Crowdshaping: apps en gadgets voor een gepersonaliseerde (live) eventbeleving door data
EventBranche kwam in 2015 met een artikel over Crowdshaping. Hierbij wordt data gebruikt voor het, al dan niet live, optimaliseren van een product of dienst. Naast de internationale voorbeelden, zoals het gebruik van GPS gegevens in Zuid-Afrika om het wegennet te optimaliseren of de oproepbare minibus service in Helsinki die de snelste route berekend voor alle inzittenden tegelijkertijd, is er inmiddels al weer meer mogelijk op dat gebied. Nu zoomt de redactie verder in op hoe crowdshaping kan worden toegepast op evenementen door de inzet van specifieke apps, gadgets en tools.
Steeds meer eventorganisatoren verzamelen data, profielen en voorkeuren van bezoekers. Deze data is een krachtig middel voor het creëren van persoonlijke eventbelevingen door crowdshaping. Momenteel zijn er twee vormen bekend, namelijk kleinschalige en grootschalige crowdshaping. Bij kleinschalige crowdshaping worden data van mensen op een bepaalde plek, zoals een winkel, restaurant of vergaderzaal, gebruikt voor het in ‘real-time’ vormgeven van een product of dienst op dat moment. Grootschalige crowdshaping gaat daarentegen om het aanpassen en vormgeven van een product of dienst op basis van voorkeuren of gedragingen van grote groepen consumenten. De smartphone speelt hierin vaak een centrale rol.
LISNR: data via audio applicatie
LISNR is een data-via-audio oplossing; een nieuwe manier om apparaten d.m.v. ‘smart tones’ met elkaar te laten communiceren, maar dan via muziek. Door het gebruik van de app, die muziek met een ultrasone codering herkent, kunnen organisatoren via alle mogelijke audioapparaten content verzenden naar hun doelgroep. Hierdoor worden iBeacons, Bluetooth en NFC dus verleden tijd en kan de app, naast het verzenden van promoberichten ook fungeren als crowdshaping tool. www.lisnr.com
Lightwave: data via draagbare armband
Met een Lightwave armband, dat o.a. beweging, hartritme en temperatuur meet, wordt tijdens concerten data inzichtelijk gemaakt, waardoor het evenement zich volledig aangepast aan de wensen van bezoekers. Zo gebruikt de aanwezige DJ de data om een muziekselectie aan te passen en de energie van het publiek te beïnvloeden. De draagbare armbanden kunnen niet alleen zorgen voor een visueel aantrekkelijk plaatje maar ook voor diverse bijkomstigheden, zoals gratis drankjes bij het behalen van een bepaald energie- of temperatuur level en lichteffecten op basis van bewegingen. www.lightwave.io.
Chüne: geavanceerde sfeerbeleving door intelligente jukebox
Chüne is een intelligente digitale jukebox die muzieklijsten van locaties aanpassen aan de muzieksmaak van de aanwezige personen. Wanneer bezoekers inchecken via o.a. social media, worden muzieklijsten automatisch geïmporteerd in het systeem van de locatie. De locatie in kwestie zelf gebruikt een NFC apparaat, die door ontvangst van deze data een mix maakt van verschillende muziekstijlen op basis van de voorkeuren van aanwezigen. www.chune.co.uk.
Voorbeeld: IBM Watson ‘crowdshaped’ Daybreaker tot eerste cognitieve danceparty
Eén van de beste voorbeelden waarbij crowdshaping is toegepast op een evenement is Daybreaker. Dit dancefeest is voor iedereen die 's ochtends liever staat te dansen in een club dan zwoegend op de loopband in de sportschool. IBM Watson, een zelflerend systeem die patronen en verbindingen vindt die zijn verborgen in data, geeft hier nog een extra dimensie aan. Zo gaf het evenement iedere deelnemer een gepersonaliseerde beleving. Het analyseren van enquête antwoorden en twitteraccounts zorgde ervoor dat er voor iedere bezoeker een profiel ontstond. Op basis daarvan werd het evenement ingericht met specifieke workouts, catering en muziekstijlen. Via de interactieve dansvloer werd het energielevel bijgehouden en kwam de zon letterlijk op d.m.v. realtime analyse.
Conclusie
Door de flexibiliteit die crowdshaping met zich mee brengt kunnen evenementen bijna volledig worden vormgegeven en aanpast op basis van beschikbare data van (potentiele) bezoekers en opdrachtgevers. Wel zal moeten uitwijzen of crowdshaping mogelijk is binnen de nieuwe wet Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze nieuwe Europese wet, die vanaf 25 mei 2018 van kracht is, dwingt tot meer actie en maatregelen wanneer gegevens over bezoekers, deelnemers, klanten, personeel of andere personen worden vastlegt.