Winnaar Gouden Giraffe Brand Events: Brasserie 2050
GOUDEN GIRAFFE EVENT AWARDS - In de categorie Brand Events koos de vakjury ervoor om 1 prijs uit te reiken en wel voor een live brand event. In een heuse nek-aan-nek-race won Rabobank samen met The Food Line-up met Brasserie 2050.
BRASSERIE 2050
Opdrachtgever: Rabobank
Categorie: Brand Events
Fysiek of online event: Fysiek
Jaar: 2019
Korte omschrijving van het event:
Lowlands en de Rabobank hebben in samenwerking met cateringbureau The Food Line-Up, Brasserie 2050 gelanceerd. Om de wereldbevolkingsgroei bij te benen, moet de voedselproductie in de toekomst met zo’n 60% omhoog en de ecologische impact ervan met 50% omlaag. Het is noodzakelijk dat we anders gaan eten, verbouwen én produceren. Vanuit haar food en agri roots ziet Rabobank het als haar opdracht om bij te dragen aan deze uitdaging. Met kennis, netwerken en financiële oplossingen zet Rabobank zich in om klanten en partners te helpen hun innovatieve oplossingen op te schalen en door te ontwikkelen langs de gehele voedselwaardeketen: van veld tot vork.
Op Lowlands geeft de Rabobank met Brasserie2050 op een culinaire en verrassende wijze zoveel mogelijk bezoekers een sneak preview van de toekomst. Waarom een brasserie? Omdat deze plek tijdloos, lekker en toegankelijk voor iedereen is, juist ook op Lowlands. Brasserie 2050 biedt eten dat een herkenbare en lekkere toevoeging is op het huidige catering aanbod, en tegelijkertijd is deze plek een culinaire tijdmachine die de Lowlands bezoeker gaat overdonderen met the future of food.
Hoofddoelstelling:
Het doel van de Rabobank is om een maximaal bewustzijn te creëren over de toekomstige voedselconsumptie met de missie 'Growing a better world together' als uitgangspunt. Eten en duurzaamheid is complex. Helaas is er niet één antwoord. Wel weten we dat onze huidige manier van eten niet houdbaar is. Als moderne bank snapt Rabobank dat we moeten zoeken naar oplossingen om onze groeiende wereldbevolking te kunnen blijven voeden. In Banking for Food heeft Rabobank haar missie en ambitie weergegeven. De uitdaging is om in 2050 de voedselproductie te verhogen met 60% terwijl deze maar 50% ecologische impact heeft.
Effect & Impact:
Brasserie2050 werd door de Lowlands-bezoekers beoordeeld als meest relevante activatie. 79% van de bezoekers vond het een relevante activatie.
Met Brasserie 2050 heeft Rabobank in een keer een concept neergezet waarmee het de visie op de verandering van het voedselsysteem tastbaar heeft gemaakt. De oorspronkelijke bedoeling was om het restaurant 3 x neer te zetten op Lowlands. Door het succes werd het restaurant gevraagd op veel meer plekken. Van het Museumplein, luchthaven Lelystad tot een weiland in Friesland en zelfs op een dance-event in België is de Brasserie neergezet. Ook is er een mini-Brasserie ontwikkeld die op kleinere events geplaatst kon worden. Met het gevolg dat Rabobank bij meerdere sponsor- en relatie-evenementen een eigen catering en eventconcept had dat de missie van Rabobank uitstraalt.
Rabobank leverde met Brasserie 2050 het levende bewijs dat de klimaatdoelstellingen te realiseren zijn. Aan het einde van het Lowlands weekend was de hele Brasserie uitverkocht en hebben 13% van de bezoekers kunnen proeven hoe lekker de toekomst smaakt! Het effect van Brasserie 2050 op Lowlands is gemeten door BLAUW met een publieksonderzoek. Uit het onderzoek komt dat de impact van de activatie rondom Lowlands op de merk en reputatie positief is voor de KPI’s onder relevante stakeholders van de Rabobank.
45% van de bezoekers van Lowlands hebben Brasserie 2050 gezien op het festivalterrein. Volgens de bezoekers staat Brasserie 2050 voor duurzame voeding en het eten van de toekomst. De merkassociaties die voor de Rabobank het belangrijkst zijn, zijn beter geladen onder bezoekers die bekend zijn met Brasserie 2050. Zij vinden betrokken en verbinden beter passen bij de Rabobank. Tevens is de reputatie van de Rabobank ook beter onder deze groep. 13% van de bezoekers die bekend zijn met Brasserie 2050 heeft ook bij Brasserie 2050 gegeten. De belangrijkste boodschap van Brasserie 2050 is duurzame voeding. Volgens sommige bezoekers (8%) zorgt het voor bewustwording. Daarnaast heeft Brasserie 2050 voor een positieve invloed op betrokkenheid bij voedsel gezorgd. 41% van de bezoekers die bekend is met Brasserie 2050 is het helemaal eens dat het geloofwaardig is dat Rabobank zich bezighoudt met de duurzame toekomst van voedsel. Daarnaast gelooft 36% van de onderzoeksgroep dat Rabobank de kennis heeft om te helpen met de duurzame toekomst van voedsel en 32% vindt dat Rabobank zich in zet voor de duurzame toekomst van voedsel. Verder vindt 10% dat Rabobank inspireert om duurzaam voedsel te gaan consumeren.
De Brasserie heeft internationaal diverse prijzen gewonnen waaronder De Gouden SponsorRing, de Frame Awards en de Restaurant & Bar Design Awards voor Popup restaurant.
Door Corona is het restaurant niet neergezet op Lowlands 2020. Gelukkig hebben we tijdens de Horecava 2020 de laatste keer de Brasserie2050 neer kunnen zetten en werd dat door het ministerie van LNV gebruikt om de Food Waste Campagne te lanceren