De promotie en marketing van uw eigen event: hoe doet u dat? (deel I)
EVENT MARKETING PROMOTIE - Een evenement zonder gasten, een beurs zonder bezoekers, een congres zonder deelnemers, het is de nachtmerrie van iedere eventmarketeer of communicatieprofessional. Maar hoe krijgt u uw event nou afgeladen vol? Hoe doet u de eigen marketing en promotie van uw evenement? We nemen u samen met onze contentpartner EventMB.com in een aantal delen aan de hand: hoe doet u de promotie en marketing van uw eigen evenement?
In deel I een definitie, een overzicht van wat het meest ingezet wordt door eventmarketeers, communicatieprofessionals en andere organisatoren van evenementen. Wat leveren de verschillende tools op en wat kost dat?
Event promotie: een definitie
Event promotie omvat alle inspanningen die gedaan worden om een evenement succesvol te vermarkten. Het doel van event promotie is om het aantal mensen dat weet heeft van het evenement te vergroten en daarmee samenhangend het aantal inschrijvingen/deelnemers te laten groeien.
Er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden om de promotie van uw evenement te verzorgen. Veel tools zijn gratis of met een zeer kleine investering in te zetten. Bij juist gebruik van dergelijke promotieplatforms wordt de inzet van tijd en effort of zelfs een gering budget vele malen terugbetaald. Het kan echt voor meer bezoekers zorgen.
10 meest effectieve event marketing tools
Wat zijn volgens 2000 eventprofessionals de meest effectieve event marketing tools?
- 1. Social media
- 2. Email marketing
- 3. Website
- 4. Registratie website
- 5. Print
- 6. Influencer marketing
- 7. Experiential marketing
- 8. Video
- 9. Persberichten
- 10. Remarketing
Een overzicht van event promotie tools: prijs VS effect
De keus voor een platform, tool of applicatie voor de marketing en promotie van uw evenement is geen eenvoudige. Wat stop ik waar in en wat komt er dan uit? EventMB zette de beste eventpromotie oplossingen en tools op een rij. Onderstaande overzicht kan zeer bruikbaar zijn. De gemiddelde kosten per click geeft de relatie aan tussen het bedrag dat u hoogstwaarschijnlijk zult gaan spenderen en de doorclicks naar uw website. Het gaat hierbij dus om gemiddelden. Focust u op een minder 'competitief' keywoord/keywoords dan zullen de kosten vele malen lager uitvallen. Of als u zelf al over grote kwalitatieve relatiebestanden beschikt...gemiddelden dus.
Dit zeer bruikbare overzicht komt rechtstreeks van EventMB.com:
Platform | Avg. Cost Per Click | Ease of Use | Potential Reach | Drawbacks | Targeting Options |
Email Marketing | $0.17 per email | Easy (especially with a well maintained list) | High | Limited by the quality and amount of email addresses you have on your list. Spam filters can reduce deliverability. | Narrow Targeting |
Facebook Ads | $0.26 | Setting up the ad is easy. Targeting can be tricky | High | You need to understand targeting, Facebook ads, your audience and quality of the ad which can all affect the outcome | Adaptive. Broad and narrow targeting options. |
Twitter Ads | $0.50 – $4.00 | Easy to set up | High | Targeting isn’t as good and engagement on Twitter ads is generally lower so the cost per click is higher | Adaptive. Broad and narrow targeting options. |
LinkedIn Ads | $2.00 | Easy | Medium | It’s more costly, but leads are often better converters. | Adaptive. Broad and narrow targeting options. |
AdWords | $0.05-$2.32 | Slightly more difficult to navigate for beginners | High | For beginners it can feel like a stab in the dark. Cost varies based on keyword competition. | Highly targeted |
Organic Social Reach | For event promo campaigns $0. (although a consideration for the cost of building your audience and content should be mentioned here.) | Easy. The level of effort required will depend on the competition in your niche | High | You’ll always be limited by social platforms because you haven’t paid. | Broad targeting |
Direct Mail | $0.60 (cost of distribution of A5 leaflet per area with high targeting) | Medium. Difficult if you’re doing the distribution yourself | Medium | There’s not a lot of conversion data so while some campaigns are beneficial, others aren’t. A lot of variables. | Broad and Targeted. Highly targeted for local events |
>> Lees ook: De promotie en marketing van uw eigen evenement: 20 creatieve manieren om te promoten (Deel II)
Event Promotion: 100 Creative (Free and Cheap) Ideas to Try Now first appeared on EventMB
EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk.