Programma%3A+webinar+op+weg+naar+een+inclusieve+evenementenindustrie
Persberichten

Programma: webinar op weg naar een inclusieve evenementenindustrie

Donderdag 18 november 11.00 – 12.45. Nadine Ridder (host) en Lyke Poortvliet (co-host) gaan in gesprek met Rob Langenberg (Dutch Grand Prix), Mahasin Tanyaui (Dreamers INC.) en Marieke Samallo (Milkshake) over een inclusive evenementen industrie.

De afgelopen jaren is er steeds meer ruimte voor discussie over diversiteit en inclusie in verschillende sectoren over de hele wereld. Velen hebben zich gerealiseerd dat ruimte maken voor verschillende perspectieven niet alleen vanuit moreel oogpunt belangrijk is, maar ook enorm van toegevoegde waarde is voor de industrie. Als we een blik werpen op de evenementenindustrie gaat dit gesprek niet alleen over de interne organisatie, maar ook over de programmering, de partners en het publiek.

Evenementen zijn een unieke smeltkroes waar cultuur, horeca, muziek, sport en publiek samen kunnen komen. Als plekken van creatieve, sociale en economische uitwisselingen brengen ze miljoenen mensen bij elkaar om bijzondere momenten van beleving te creëren. Evenementen hebben daarmee de kracht in zich om nieuwe ideeën en sociale verandering in een stroomversnelling te brengen. En toch slagen veel evenementen er nog niet in om de diverse realiteit van de samenleving te vertegenwoordigen.

Het afgelopen anderhalf jaar zijn we geconfronteerd met een wereldwijde pandemie en hebben de wereldwijde protesten naar aanleiding van de moord op George Floyd door een politieagent in  de VS tot een verhoogd bewustzijn geleid rondom het belang van  gelijkwaardigheid. Steeds meer evenementen erkennen welke rol ze kunnen spelen bij het samenbrengen van mensen zonder groepen uit te sluiten.

Zowel de mensen op het hoofdpodium (zoals artiesten, sporters en sprekers) als de beslissers in organisaties bestaan vaak voor een groot deel uit witte hetero cismannen, zonder fysieke en/of mentale beperking. Anno 2021 is het gevoel van ongemak en kritiek doorgedrongen bij het grotere publiek, en dat gaat samen met het inzicht dat er geen volledige weergave van de samenleving is. Evenementen hebben een verantwoordelijkheid om dit probleem van binnenuit aan te pakken, met de potentie om samen miljoenen mensen te bereiken.

Wat komt er aan bod?

Nadine Ridder is onze host voor dit webinar. Zij is een cis-vrouw met een biculturele achtergrond en fluïde seksuele oriëntatie. Haar missie voor meer gelijkwaardigheid staat centraal in alles wat ze doet. Zo helpt ze bedrijven en individuen die graag willen bijdragen aan meer gelijkwaardigheid op weg. In dit webinar ‘ geeft zij een introductie over het onderwerp en gaat zij in gesprek met mensen uit de industrie, die de eigen uitdagingen en oplossingen met je delen om tot duurzame veranderingen te komen die verdergaan dan het afvinken van boxjes.

Hoe organiseer je een evenement waar iedereen zichzelf kan zijn?

Marieke Samallo is DE vrouw achter Milkshake. Sinds de eerste editie in 2011 is het festival in Amsterdam een groot succes. Het festival is gericht op de verschillende subculturen binnen de LGBTQIA+ gemeenschap en staat bekend als onbevooroordeeld en zeer divers. Als organisatie vindt Milkshake het belangrijk om ervoor te zorgen dat niemand achterblijft, het moet echt een plek zijn voor iedereen. We gaan daarom met Marieke in gesprek over  het aantrekken van een divers publiek en het creëren van een ruimte waar iedereen zichzelf kan zijn.

Hoe kan de marketing en communicatiestrategie bijdragen aan de diversiteit van je doelgroep?

Mahasin Tanyaui richtte in 2013 het media en productiebedrijf DREAMERS INC op. Haar bedrijf onderscheidt zich in een inclusieve benadering en groot multicultureel netwerk. Projecten zijn op eigen initiatief en in opdracht van overheden, culturele instellingen en merken. Ze verwierf haar naam met het food festival Djemaa el Fna. Twee recente projecten waaraan ze een belangrijke bijdrage leverde, zijn de bioscoopfilms Meskina (2021) en De Marokkaanse Bruiloft van Johan Nijenhuis (2022). We gaan met Mahasin in gesprek over een ‘vergeten doelgroep’. Wist je dat ons land ruim 30% biculturele Nederlanders telt en dat dit op basis van de prognoses van het CBS kan stijgen naar 50% in het midden van deze eeuw? Op welke manier kan je als evenement een bredere doelgroep aanspreken?

Hoe maak je een evenement toegankelijk?

Rob Langenberg is Head of Events Operations bij de Dutch Grand Prix vanuit Sportvibes. Afgelopen editie heeft hij zich samen met zijn team en Handicap NL ingezet om het evenement toegankelijker te maken voor mensen met een handicap. In Nederland leven twee miljoen mensen met een handicap, en voor hen is naar een evenement gaan niet altijd vanzelfsprekend. We gaan met Rob in gesprek over het toegankelijk maken van een evenement, en waar hij de afgelopen editie tegenaan is gelopen.  

Schrijf je hier https://webinars.greenevents.nl/webinars deelname is gratis.

Beeld header is een voor dit webinar aangepaste illustratie van Nazrina Rodjan uit het boek Queer in het licht (10 december 2021).

 

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.