10 tips voor gerichte offline marketing voor een evenement
MARKETING EVENT - Effectieve reclame is essentieel voor zowel kleine als grote bedrijven. In het internettijdperk staat online marketing vaak centraal. Toch mogen offline-maatregelen niet worden vergeten. De volgende 10 tips bevatten concrete aanbevelingen en referenties voor de toepassing in de praktijk.
Succesvolle klantenwerving met offline reclame
1. Good old advertenties
De klassiekers in offline marketing zijn onder meer advertenties in gedrukte media. Dit is een uitstekende manier om nieuwe producten of diensten in de aandacht te brengen. Zo worden bijvoorbeeld regionale kranten aanbevolen voor lokale bedrijven om de betreffende doelgroep te bereiken.
2. Kortingscampagnes
Daarnaast tonen talrijke studies het verband aan tussen kortingscampagnes en het koopgedrag van consumenten. Kortingsbonnen zijn daarom een ideale manier om nieuwe klanten te winnen. Een bijkomend voordeel is dat het succes van dergelijke campagnes nauwkeurig kan worden gemeten.
3. Reclame-affiches
Representatieve reclameaffiches kunnen ook een onderneming op de kaart zetten. In het optimale geval hangen deze affiches in het centrum van de stad of op intensief gebruikte wegen, zodat er zoveel mogelijk mensen worden bereikt. De basiselementen van de presentatie kunnen bijvoorbeeld het bedrijfslogo en een pakkende reclameslogan zijn.
Zet uw bedrijf perfect in de schijnwerpers
4. Promotie op een beurs
Beurzen vormen het ideale kader om zich aan een breed publiek te presenteren. Een succesvol beursoptreden stelt u in staat om met potentiële nieuwe klanten te praten en contacten te leggen met potentiële zakenpartners.
5. Actiedagen / open dag
Een andere methode uit de doelgerichte offline marketing is de implementatie van actiedagen. Hiervoor zijn bijvoorbeeld aanbiedingen op zondag of jubileumaanbiedingen geschikt. Daarnaast kunt u d.m.v. een georganiseerde open dag, uw klant een blik achter de schermen geven. Het resultaat is een vertrouwensrelatie met uw vaste en nieuwe klanten.
6. Mond-tot-mond
Zogenaamde mond-tot-mond-reclame zorgt voor gunstige bijkomstigheden. Daarom heeft de tevredenheid van werknemers en klanten een hoge prioriteit. In het ideale geval gaat de reclame vanzelf en krijgt uw bedrijf een steeds positiever imago.
Aanvullende maatregelen voor efficiënte offline marketing
7. Guerilla
Als het gaat om reclame is naast een strategische aanpak ook creativiteit vereist. Guerilla marketing is helemaal hip. Het betreft het zoveel mogelijk aandacht bereiken met zo min mogelijk geld en middelen. Met deze tactiek bereiken steeds meer ondernemingen innovatieve en ongewone reclamecampagnes. Voor deze campagnes geldt: hoe gekker hoe beter. Social Media kan deze offline marketingtechniek online versterken, doordat deze campagnes vaak ´viral´ gaan.
8. Kadootjes
Kleine reclame kadootjes zoals kopjes, balpennen etc. zijn populair voor bijvoorbeeld winacties. In combinatie met een individueel ontwerp profiteert u met deze producten van een uitstekend reclame-effect. De bijbehorende artikelen kunnen bijvoorbeeld na een verkoop- of adviesdiscussie worden verspreid.
9. Massamedia
Als het benodigde budget beschikbaar is, zijn reclamecampagnes op televisie en radio een goede optie. Miljoenen mensen zijn via deze kanalen in zeer korte tijd bereikbaar. Het opnemen van professionele en authentieke commercials is de basisvereiste voor een optimaal effect.
10. Meten is weten
Onze 10 tips voor doelgerichte offline marketing worden afgerond met een uitgebreide analyse: het effect op de verkoopcijfers moet bij alle maatregelen gecontroleerd worden. Door deze procedure kunnen de eigen reclameacties stap voor stap worden verbeterd en kunnen de financiële middelen optimaal worden benut.