Winnaar Gouden Giraffe Relatie en Community Events: The Roche Dialogues
GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - In de categorie Relatie en Community Events wint The Roche Dialogues de Gouden Giraffe Event Award. Samen met D&B Eventmarketing gingen zij zeer creatief en impactvol terug naar de basis van alle live communicatie: dialogen.
THE ROCHE DIALOGUES
Opdrachtgever: Roche
Bureau: D&B Eventmarketing
Categorie: Relatie Events & Community Events
Fysiek of online event: Fysiek
Jaar: 2019
Korte omschrijving van het event:
The Roche Dialogues ‘Ideeën voor de zorg van morgen’ is een reeks van 6 events in 2019 in verschillende regio's in Nederland. Het overkoepelende thema van de Roche Dialogues is ‘personalised healthcare’. Wat is het, welke voordelen biedt het, en welke uitdagingen brengt het met zich mee?
Tijdens de Roche Dialogues gaan sprekers en deelnemers in gesprek met elkaar. Iedereen vanuit zijn eigen perspectief. Doelgroepen zijn patiënten, verzekeraars, overheden, health tech bedrijven, ziekenhuizen, (jonge) zorgprofessionals en betrokken burgers. Met als doel om de ontwikkeling naar een meer gepersonaliseerde zorg samen vorm te geven. Sprekers vanuit verschillende achtergronden geven hun visie en vertellen waar de uitdagingen liggen. Ze leggen een prangende vraag of dilemma voor. Daarna gaan de deelnemers met de spreker in gesprek onder leiding van een moderator (dit zijn medewerkers van Roche). In deze co-creatie sessies komen vragen aan de orde als: hoe kijken wij ernaar? Kunnen we met elkaar oplossingen bedenken?
Hoofddoelstelling:
Hoofddoelstelling is dat Roche de reputatie wil verbeteren door het vertrouwen van de stakeholders, in farma in het algemeen en in Roche in het bijzonder, te vergroten en deel te nemen aan het maatschappelijk debat over personalised healthcare.
Subdoelstellingen:
- Versterken van het netwerk: inspireren en verbinden van diverse stakeholders op het gebied van personalised healthcare
- Het vergroten van de betrokkenheid van de Roche-medewerkers en het wegnemen van hun schroom om zichtbaar te zijn en naar buiten te treden
- Co-creatie met de diverse stakeholders om samen de zorg te verbeteren
- Het creëren van een platform op het gebied van personalised healthcare
Effect & Impact:
Vertrouwen en verbinding Door het sympathieke concept, de inspirerende sprekers en de bevlogen moderatoren ontstond een magische vibe waarin de sneeuwbal is gaan rollen. Een vertrouwenwekkende sfeer waarin de deelnemers echt naar elkaar konden luisteren en elkaar probeerden te helpen. Een oprecht gevoel van verbinding en samen de zorg beter willen maken, zorgt ervoor dat de beweging op gang komt. Nieuwe stakeholders in groeiend netwerk Bij de start had Roche nog niet een netwerk in de nieuwe stakeholdergroepen. Met inzet van persoonlijke netwerken, linkedin-advertising en andere communicatie-uitingen groeit het netwerk. Daardoor worden ook nieuwe partijen aangetrokken.
De resultaten:
• 32 sprekers vanuit verschillende achtergronden zijn ambassadeur
• 450 deelnemers en nu actieve ambassadeurs
• 500 nieuwe onderlinge verbindingen
• 2500 volgers op social media
• 8000 views op Youtube • 75.000 artikelviews
• 600.000 lezers van NRC XTR
• 141.400 kijkers van RTL-Z
• Diverse prominente sprekers willen met Roche samenwerken, waaronder o.a. o Onderzoeker Amsterdam UMC o Professor TU Twente o Professor UMCU
• Roche wordt nu actief benaderd door ziekenhuizen en universiteiten om een Roche Dialogue te organiseren
• Roche werd gevraagd om partner te worden van NRC Live in de serie van Masterclasses
• Positieve media aandacht
Roche durft nek uit te steken met LIVE
De farmaceutische industrie staat onder sterke publicitaire druk en alles ligt onder een vergrootglas. Met de Roche Dialogues heeft Roche echt haar nek uitgestoken. Door te kiezen voor LIVE in z’n puurste vorm, de dialoog, als middel om de reputatie te verbeteren, die raakt, verbindt en verbetert. In de sector een volstrekt nieuwe aanpak.
Medewerkers laten zich zien
De Rochemedewerkers zijn binnen Roche actieve interne en externe ambassadeurs geworden. De schroom om mee te doen verdwijnt. Ze worden gevraagd als spreker en doen dat nu ook. Ook participeren medewerkers van Roche in projectgroepen met verschillende stakeholders.