The+next+step+in+live+communicatie+en+experience+marketing
Nieuws

The next step in live communicatie en experience marketing

We beginnen hier even met een open deur: De enige constante in ons vakgebied is verandering. En die veranderingen volgen elkaar - zeker na de pandemie - in steeds hoger tempo op. Kun jij het nog een beetje bijbenen? Alain Schepers is inmiddels ruim een jaar de spil op de EventBranche.nl-redactie en haalde uit vele tientallen interviews, met opdrachtgevers en branchegenoten, kennis en inzichten om tot een soort 'state of live communication' te komen.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat live communicatie meer dan ooit op waarde wordt geschat. Iets wat altijd zo vanzelfsprekend leek, bleek ineens onmisbaar en zo bijzonder. Het inzetten van digitale alternatieven hielp, maar kon niet voorkomen dat hele volksstammen neerslachtig werden. 

In maart 2022 mochten we weer live. Wat een moment was dat! De hele branche ging van 0 naar 100 in amper een seconde. De neuzen moesten weer in dezelfde richting, we moesten ons weer een hecht team vormen. Kosten noch moeite werden gespaard. Zo goed en zo kwaad als het ging faciliteerde de eventbranche bedrijven en organisaties, personeelstekorten ten spijt. Het mocht en kon allemaal groots en meeslepend.

Veranderingen op een rij

De euforie is gaan liggen. Langzaam maar zeker ontstaat er een nieuw evenwicht, dat misschien een beetje het 'pre-corona-gevoel' geeft, maar toch wezenlijk anders is. Wat is er dan anders? We zetten de belangrijkste veranderingen op een rij.

Frequenter
1. Het ene grote moment, waarvan we zo veel events zagen direct na Covid, wordt ingewisseld voor meerdere events, die weliswaar minder groot zijn qua omvang, maar wel de impact hebben.

De motor
2. Live communicatie is volwassen; het is simpelweg een onmisbaar onderdeel in de communicatie- en marketingmix. Het hele jaar is live communicatie de motor. In aanloop naar events en na afloop wordt er gecommuniceerd, wordt er content gedeeld en engagement gecreeerd, die actief bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.

Serieuze budgetten
3. Het belang van live communicatie is al lang bewezen en wordt nu ook erkend. Dat betekent dat er serieuze budgetten beschikbaar komen. We stappen letterlijk de champions league van marketing, communicatie en reclame in.

Strategie
4. Een heldere strategie is onmisbaar voor live communicatie: we zijn in enkele jaren van een mooi moment, naar een traject gegaan en zijn inmiddels definitief op strategisch communicatieniveau beland. Alle uitingen moeten overeenkomen met het DNA van het bedrijf of de instelling, maar ook met de communicatiedoelstellingen van een organisatie of merk. Het moet allemaal kloppen! Een mismatch wordt direct herkend door de steeds kritischer wordende publieke opinie en kan leiden tot negatieve publiciteit. Duurzaamheid is hiervan natuurlijk het uitgesproken voorbeeld...

Meten
5. De belangrijke rol van live communicatie brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Events zijn veelal niet de meest voordelige instrumenten. Resultaatmetingen zijn een must. En niet alleen om verantwoording af te kunnen leggen; resultaatmetingen zijn ook waardevolle lesstof om de live communicatie te optimaliseren. Daarbij is de per persoon prijs voor live communicatie jarenlang een drempel geweest. Nu overal effect en impact zichtbaar is, rest ons nog een laatste stap: wetenschappelijk bewijs, onderzoeken, data, feiten, cijfers en ROI.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.