De grote saleskracht van eventmarketing: 85% is na een event bereid tot aankoop
#JOINTHELIVEREVOLUTION - De kracht van eventmarketing, we voelen het, we weten het, soms zien we het. Maar het is altijd goed om ook cijfers te hebben. Daarom kijkt EventBranche.nl altijd uit naar het EventTrack onderzoek van Eventmarketer.com. Ook dit jaar weer opvallende cijfers, die spreken voor de kracht en toekomst van live. '85% of consumers is more likely to purchase after participating in events and experiences.'
Uit het EventTrack onderzoek voor 2018 komen vier overkoepelende en opvallende feiten naar voren. EventBranche.nl zal de komende dagen deze insights met u delen en proberen te duiden.
Evenementen en experiences zijn zeer krachtig en impactvol om consumenten tot aankoop aan te zetten. Daarnaast dragen ze significant bij aan hoe mensen over een merk denken: zowel het gevoel als de perceptie van een merk blijkt versterkt na het ondergaan van een merkbeleving.
Die uitkomst komt terug in 2 heldere percentages uit het onderzoek:
Goed om te weten: het ongelooflijk hoge percentage van 91 procent mbt de postieve perceptie naar een merk als gevolg van een merkbelevenis, een event of experience bleef een aantal jaar geleden nog steken op zo'n 70 procent.
Het onderzoek geeft geen verklaring voor het hogere percentage. Toch is een verklaring snel gevonden in de festivalisering van onze maatschappij. We hunkeren naar oprechte beleving en geloven dat wat een merk alleen maar zendt steeds minder. De andere kant van de medaille: het percentage 'likely to purchase' is wel eens hoger geweest.
Tot aankoop overgaan? Dit moet u doen!
Maar wat zet nou daadwerkijk aan tot de wil om een product aan te schaffen na of tijdens de merkbeleving of experience? Ook dat is onderzocht binnen het EventTrack onderzoek en daar komt een top 3 uit:
Wat heeft de meeste invloed op het besluit om tot aankoop over te gaan tijdens events en experiences:
1. Een voorbeeldproduct krijgen, gebruiken of getuige zijn van een productdemonstratie - 47%
2. Dankzij het evenement uitleg en inzicht gekregen van en over het product tijdens het event - 16%
3. Uitdelen van kortingscoupons - 11%
>> Binnenkort meer resultaten uit het eventmarketing onderzoek EventTrack