Duurzame mobiliteit die uitstoot vermindert én mensen verbindt
Een evenement zorgt voor beweging: bezoekers, sprekers, leveranciers – alles moet van A naar B en weer van B naar A. Maar al die vervoersbewegingen hebben impact op het milieu. Door alternatieven te bieden voor traditioneel vervoer, zoals carpoolen of pendelbussen, wordt niet alleen de uitstoot verminderd, maar ontstaat ook een nieuwe standaard voor duurzaam reizen. Hierbij maakt het veel uit hóe je dat doet.
De duurzaamheidschecklist
Duurzaamheid zit bij Obsession in het DNA. Ze streven naar volledig klimaatneutrale evenementen in 2030. Velen zijn inmiddels bekend met hun duurzaamheidschecklist, een tool om bewustere keuzes binnen de organisatie van een evenement te stimuleren. Mobiliteit speelt hierin een belangrijke rol. Het stimuleren van duurzaam vervoer staat centraal en valt uiteen in drie categorieën:
1. Locatiekeuze: Is de locatie goed bereikbaar met openbaar vervoer? Zijn er pendelbussen beschikbaar? Of is de locatie uitsluitend met de auto toegankelijk?
2. Duurzaam vervoer stimuleren: Wordt in de communicatie vooraf aandacht besteed aan carpooling, fietsen of het gebruik van het openbaar vervoer? Zijn er elektrische groepsvervoersopties beschikbaar?
3. Participatievormen: Overweeg hybride of volledig digitale evenementen waar mogelijk, om onnodige vervoersbewegingen te voorkomen.
Data als stuurmiddel
Bij Obsession begint dat met de inzet van een eigen CO₂-tool om de uitstoot van vervoersbewegingen in kaart te brengen. Bezoekers registreren hun vervoersmiddel en afgelegde kilometers. Ook leveranciers leveren hun vervoersgegevens aan, wat samen met interne vervoersbewegingen een compleet beeld geeft van de mobiliteitsimpact. De CO₂-tool zet deze gegevens om in concrete cijfers, wat resulteert in een duurzaamheidsrapport. Dit maakt CO₂-compensatie mogelijk via herbebossingsprojecten en biedt waardevolle inzichten. Deze inzichten zetten ze om in concrete acties om te verduurzamen in de toekomst. Een goed voorbeeld zijn de riksja-fietsen die zijn ingezet tijdens het community event van Effectory, waar bezoekers tussen locaties in werden vervoerd. Daarnaast zijn internationale voorbeelden ook een bron van inspiratie, zoals tijdens SXSW in de VS, waar bezoekers vanuit verschillende locaties in Austin werden vervoerd met de volledig elektrische Volkswagen ID. Buzz. Zo combineer je data en innovatie oplossingen om duurzame mobiliteit haalbaar én inspirerend te maken.
Carpoolen met Slinger
Obsession maakt duurzame mobiliteit niet alleen meetbaar, maar ook praktisch. Bij elk registratieproces wordt standaard een carpooltool actief aangeboden in samenwerking met Slinger. Carpoolen verminderd de CO₂-uitstoot. Daarnaast leren deelnemers elkaar kennen en bouwen waardevolle relaties op nog vóór het evenement begint. Omdat dit concept voor veel bezoekers nieuw is, is het zowel innovatief als spannend. Om het gebruik ervan te stimuleren, promoten we de tool actief, bijvoorbeeld met QR-codeposters, een duidelijke plaatsing op de eventwebsite en door tijdens het plenaire programma aandacht te vragen voor wie samen heeft gereden. Met name bij interne evenementen zien we dat carpoolen bijzonder goed werkt, doordat collega’s makkelijker afspraken maken en de drempel om samen te rijden lager is.
Minder kilometers, meer verbondenheid
De resultaten spreken voor zich. Bij een recente productie waar de Slinger-tool werd ingezet, werd 1.350 kg CO₂ bespaard en werden 6.997 autokilometers vermeden. In totaal werden 33 ritten geïnitieerd. Deelnemers waren enthousiast, genoten van de kortere reistijden in vergelijking met het openbaar vervoer, en het beter leren kennen van collega’s. Chauffeurs noemden het een gezellige ervaring en zien kansen voor gebruik bij woon-werkverkeer.
Obsession blijft zoeken naar manieren om mobiliteit verder te verduurzamen. Momenteel wordt bij 33% van de evenementen al actief gezorgd voor opties zoals pendelbussen en carpoolinitiatieven. 60% van de evenementen in het eerste kwartaal van 2024 vond plaats op loopafstand van een treinstation.
Wat écht opvalt, is de stijging in CO₂-compensatie. Eind 2023 werd 55% van de uitstoot gecompenseerd, maar in het eerste halfjaar van 2024 is dat al gestegen naar een indrukwekkende 81% van alle producties.
Duurzame mobiliteit is niet alleen een verantwoordelijkheid, maar ook een kans. Obsession neemt hierin het voortouw door concrete oplossingen en inspiratie te bieden, en roept de evenementenbranche op om samen te werken aan groenere mobiliteitsoplossingen.