33 procent van de Nederlandse opdrachtgevers besteedt in 2019 meer budget aan live communicatie
IDEA ONDERZOEK - 80 procent van de Nederlandse bedrijven, merken, overheidsinstellingen en overige instanties ziet events als een geintegreerd onderdeel van de marcom-mix. Een derde geeft aan in 2019 meer aan live te besteden, dat blijkt uit een onderzoek van IDEA, brancheorganisatie voor de live communicatie en eventbureaus van Nederland, die de klanten en opdrachtgevers van haar bureaus ondervraagde.
Onderzoeksbureau Effectmeting interviewde de opdrachtgevers van toonaangevende Nederlandse livecommunicatie- en eventbureaus die zijn aangesloten bij IDEA. “De resultaten laten zien dat livecommunicatie stevig is verankerd in de communicatiestrategie van moderne merken en organisaties”, zegt Maarten Schram, managing director van IDEA. “80 procent van de opdrachtgevers geeft aan dat livecommunicatie en eventmarketing binnen hun bedrijf een volledig geïntegreerd onderdeel is van de marketingmix.”
Het jaarlijkse Opdrachtgeversonderzoek van branchevereniging IDEA toont een groeitrend in de Nederlandse eventmarketing en livecommunicatie. Het aantal evenementen stijgt en de budgetten nemen toe.
Toename events
Het groeiende aandeel van livecommunicatie in de marketingmix vertaalt zich in de toename van het aantal events. 30 procent van de opdrachtgevers geeft aan in 2019 meer evenementen te hebben georganiseerd. Voor ruim 50 procent is het aantal events gelijk gebleven.
Hogere budgetten
Ook de budgetten geven een stabiel en positief beeld. 33 procent van de bedrijven zegt in 2019 meer aan eventmarketing en livecommunicatie te hebben besteed. Bij 50 procent van de opdrachtgevers is het budget gelijk gebleven. Voor 2020 zal deze trend zich volgens de onderzochte bedrijven voortzetten: bij 85 procent van de opdrachtgevers zullen de budgetten stijgen of gelijk blijven.
Verdere professionalisering
De groei in livecommunicatie benadrukt volgens IDEA het belang van verdere professionalisering van de sector. Om de kwaliteit van Nederlandse eventindustrie te borgen, komen alleen bureaus die voldoen aan strenge eisen op het gebied van financiële stabiliteit, betrouwbaarheid en vakmanschap in aanmerking voor het IDEA-lidmaatschap en het bijbehorende keurmerk. Dit najaar lanceert IDEA een campagne, waarin de keurmerkwerking van het lidmaatschap helder wordt toegelicht. IDEA onderstreept deze stap in professionalisering met de onlangs gelanceerde nieuwe website: ideaonline.nl
Meer weten over deze groeimarkt. Leren van de experts? Inspiratie opdoen? En met honderden tips naar huis:
IDEA vertegenwoordigt zo’n 60 toonaangevende en onafhankelijke livecommunicatie- en eventbureaus in Nederland. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij sinds 2002 de voorhoede van de Nederlandse eventwereld. IDEA-leden bieden creatieve totaaloplossingen op het gebied van livecommunicatie: van strategie tot conceptontwikkeling en productie. Een op de zes van Nederlandse top 500-bedrijven werkt uitsluitend met IDEA-bureaus.