dat er ondanks restricties bijna altijd weer iets mogelijk was. 

De 25 eventhelden volgens EventBranche.nl:

  • Maarten Schram
    Nog voor de corona-crisis vonden de samenwerkende brancheorganisaties dat een nieuwe voorzitter van het Eventplatform het stokje over moest nemen. Maarten Schram (IDEA) stapte naar voren en werd daarom voor een groot deel het gezicht van de strijd en de lobby die het EventPlatform voerde.
     
  • Riemer Rijpkema
    Al jarenlang is Riemer Rijpkema het gezicht van CLC-VECTA. Samen met Schram werd Rijpkema dat ook voor een hele branche in crisistijd. Meer dan eens verwoorde Rijpkema het gevoel en de problematiek van onze branche, achter gesloten deuren, maar zeker ook in de media en andere openbare gelegenheden.
     
  • Erik-Jan Ginjaar
    Erik-Jan Ginjaar van Postillon Hotels staat in de lijst als het voorbeeld van een ondernemer in crisis-tijd. Steeds weer pastte hij zijn boodschap en aanbod aan. Steeds weer een geluid van het kan echt nog wel, op deze en deze manier. Daarmee werd Ginjaar het symbool voor alle omdenkers en doorpakkers in onze branche.
     
  • Frans van Drimmelen
    Eigenlijk kwam hij slechts 1 keer vol in de spotlights te staan, toen het Eventplatform in studio setting in de Van Nelle Fabriek de branche uitleg gaf over de tot dan toe onzichtbare strijd die gevoerd werd. Van Drimmelen was de lobbyist die er uiteindelijk mede voorzorgde dat het Eventplatform met de juiste ministers/ministeries om tafel kwam.
     
  • Nils Roemen
    Misschien wel het meest emotionele initiatief in deze crisis komt van Nils Roemen. Zijn Ruimte om te Raken, samen met een groot aantal partners, zorgde niet alleen voor pure emotie, maar was ook een symbool voor het feit dat ook online en met nieuwe toepassingen ons vak overeind blijft: live communicatie, experience en vooral raken. Het bleek ook te kunnen met Ipads als toeschouwers in een verder lege locatie.
     
  • Liselotte Oomen, Sander Hendrix en Monique Winkel
    'In deze hectische tijd wilden wij als showcallers, de mensen achter de schermen met wie we dagelijks werken, een blijk van waardering geven.' Dat resulteerde in de Behind The Scenes Awards, waardoor ook de mensen achter de schermen zich gehoord voelden. Breedgedragen en een positieve impuls voor veel experts die het enorm moeilijk hebben.
     
  • FieldLab Evenementen
    Het Fieldlab is een gezamenlijk initiatief vanuit de evenementensector, verenigd in het EventPlatform en de Alliantie van Evenementenbouwers en de Overheid en staat daarom als breedgedragen initiatief in deze lijst met eventhelden. Het is mede opgezet met wetenschappers en kennisinstellingen, de Topsectoren Creatieve Industrie en Life, Sciences & Health en CLICKNL en juist die samenwerking staat symbool voor gefundeerd zoeken naar oplossingen. 
     
  • Smart Distance Lab
    In het Smart Distance Lab werken techbedrijven en organisaties uit de evenementensector samen met onder andere wetenschappers van de TU Delft en de Universiteit van Amsterdam. Samen proberen zij op basis van wetenschappelijk onderzoek een beter inzicht te krijgen in het veilig organiseren van evenementen, met een zo laag mogelijke kans op coronabesmetting.
     
  • Thierry Aartsen
    Misschien wel het meest opvallende kamerlid in deze corona-crisis was vanaf moment één Thierry Aartsen. Vele bedrijven uit de eventsector kregen van hem een persoonlijk online werkbezoek en luisterend oor. Aartsen sprak ook tijden #coderood op het Malieveld en bleef een waardevol doorgeefluik voor de hele sector.
     
  • Robert de Vries Hans Janssen en Project Playground
    Het is niet te onderschatten hoe groot het belang is van partijen in de branche om door te blijven pakken. Naast Erik-Jan Ginjaar (Postillon) staan ook Robert de Vries (Quality Bookings), Project Playground (SugarCity) en Hans Janssen (Denk Producties) in deze lijst, omdat zijn ook in grotere producties de ruimte binnen de restricties bleven pakken en daar veel media aandacht voor kregen en daarmee dus lieten zien wat er mogelijk is. Waardevolle momenten voor hun bureaus in moeilijke tijden, maar ook een gouden signaal van een branche naar buiten toe.
     
  • Jan de Wrede
    Advocaat Jan de Wrede van Marxman Advocaten wierp zich in no time op tot de jurist met alle kennis over annuleringen, algemene voorwaarden en bijvoorbeeld het ontbinden van contracten of het beroepen op overmacht. De Wrede deelde al die kennis in het openbaar en heeft daar veel opdrachtgevers en branchegenoten mee geholpen.
     
  • Dirk Prijs
    Als gezicht van het Genootschap voor Eventmanagers (GvE) speelde Dirk Prijs binnen het Eventplatform een zeer belangrijke rol, omdat met het aansluiten van GvE onze branche nog veel meer body gaf: Prijs vertolkte als spokesman van GvE regelmatig in het openbaar en in de media het geluid van de bedrijven, merken, organisaties en hun gemis van live communicatie en experience marketing.
     
  • Pieter Bas Boertje
    De directeur van D&B Eventmarketing werd eind vorig jaar verkozen tot nieuwe voorzitter van IDEA, de brancheorganisatie voor eventbureaus. Als 'nieuwbakken' voorzitter pakte hij meteen de handschoen op met zijn 'mede strijders' in het Eventplatform. Boertje's toespraak op het Malieveld maakte diepe indruk.
     
  • Henk Kroneberg
    Henk Kroneberg heeft vele en vele jaren eventervaring achter zijn naam. Toch vloog hij als een jonge hond, gesteund door de leden van het Dutch Venue Association (DVA), deze crisis in. Meer dan eens vertolkte hij de noodsituatie van de Nederlandse locaties in de media. Kroneberg maakt ook deel uit van het Eventplatform. 
     
  • Hèrald van de Bunt
    Voorzitter van VVEM trok misschien wel als eerste en als hardste aan de alarmbel. Namens de publieksevenementen en festivals werden eerst sterk de krachten gebundeld, maar juist door business events en publieksevenementen naar buiten toe ook beter te scheiden, kwam dat de urgentie voor beide takken van events ten goede. Het resulteerde onder meer in de heldere positionering van het Eventplatform voor de zakelijke evenementen en de Alliantie van Evenementenbouwers die naaste publieksevenemeten ook staat voor sport, cultuur en entertainment.
     
  • Mona Keijzer
    In oktober van dit jaar schoof een afvaardiging van de eventbranche aan tafel met diverse minisiteries. Na afloop speelde staatssecretaris Mona Keijzer een belangrijke rol door uiterst positief te spreken over de eventbranche: 'Mijn complimenten voor de sector! Zij hebben in korte tijd een gedegen plan neergelegd om veilig en verantwoord deze evenementen te organiseren. We zetten het gesprek binnenkort voort en pakken samen door.'
     
  • Jacco Vonhof
    MKB-Nederland-voorzitter Jacco Vonhof deed in het openbaar en achter de schermen meermaals een oproep aan de overheid voor onze branche: 'Financiële en andere maatregelen zijn nodig voor de door corona zwaar getroffen evenementenbranche'. Tijdens Code Rood vatte Vonhof zijn steun samen: ‘Wij maken samen met jullie een vuist.’
     
  • Prinses Laurentien
    Wat maakte ze een onwijs krachtige indruk tijdens haar openingskeynote van LIVE Again in de Fokker Terminal, het evenement waarmee de branche haar deuren weer min of meer opende na de strenge eerste lockdown. Niet alleen haar boodschap niet terug te willen naar het oude normaal, maar over nieuwe, betere oplossingen na te denken, maar ook haar openlijke pleidooi voor live communicatie maakte diepe indruk.
     
  • Tom Verhaar Leontine Smith Driesse van de Weg
    Op 1 juli 2020 vond LIVE AGAIN! plaats, het eerste grote live congres van Nederland na de intelligente lockdown. In de Fokker Terminal in Den Haag werden zowel ’s ochtends als ’s middags 100 gasten ontvangen, allemaal actief in het organiseren van congressen, vanuit de overheid of het bedrijfsleven, of vanuit een eigen evenementenbureau. De landelijke media en de branche omarmden het hybride evenement als nieuwe start.
     
  • Mechtild Stultiens - Van Straaten Huibert Wilschut
    Den Bosch was gevoelsmatig voor even de hoofdstad van evenementenland, want het initiatief om de zomer niet festivalloos te laten doodbloeden, bleek een schot in de roos. De stad, vooral buiten het centrum, werd opgedeeld in kwartieren waar in kleine intieme settingen veel te beleven was. Het voorbeeld van omdenken en aantonen dat ook mag er bijna niets, er toch nog heel veel mag. Artishock was de grote conceptbedenker.
     
  • Willem Westerman
    Een naam en brein verbonden aan onder meer VVEM, Willem Westerman, speelde ook nu weer veelal op de achtergrond een grote rol in het onderbouwde geluid richting Den Haag en politiek.
     
  • David van Schie
    Het Eventplatform vond elkaar juist in deze crisis. Des te belangrijker dat er dan ook zo veel mogelijk takken van sport binnen de eventbranche de krachten bundeldend. David van Schie sloot aan namens Verhurend Nederland en gaf daardoor een der zwaarst getroffen deelsectoren een stem en gezicht.
     
  • Michiel Meier Mattern
    Evenals David van Schie vertegenwoordige Michiel Meier Mattern namens ONCE, het cateringnetwerk, een sector die onevenredig hard getroffen werd. Ook Meier Mattern nam tijd en energie om ook in het openbaar en in de media een helder en krachtig geluid van urgentie te laten horen.
     
  • Thijs Peters 
    MPI Nederland sloot zich ook aan bij de gebundelde krachten in het Eventplatform waardoor het platform nog meer body kreeg. Daarmee was het Nederlandse chapter van de grote internationale organisatie ook weer min of meer een voorbeeld voor MPI over de hele wereld, juist door zich met gebundelde krachten in de discussie te mengen.
     
  • Martin de Munnik
    Vreemde eend in de bijt, maar wel met een grote bijdrage voor het 'gevoel' in de branche. Zijn neuromarketing-onderzoek gesteund door RAI Amsterdam, DPG Media, Party Rent Group, D&B Eventmarketing en EventBranche.nl vergeleek de impact van live communictie met de impact van diezelfde content/beleving via video. 'Events make the brain invest in your message' was de conclusie die de alles overstijgende kracht van live samenvatte.


Bovenstaande 25 mensen krijgen bij deze een digitale pluim van EventBranche.nl, maar we zijn ons er zeer van bewust dat ook wij niet alle wijsheid in pacht hebben en eventueel belangrijke personen of het hoofd hebben gezien. En ook al staan bovenstaande mensen ook symbool voor al die andere knokkers en zelfs een hele branche, zijn we toch wel erg benieuwd: met welke namen kunnen we deze lijst aanvullen?

>> Mail ovv 'Eventhelden' jouw naam en onderbouwing naar sjoerd@eventbranche.nl


 

De eerste aanvullingen op de lijst zijn binnen. 
Twee die de shortlist gehaald hebben:

 

  • Martijn van den Broek

Als directeur/eigenaar van Van Ham Tenten & Podia gaf hij de (buiten) evenementenbranche een gezicht, door vanaf moment 1 veel in de publiciteit te zijn. 'Daardoor heeft hij veel voor elkaar gekregen en ontstonden verschillende samenwerkingen. En omdat hij zelfs met Mark Rutte aan tafel zat!', aldus Erik Lenstra (Vormer) die Van den Broek aandroeg. 

  • De branche zelf

'Een GENERALE groep van alle eventmanagers, bureaus, toeleveranciers (verhuur, licht en geluid, av, aankleding, locaties etc etc) die heel hard strijden voor de algemene zichtbaarheid van de branche én hun eigen bedrijf, omzet en erkenning', aldus een terechte opmerking van Mark Pastoor (Marked).

  • Jolanda Jansen

'Als algemeen directeur Rotterdam Ahoy en voorvrouw van  de Alliantie van Evenementenbouwers is
Jolanda Jansen opgestaan als 'vertegenwoordigster' voor de branche en heeft zich laten horen en zien in de media en politiek. Wat mij betreft heeft dit ervoor gezorgd dat onze branche weer top of mind werd en we de verdiende aandacht kregen wat erg belangrijk is in deze tijden. Daarbij is Jolanda een fantastische bestuurder en een prettig persoon!', aldus Jochem Broer, die Jansen niet als enige nomineerde.
 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.