10+eventtechnologie+trends+die+uw+event+in+2018+gaan+verbeteren
Nieuws

10 eventtechnologie trends die uw event in 2018 gaan verbeteren

EVENT TRENDS TECHNOLOGIE - Technologie en evenementen, het is misschien wel het meest bizarre samenspel in de complete wereld van eventmarketing en live communicatie. Er is namelijk zo ongelooflijk veel mogelijk, zo effectief, ontlastend of gewoon ter verbetering van uw evenement, dat het bijna onbegrijpelijk is dat we er nog maar zo weinig gebruik van maken: event technologie. Dit zijn de 10 technologie trends die uw evenement in 2018 direct gaan verbeteren.

2018 wordt een heel best jaar voor evenementenplanning eventmanagement, omdat veel van de lang besproken eventplanningtrends binnenkort binnen ons bereik zullen zijn. Smartphones hebben meer mogelijkheden en 'directe verbindingen' met ons leven, eventtechnologie wordt steeds redelijker geprijsd en gericht op individuele behoeften, en technologie die virtuele en augmented reality gebruiken, stonden dit jaar op de verlanglijsten van veel mensen. Een andere factor bij het vormgeven van eventtechnologie is het samenkomen van bedrijven om een one-stop-shop-ervaring te bieden. Geïntegreerde services zijn dit jaar hot.

(foto: Pepper de robot)

Marketeers en sponsors worden ook steeds slimmer en data-georiënteerder. Veel gespin, weinig wol, heeft tegenwoordig geen plaats in event-technologie. Producten moeten meetbare waarde bieden. Bij partner EventMB hebben ze veel van de trends voor evenementplanning door de jaren heen voorspeld. 'In deze gids delen we hoe ze allemaal samenkomen ten behoeve van de planner en het publiek', aldus de collega's overzee van EventMB.com.

10 trends in eventtechnologie die uw evenement in 2018 verbeteren
 

1. Gezichtsherkenning technologie

Nogmaals, thuistechnologie beïnvloedt eventtechnologie. Net als bij gesproken zoekopdrachten, zullen we waarschijnlijk gezichtsherkenning krijgen van apparaten zoals die van Apple die we dagelijks gebruiken, die overlopen in de evenementenindustrie. De vertakkingen en mogelijkheden hiervan zijn buitengewoon, maar de verwerkingstijd wordt nog steeds verder verfijnd. Toch is het iets waar we allemaal naar moeten kijken. Uiteindelijk leren we hoe we de efficiëntie verhogen met gezichtsherkenning:

  • Inchecken en registratie worden veel sneller met deze technologie. Sommige pretparken gebruiken deze technologie al. Het is ook veiliger.
  • Zorgt voor meer veiligheid door gezichtsherkenning te gebruiken om mensen op bekende beveiligingslijsten te herkennen en te weren.
  • Verbetert het bereik van uw sociale media door gezichtsherkenning te gebruiken bij het taggen van mensen in foto's van uw evenement.

 

2. Groepsbeleving technologie


Een andere grote trend is het gebruik van tech om social experiences te creeeren van momenten die tot op het heden individueel beleefd werden. Vrienden kijken soms 1000-en kilometers van elkaar vandaan naar dezelfde film, tegelijkertijd. Ze spelen computerspelletjes samen, terwijl ze op verschillende continenten zitten. Dit heeft een aantal fantastische toepassingen voor uw evenement en uw deelnemers en zij die het event thuis online beleven. Die laatste groep hoeft zich niet langer een voyeur te voelen, maar kan echt deelnemen. Verbind mensen online voor een nog sterkere connectie:

  • Gebruik live 360 graden video (vrij vertaald: VR) om publiek op afstand te verbinden. Geef ze de mogelijkheid om samen deel te nemen aan het event en zo het kopen van tickets voor de online deelname aan het event te stimuleren.
  • Zorg voor content dat gedeeld wordt. Youtubers leven van alleen maar de commentaren op hun videos. Die commentaren worden additionele content en een manier om nog meer plezier en dus beleving uit de video te halen. Gebruik bijvoorbeeld branche influencers om commentaar te geven op uw evenementen, een tweede event te creeeren.
  • Ontwikkel kanalen met niche onderwerpen op uw evenement. Met een virtueel of online ticket gekoppeld aan een host, beleven gasten op de inside kanalen het evenement op een compleet andere manier dan tijdens voorgaande evenementen. Zij kunnen online deelnemen aan 'meet-ups' of mensen ontmoeten in plaats van alleen sessies bijwonen.

 

3. Gebruik 'stem' voor meer engagement

Kunstmatige Intelligentie begint al aardig de norm te worden als het gaat om bezoekersbelevenis. Zelfs als u het nog niet gebruikt op uw evenementen, uw gasten/deelnemers gebruiken het thuis en op hun werk. Volgens Google waren in 2016 al 1 op de 5 zoekopdrachten zogeheten stemzoekopdrachten. Dus gebruik stem om engagement en betrokkenheid te vergroten:

  • Bekijk de mogelijkheden waarmee stemtechnologie acties uit kan voeren. Mensen bewegen zich nu al van het stellen van vragen, naar vragen aan technologische assistenten om een commando uit te voeren. Van 'Waar is mijn volgende sessie' to 'Schrijf me in voor sessie X'.
  • Zorg voor 'als, dan'-scenario's die van meerwaarde zijn voor bezoekers. Wees proactief in stem assistentie. Bijvoorbeeld, als iemand vraagt waar standhouder X is op de beursvloer, zo de stem assistent niet alleen het antwoord moeten geven, maar ook meteen vragen of er een 1-op-1-gesprek ingepland kan worden.
  • Zorg voor een link tussen de mogelijkheid om badges (uit) te lezen met uw chatbot of stemassistent, waardoor de bot of assistent alle informatie van een bezoeker heeft om behulpzaam te kunnen zijn.

 

4. Data opbouwen vanaf de vloer, met slimme vloeren

'Clever flooring' biedt prachtige kansen voor evenementen. Het zorgt er voor dat het verzamelen en analyseren van data bijna organisch en eenvoudiger dan ooit te voren verloopt. Bouw een krachtige data collectie met:

  • Gebruik slimme matten en andere onopvallende technologieen die data verzamelen
  • Zet slimme matten in om sponsoring te vergroten, omdat je niet real-time data hebt over aantallen mensen, bewegingen, etc. Geen holle frasen meer over 'mooie exposure' om uw sponsor te overtuigen, nee u kunt ze gewoon de feiten overhandigen. Live.
  • Het verzamelen van vloer data en dit gebruiken om de sponsoren van volgend jaar te overtuigen, nog voor dat ze de vloer verlaten hebben. Schaarste en de Fear of Missing Out doen het goed als er ook daadwerkelijk harde cijfers naast liggen.

 

5. De tolk-app

Digitale tolken zijn niet nieuw voor 2018, maar de technologie is wel volledig volwassen geworden. Deze apps zijn nu betrouwbaar genoeg om een positieve beleving te creeeren voor eventbezoekers en kunnen echt helpen om communicatieproblemen uit het verleden van live events te overbruggen. Om het gat te dichten:

  • Gebruik 'remote translation services'. Om lokale tolken te vinden, is niet altijd eenvoudig. Met deze technologie kunnen vertalers en tolken hun service aanbieden via een app, waarbij het niet uitmaakt waar zij zich zelf bevinden.
  • Bespaar geld door vertaling op afstand aan te bieden. Apps hoeven niet per uur betaald te worden, er zijn geen reiskilometers of andere extra kosten.
  • Kies voor experts per onderwerp zonder rekening te hoeven houden met de spreektaal op het evenement of het congres. Dat geeft u als organisator veel meer keuzevrijheid in sprekers en in uw zoektocht naar de spreker die gewoon het meest van het onderwerp weet.

 

6. Zet chatbots aan het werk

Er is een schatting van Q3 in 2017 dat Amazon alleen al meer dan 20 miljoen Alexa units verkocht. Waarom we dat belangrijk moeten vinden? Als uw eventbezoekers thuis stem assistentie gebruiken, dan kunt u er vanuit gaan dat het dus normaal wordt. Dat betekent dat u het gewoon kunt toepassen op uw volgende evenement. Gebruik de kracht van chat(bots) voor betere respons:

  • Ontwikkel een systeem dat vragen beantwoordt met chat. Het is sneller voor uw bezoeker en zorgt er voor dat uw staf de handen vrij kan houden en niet steeds de vraag waar is de WC hoeft te beantwoorden.
  • Gebruik chatbots voor de enquete bij vertrek. Nog los van het feit dat ze als leuk bestempeld worden door uw gasten, kunnen ze zeer adequaat vragen en antwoorden koppelen en gebruiken ze consequent 'als, dan' vragen om extra informatie op te halen.
  • Gebruik chatbots om uw gasten te helpen bij hun hun vervolgstap. Stemassistenten winnen snel aan populariteit omdat ze eenvoudig en ook leuk in gebruik zijn. Ze worden beleefd als een persoonlijke assistent. Gebruik bijvoorbeeld een chatbot om de bezoeker te vertellen dat hun bod op de stille veiling zojuist is overboden of om ze te helpen herinneren dat hun volgende sessie er aan komt en waar die is.

 

7. Rol de rode loper uit en zorg voor VIP-belevenissen

Niemand wil slechts een cijfer op de gastenlijst zijn en die voorkeur wordt aardig ingevuld door technologie. Stemassistenten maken ons de koning te rijk. Zorg voor betekenisvolle VIP belevingen:

  • Gepersonaliseerd op basis van type: standhouder, sponsor, deelnemer etc, ze moeten allemaal hun eigen marketing en communicatieset toegediend krijgen. Technologie maakt die uitdaging veel eenvoudiger door beschikbare date te correleren en sorteren voordat er gezonden wordt naar de verschillende groepen.
  • Beloon trouwe deelnemers met automatische communicatie en beschikbare kortingen. Geef de ontvanger daarbij het gevoel dat het bericht afkomstig is van een vriend voor een vriend en niet van een buitenstaander of een vreemdeling.
  • Beloon de succesvolle gast met een VIP experience. Analyseer data om te achterhalen wat een bezoeker tot een succesvolle bezoeker maakt. Bij welke sessies zijn ze geweest, waar hebben ze aan deelgenomen, etc. Beloon hen.

 

8. Meer sponsoren met augmented reality

Online marketing heeft er voor gezrogd dat we van iedere geinvesteerde euro de impact, de return on investment en de tastbare meerwaarde willen weten. Evenementen krijgen nu het deksel op de neus omdat ze niet altijd in staat zijn om de tevredenheid van sponsoren feitelijk te onderbouwen. Augmented Reality kan daar bij helpen. Gebruik de creatieve mogelijkheden van AR:

  • Maak animaties van statische objecten om meer aandacht voor ze te krijgen. De 2018 versie van neon....
  • Gebruik filters zoals Snapchat. Zelfs Facebook maakt het gebruik van profielframes zeer eenvoudig.
  • Vertel het verhaal van de sponsor met AR. Cruiseschepen, maar ook musea gebruiken deze vorm al door bijvoorbeeld de kunst aan boord of in het schilderij tot leven te weken als je er langs loopt.

 

9. De persoonlijke beleving van uw gast verbeteren met technologie

Persoonlijke aandacht op het evenement staat al jaren bovenaan de trendlijsten, maar met eventtechnologie is het nu toepasbaarder dan ooit te voren. Volgens Statista opent gemiddeld 18,8 procent een gepersonaliseerde mail en slechts 13,3 procent een niet gepersonaliseerde mail. Maar personaliseren is veel meer dan een naam in de aanhef. Personaliseer uw toenadering om echt indruk te maken:

  • Gebruik de persoonlijke gebruikershistorie om bijvoorbeeld namen van uw maillijst te halen als zij al geregistreerd zijn. 
  • Analyseer wat de voorkeuren en interesses van uw gasten zijn en biedt daarbij op maat content aan. Gebruik bijvoorbeeld click-throughs-rates of breng in kaart welke URL voor clicks zorgt.
  • Stuur een alert naar deelnemers als ze in de buurt zijn van hun 'die wil ik ontmoeten'-lijst. Dating apps doen het en veel netwerkapps bieden de mogelijkheid aan.

 

10. Influencer marketing technologie

Er zijn heel veel marketeers die influencer marketing totaal verkeerd inzetten. Ze snappen het belang er van en dat suggesties uit 'een stam' grotere conversie hebben, maar ze falen als het gaat om de aanpak. Een propositie maken met een complete vreemde en hem of haar om een gunst vragen,...het zorgt gegarandeerd voor treurige resultaten. Maar hoe ontwikkel je dergelijke relaties door de tijd? Is er een efficiente manier om een waardevolle relatie op te bouwen met een influencer? Ja dat kan met tech:

  • Kijk verder dan de cijfertjes. Het aantal volgers betekent erg weinig als de influencer zijn stam niet kan activeren. Kijk dus naar een hoog interactie-ratio, niet naar het aantal toeschouwers.
  • Benader niet alleen de AAA-influencers maar juist de middenmoot. De meeste marketeers staren blind op de A-lijst. Ok, deze namen zijn vaak bekenden in de branche, maar zijn lastig te benaderen en lastig te activeren. Midrange influencers hebben nog altijd de juiste aantallen volgers en zijn veel toegankelijker voor u. 
  • Zoek naar influencers die zich al onder uw fans bevinden, dat maakt een goede relatie veel eenvoudiger.

 

The Event Technology Trends That Will Elevate Your Event in 2018 first appeared on EventMB

#jointheLIVErevolution


 

 

 

EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.