Case: Lightyear - Destination Daylight
Van start-up naar scale-up. Lightyear wordt in rap tempo volwassen. De ontwikkelaar van auto's op zonne-energie heeft de eerste auto's rijklaar. Tijd voor de wereld om kennis te maken met de auto van de toekomst: Lightyear 0. The Oval Office kreeg de eer en de uitdaging om deze wereldpremière cachet te geven.
Lightyear is een Nederlands automerk met de basis in het Brabantse Helmond. Dit prachtige verhaal begint als een groep studenten van de TU Eindhoven besluit mee te doen aan de Solar Challenge. Er wordt een dusdanig goed en betrouwbaar voertuig gebouwd, dat de prestigieuze wedstrijd wordt gewonnen. Dat smaakt natuurlijk naar meer. De groep studenten gaat verder en dat leidde tot het Nederlandse automerk Lightyear. Na jaren van ontwikkelen, bouwen, testen was het in juli eindelijk zover. De eerste twee Lightyears konden de weg op. Het was The Oval Office die van de lancering een impactvolle experience mocht maken.
Weg van gebaande paden
The Oval Office was een van de drie bureaus die hadden ingeschreven voor de pitch. Monique van der Wielen, Production Lead bij The Oval Office neemt ons mee in dit bijzondere avontuur. "Met het evenement wilde Lightyear een verhaal schrijven met de eerste wereldwijde Lightyear 0-eigenaren: inspirerend, innovatief, duurzaam en ambitieus. Het was aan ons om een 'go live'-momentum voor Lightyear te creëren door het publiek te laten zien dat Lightyear volwassen is geworden en helemaal klaar is om de markt te veroveren.
"Met het evenement wilde Lightyear een verhaal schrijven met de eerste Lightyear 0-eigenaren"
Vanaf het allereerste begin was er een persoonlijke klik met de mensen van Lightyear. "Wij wilden deze pitch heel graag winnen, omdat we met ons bureau veel waarden delen met deze klant en wij vonden dat we goed bij elkaar pasten. Wij hebben veel tijd en moeite gestoken in de strategie. Ons team is erin geslaagd om middels sterke research & insights de behoeftes van de doelgroep en maatschappelijke trends te koppelen aan het DNA van Lightyear. Dit bleek spot-on en vanaf het allereerste begin hadden we een goede klik met het team van Lightyear. Dat helpt natuurlijk en maakt samenwerken plezierig."
Lightyear maakt een enorme ontwikkeling door. "Bij dit event was het nog mogelijk om veel 1-op-1 contacten te hebben. Dat wordt door de explosieve groei in de toekomst een stuk lastiger. We hebben binnen het event twee groepen ontvangen. De eerste groep was een internationaal gezelschap met 32 journalisten. De tweede groep bestond uit investeerders en de 'first buyers'. We wilden ervoor zorgen dat er veel persoonlijke contactmomenten waren en dat de setting intiem aanvoelde. Een grenzeloze ervaring waarin we, op een speciale plek in de natuur, het daglicht vierden. Dat heeft ons doen besluiten te kiezen voor een locatie in the middle of nowhere - nabij het zonnige Zaragoza in het noordoosten van Spanje."
Fotogenieke omgeving
De locatie was essentieel voor dit event. En dat had niet alleen te maken met de kleine schaal van het gezelschap en de intimiteit. "We hadden slechts twee maanden voorbereidingstijd. We hebben het onszelf niet makkelijk gemaakt door te kiezen voor Spanje, maar dat had wel meerdere goede redenen. We kozen voor een klein en knus boetiekhotel in de week van 21 juni - de langste dag, de dag met het meeste licht. En natuurlijk hebben we gekozen voor een fotogenieke omgeving. Je wilt immers een mooi decor."
"Lightyear is een Nederlands bedrijf. Je zou dan misschien - zeker vanuit het oogpunt van duurzaamheid - verwachten dat we de introductie dichtbij huis zouden houden. Onze gasten, zowel journalisten als de investeerders en first-buyers is een zeer internationaal gezelschap. Nederland of Spanje, gereisd moest er wel worden. Duurzaamheid staat zowel bij Lightyear als bij The Oval Office hoog op de agenda. We hebben ook berekend hoeveel CO2 er uitgestoten is en dat hebben we tot de laatste kilogram gecompenseerd door bomen te laten aanplanten door Trees for all. "
Duurzaam met groeipapier
Duurzaamheid is sowieso een hot topic bij The Oval Office. "Twee keer per week lunchen we heel bewust vegetarisch." Voor de opdrachtgever is dat duurzaamheidscomponent ook key. "Tijdens Destination Daylight hebben we allemaal vegetarische gerechten geserveerd en we hebben voor printmaterialen gewerkt met groeipapier. Deze papiersoort vergaat en bevat zaadjes waaruit plantjes groeien. Daarnaast hebben we samengewerkt met een lokaal bureau om de vervoersbewegingen tot een minimum te beperken."
"Technici gloeiden van trots door oprechte belangstelling van journalisten"
De voorbereiding was grondig en het event zelf was een groot succes. "We gingen voor veel 1-op-1 contact. Die opzet is zeer geslaagd. Zeker de groep met first-buyers en de investeerders werd bijna een vriendengroep. De momenten met de twee auto's die beschikbaar waren, hadden we ruim ingepland. Desondanks kwamen we tijd tekort. De journalisten maakten vlogs en vroegen de engineers de hemd van het lijf. Met als gevolg dat de technici gloeiden van trots door al die oprechte belangstelling voor de door hun gebouwde auto."
Aandachtspiek
Samen met pr-bureau Lewis behaalde The Oval Office een enorm bereik. Een potentieel publiek van 2,3 miljard mensen vinden we terug in de rapportages. Zeker 420 clippings werden geregistreerd. Vanaf het moment van de lancering tot de maand erna was er sprake van een reusachtige aandachtspiek. "Zowel binnen Lightyear als binnen The Oval Office kijken we trots en tevreden terug op deze lancering. We zetten de samenwerking door. De voorbereidingen voor het volgende event zijn begonnen. De reis van Lightyear is nog maar net begonnen. Later dit jaar worden de eerste auto's daadwerkelijk afgeleverd en in 2025 staat een model gepland voor een veel breder publiek. Het eerste contract met een leasemaatschappij is al een feit."
Winnaar Gouden Giraffe
Lightyear heeft een bewezen trackrecord op het gebied van mediagenieke events. In 2019 won het event 'Lightyear One Unveiling' de Gouden Giraffe Award in de categorie PR & Mediawaarde. 'Destination Daylight' is een van de kanshebbers op de Gouden Giraffe Awards, die in april 2023 worden uitgereikt.