Wat is de X-factor van Vrienden van Amstel LIVE?
Is er nog een Nederlander te vinden die NIET heeft gehoord van Vrienden van Amstel LIVE? Die zijn vast te vinden, maar dan moet je verdraaid goed zoeken. De concertreeks in Rotterdam Ahoy georganiseerd door Amstel is al jaren een groot succes. Dit jaar - tijdens de jubileumeditie - neemt het bereik nog grootsere vormen aan. Wat is toch die X-factor?
In 1998 werd met toen nog Heeren van Amstel de basis gelegd aan het Thorbeckeplein in Amsterdam. Nu - 25 jaar later - wordt Ahoy Rotterdam twintig avonden tot de nok toe gevuld. Liefst 300.000 mensen komen deze maand naar de 'grootste kroeg van Nederland' om te genieten van een spectaculaire muziekshow van 3,5 uur. Niet alleen het publiek heeft er zin in. Ook de Nederlandse artiesten kijken maandenlang reikhalzend uit naar dit muzikale feest. En die artiesten zijn niet de minste. Dit jaar treden onder meer op: Danny Vera, Maan, Anouk, Barry Hay, Ronnie Flex, Krezip, Kraantje Pappie en vele anderen.
Succesfactoren
Wat maakt Vrienden van Amstel LIVE tot zo'n succes? Een uitmuntende organisatie en vooral een kakstrakke communicatie missen hun uitwerking niet. Alles draait om vriendschap en dat straalt het event in alles uit. Gezelligheid en plezier druipt er vanaf. Bij de artiesten op het podium en bij de bezoekers die vaak met grote (vrienden)groepen uit alle windstreken naar Ahoy komen. "Belangrijke factor is ook dat de artiesten elkaars nummers zingen en onverwachte duetten aangaan zoals dit jaar Emma Heesters en Anouk", aldus Menno van der Vlist, woordvoerder van Amstel.
Een evenement als Vrienden van Amstel LIVE mag natuurlijk niet ontbreken bij de verkiezing van de Gouden Giraffe op 3 april in de TheaterHangaar in Katwijk. Bij deelname aan de Gouden Giraffe Awards zou Vrienden van Amstel LIVE kunnen meedingen in drie verschillende categorieën. In de eerste plaats is het natuurlijk een Brand Event. Alles draait om het merk Amstel, bier is tijdens dit event de smeerolie voor al die vriendschappen die gevierd worden op het podium en in de zaal.
Ook in de categorie Community & Relatie Events gooit dit event hoge ogen. In de afgelopen 25 jaar is een hechte, loyale community ontstaan van mensen, die een jaar van tevoren met bezwete handjes achter het scherm zitten in de hoop kaartjes te kunnen scoren voor de volgende editie. Met zo'n hechte en loyale community is de stap naar een always on event nog maar een kleine stap.
PR & Mediawaarde
Als er een event is dat veel PR en mediawaarde scoort dan is het wel Vrienden van Amstel LIVE. Ook in de categorie zou het event een geduchte tegenstander zijn voor de concurrentie. Welke evenement krijgt het voor elkaar om avonden lang zeeën aan zendtijd te krijgen in een journalistiek programma op nationale tv. De talkshow van Renze op RTL4 is overigens niet het enige tv-programma dat aandacht aan de Vrienden besteedt.
Met Radio538 is een partner gevonden die meewerkt aan een spel waarmee een winnaar vanuit een Amstelkroeg ergens in het land met een buslading vol vrienden toegang kan winnen tot het concert van die avond. Een briljante combinatie om nog meer mediawaarde te genereren en om de Amstelkroegen te betrekken bij het succes in Ahoy.
In navolging van de succesvolle documentaire Drive to Survive op Netflix over de Formule1 krijgt Vrienden van Amstel LIVE een documentaire op Videoland. Woordvoerder Menno van der Vlist bevestigt wat al te verwachten viel. "Het is een prachtige documentaire geworden waar je de sfeer, de vriendschap en de gezelligheid voelt."
Resultaten
Als het om cijfers gaat, wordt er iets terughoudender gereageerd. Wel wordt gedeeld dat er vanuit de brouwerij met een MarCom-team van zo'n tien personen aan het evenement wordt gewerkt. Per show zijn er zo'n 300 personen actief achter de schermen. De opbouw wordt verzorgd door zo'n 500 mensen. De productie van het event is in handen van Tribe Company, dat ook de productie deed van het Holland Heineken Huis.
Wat is de impact van dit mega-event op de verkoopcijfers van Amstel bier? Van der Vlist kan geen exacte cijfers geven. Duidelijk is wel dat januari niet de minste maand is voor de brouwer. Logisch, want de 300.000 bezoekers van de shows drinken echt niet allemaal cola. Dit is nog los van de extra drukte in de lokale Amstelkroegen en het effect dat al die exposure heeft op de retailverkoop. Over het totale productiebudget en het mediabudget kan de woordvoerder geen cijfers geven. Wel zegt hij dat er in de beginjaren geïnvesteerd is. Tegenwoordig draait het evenement tenminste budget-neutraal.
Community
Al die mensen, die zoveel plezier beleven aan Vrienden van Amstel LIVE, worden het hele jaar door op verschillende manieren op de hoogte gehouden. Via tv-uitzendingen, socials, nieuwsbrieven, podcasts en win-acties blijft iedereen betrokken. Ook wordt er veel content gedeeld over de voor- en napret over de shows. Ook worden er links gelegd naar de Amstel Gold Race en andere Amstel-activiteiten. Deze doordachte strategie heeft ertoe geleid dat Vrienden van Amstel LIVE de grootste community heeft van alle festivals in ons land. En dan hoef je maar een berichtje te versturen en dan verkoop je binnen een uur de toegangskaarten voor veertien shows in januari 2024. "Dat is heel bijzonder, temeer als je nagaat dat de programmering voor die shows nog niet eens bekend is", aldus Van der Vlist.
Bestel hier het gratis online magazine Event Trends 2023