IDEA+20+jaar+%2D+Nick+Bruynesteijn+van+Brownys%3A+%27Event+is+vervanging+van+kantoor%27
Nieuws

IDEA 20 jaar - Nick Bruynesteijn van Brownys: 'Event is vervanging van kantoor'

IDEA, de Independent Dutch Event Association, bestaat 20 jaar. Daarin groeide de bracheorganisatie voor live communicatie en eventmarketing bureaus niet alleen uit tot een keurmerk voor haar leden, maar bewees het onder meer tijdens de corona-crisis haar absolute meerwaarde als voorvechter en belangenbehartiger. EventBranche.nl interviewt de in het kader van het vierde lustrum diverse IDEA-bureaus over de meerwaarde van het IDEA-lidmaatschap en hun kijk op de huidige eventwereld. Nick Bruynesteijn is eigenaar van Brownys Event Productions. Deze ambitieuze Amsterdammer is van de klare taal.

IDEA 20 jaar, een mooie aanleiding om diverse bureaus/leden van de Independent Dutch Event Association aan het woord te laten. Wat is hun blik op de toekomst van ons vak en van hun bureau? In een reeks interviews spreken we met relatief nieuwe leden. Voor dit artikel hebben we  een gesprek met Nick Bruynesteijn, eigenaar van Brownys Event Productions. Tijdens het interview wordt hij geflankeerd door accountmanager Eva van den Berg. Bedenktijd heeft Nick niet nodig. Op elke vraag heeft hij direct een helder antwoord. Een voorbeeld? Nick, waar ben je het meest trots op? Binnen een fractie van een seconde: "Het team!"

Over het team gesproken, dat bestaat nu uit 23 mensen. "En we hebben net vier nieuwe functies opengesteld", aldus Bruynesteijn.  De voltallige Brownys-crew is net terug van een trip naar Marrakech. "Even de successen vieren. Goed ontspannen na een hectische periode en de batterij opladen voor het seizoen dat komen gaat", vertelt Nick, die korte tijd gedacht heeft dat de gekte na de heropening van de samenleving wel weer wat zou afvlakken. "Maar dat is in ieder geval dit jaar en volgend jaar nog geenszins het geval."

Wat is het DNA van Brownys en waarin onderscheidt het bureau zich?

"We zijn een internationaal bureau. In 1999 is mijn vader het bedrijf begonnen. In 2011 heb ik het van hem overgenomen. Wij onderscheiden ons omdat wij nooit 'nee' zeggen. Wij zijn voor opdrachtgevers een one-stop-shop, waar ze compleet ontzorgd worden. In Nederland en daarbuiten."

Wat zien jullie aan trends en ontwikkelingen?

"Vorig jaar heeft er een grote inhaalslag plaatsgevonden. Alles kon weer live en het kon het niet op. De budgetten zijn er nog steeds. Dat toont aan dat opdrachtgevers events en live communicatie steeds belangrijker vinden. De grote feesten maken nu plaats voor meerdere contactmomenten, meerdere events, waarbij bedrijven duidelijk hun ware gezicht willen tonen. Denk dan aan meer diepgang; het event mag ergens over gaan. En daar hoort duurzaamheid in al z'n facetten zeker bij."

"Het gaat ook echt weer over live. Vroeger was een event een verlengstuk van het kantoor. Hoe leuker het kantoor, hoe leuker het event was. Tegenwoordig is een event de vervanging van kantoor. Er wordt steeds meer vanuit huis gewerkt. Zelfs de 'officemanager' werkt tegenwoordig regelmatig vanuit huis." 

En hoe zit het met hybride events?

"Hybride events? Hou op, we zijn die schermen na de pandemie toch helemaal beu?! Na drie online bingo's had iedereen het wel gezien. Bij events gaat het om live! Het gaat om het ontmoeten en samen zijn."

Waarom is Brownys lid geworden van IDEA?

"Dat komt door corona. Tijdens de pandemie werd duidelijk hoe versnipperd het eventlandschap was. Onze branche had geen duidelijke stem, waarbij er natuurlijk ook veel onduidelijkheid was over wat er nu precies wel en niet tot de branche gerekend moest worden. Als de branche zich verenigt is IDEA in staat om dat sterke geluid te laten horen. Niet alleen bij crises als corona, maar ook op het gebied van bijvoorbeeld normen en wetgeving."

Het keurmerk is mooi, maar daar is het Bruynesteijn niet echt om te doen. "We moeten ons steeds blijven ontwikkelen. Dat is achteraf gezien mooi aan de pandemie. Er wordt meer en beter nagedacht over het hoe en waarom van de events, waardoor de kwaliteit toeneemt."

En Nederland staat toch al in hoog aanzien in de wereld als het gaat om events en live communicatie? "Dat vind ik niet. Noem mij een Nederlands event dat als voorbeeld voor de rest van wereld geldt. De toonaangevende events worden veelal georganiseerd door buitenlandse bureaus. We moeten ons blijven ontwikkelen en dat doen wij bij Brownys iedere dag opnieuw."
 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.