Ontwikkelingen+metaverse+niet+te+stoppen
Nieuws

Ontwikkelingen metaverse niet te stoppen

Als volgende fase van het internet biedt de metaverse nu al een veelheid aan nieuwe mogelijkheden voor merken en bedrijven. Van innovatieve businessmodellen zoals virtuele evenementen tot kostenoptimalisatie via digitale simulaties. Voor ons vakgebied live communicatie en experience marketing biedt de metaverse volop kansen.

De metaverse, voor velen klinkt het nog abstract. Wat kun je daar precies mee? En hoe pakken we dat aan? Wie zijn er al mee bezig en wat zijn de best practices? In dit artikel van NEXTLIVE, de Duitse zusterorganisatie van EventBranche.nl duiken we met de experts van ROOVER Metaverse Consulting in dit rabbit hole. 

Er zijn al talrijke metaverse-bureaus gespecialiseerd in het bouwen van virtuele werelden of het ontwerpen van NFT-collecties. Ook hier is het doel toegang creëren tot nieuwe doelgroepen, vooral jongere klanten. 

Welke voordelen bieden metaverse bureaus? 

Voor merken en bedrijven kunnen metaverse bureaus nuttig zijn als ze een aanwezigheid in een virtuele wereld willen vestigen, zoals Sandbox, Decentraland of Roblox. Een sprekend voorbeeld is Nikeland: een virtuele wereld van Nike in Roblox. Kijk eens naar de impact van deze combinatie. Maandelijks spelen hier nu al meer dan een kwart miljard mensen. Dat gecombineerd met het grootste sportmerk ter wereld biedt mogelijkheden.

Gucci Garden

Twintig miljoen bezoekers bereiken in slechts twee weken? Dat is velen als muziek in de oren. Gucci heeft het voor elkaar gekregen met de Gucci Gardens tentoonstelling in de virtuele spelwereld Roblox. Ter vergelijking: Walt Disney World Resorts in Florida, een van de grootste themaparken ter wereld, trekt ongeveer 17 miljoen bezoekers per jaar. Met dit metaverse-concept is Gucci erin geslaagd het merk dichter bij doelgroepen te brengen, die anders niet in Gucci geïnteresseerd zouden zijn. Concreet gaat het om de jongere doelgroepen die Gucci als toekomstige klanten wil aanspreken.

Een voorbeeld van een innovatief metaverse bureau is Melonverse uit de VS. Melonverse heeft al verschillende virtuele werelden uitgevoerd met grote merken en partners. Zo is het bureau verantwoordelijk voor de NFL Tycoon in opdracht van de National Football League of een virtueel concert van de boyband 'Why don't we'. Een ander bureau met een innovatief karakter is TheGang uit New York. Ook zij hebben veel succesvolle projecten uitgevoerd met merken en bedrijven in de metaverse. 

Wat zijn immersive events?  

Immersive events zijn live evenementen in virtuele werelden, die mogelijk worden gemaakt door onder meer virtual reality- en augmented reality-technologieën. Dit soort evenementen wordt relevanter naarmate de technologieën verbeteren en de aanpassing van AR- en VR-apparaten zich verspreidt onder het grote publiek.

Ariana Grande & Fortnite

Een van de bekendste virtuele evenementen is het concert van Ariana Grande in Fortnite. Hier werden bezoekers door een speelse wereld geleid waar ze verschillende opdrachten konden voltooien terwijl de muziek klonk van Ariana Grande. Dit evenement bracht de fans van Ariana Grande in het spel Fortnite en omgekeerd werden klassieke Fortnite-spelers via de concertervaring gekoppeld aan de muziek van Ariana Grande. Zo konden bijvoorbeeld ook virtuele outfits exclusief tijdens de show worden gekocht. In totaal keken meer dan 1 miljoen mensen naar de show - een waanzinnig bereik. Voor beide partners - Fortnite en Grande - bood dit nieuwe doelgroepen - en dus nieuwe verkoopkansen. Een klassieke win-winsituatie.

Deze case is natuurlijk maar een klein voorbeeld van de vele mogelijkheden die immersieve evenementen bieden. Vooral als het gaat om het aanspreken van nieuwe doelgroepen of het bereiken van een groot bereik voor een merkboodschap. Immersieve tools zullen in de toekomst een grote impact hebben op bedrijfsgerelateerde evenementen - vooral in hybride event formats. 

Wat is tokenisatie? 

De meeste deskundigen zijn het erover eens: tokenisatie biedt een van de grootste toekomstige markten in de metaverse en Web 3.0. Maar hoe werkt tokenisatie precies? In principe wordt een bepaald aantal digitale tokens gecreëerd dat de equivalente waarde van een goed vertegenwoordigt. Er zouden bijvoorbeeld 100 tokens kunnen worden gecreëerd op een blockchain, die elk 1% van de waarde van een kunstwerk vertegenwoordigen. De tokens kunnen dan via marktplaatsen worden verhandeld. Het voordeel is dat ook kleinere investeerders kunnen participeren in waardevolle activa zoals kunstwerken.

Andrew Jovic is een internationaal erkend kunstexpert, verzamelaar en influencer. Zijn specialiteit: hedendaagse en stedelijke kunst. Hij is overtuigd van tokenisering: "De digitalisering van kostbaarheden biedt een van de grootste toekomstige markten in de metaverse", zegt de kunstverzamelaar uit Düsseldorf. "Tokenisering betekent een kans voor iedereen, omdat het ook kleine investeerders de kans geeft om aandelen in dergelijke activa, zoals kunst en verzamelobjecten, te verwerven."

NEXTLIVE Festival

Andrew Jovic, in de internationale kunstscene bekend onder het pseudoniem 'Cyberkid', wordt uitgenodigd voor de belangrijkste kunstopeningen en kunst wereldwijd. De internationale pers is kind aan huis bij hem. Recentelijk werd hij geïnterviewd door onder meer de LA Weekly en de New York Weekly. Later dit jaar staat hij op het NEXTLIVE Festival in Wiesbaden. Hij leidt daar een sessie over 'tokenisatie'. 

Het NEXTLIVE Festival in Wiesbaden - mede georganiseerd door EventBranche.nl - is ook voor Nederlandse professionals meer dan de moeite waard. Je kunt je verdiepen in de nieuwe businessmodellen in de metaverse.  Daarnaast is er veel aandacht voor AI en events. Maar ook duurzaamheid en event design krijgen alle ruimte op dit festival dat zal plaats vinden op 21 november 2023. Lees hier meer over dit festival.

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.