Voorlichtingscampagnes%3A+van+flyer+en+spandoek+naar+beleving
Nieuws

Voorlichtingscampagnes: van flyer en spandoek naar beleving

Ken je ze nog? De SIRE display in de bibliotheek, met folder/flyers over vuurwerk, seksuele voorlichting, discriminatie of goed voedsel? Poeh, wat hebben ze in de voorlichtingshoek veel geleerd. Van jou, van ons vak. Ter inspiratie: drie voorbeelden van hoe je voorlichting ook kunt doen.

Na de rekken met folders, kwamen pas na vele tientallen jaren de slimme interactieve video en soms zelfs virtual reality campagnes. Of wat te denken van spandoeken langs de weg: Wij gaan weer naar school! Runter vom Gas. Om maar wat verkeersgerelateerde voorbeelden te geven. Maar toen, toen snapte de communicatieprofessionals bij de overheid opeens dat live impact maakt, beklijft, beraakt en zelfs tot gedragsverandering kan leiden.

Dit zijn onze meest impactvolle voorbeelden:

1. Campagne tegen het gebruik van Whatsapp of texting tijdens het rijden
De campagne van het Franse verkeersbureau La Délégation à la Sécurité routière maakte live enorme impact, maar ook in de juryruimte van de Best Event Awards World in Rome. Een onverwachte en opvallende kunstinstallatie om de Fransen te wijzen op de gevaren van telefoneren tijdens het rijden staat centraal in de case waarmee The Oval Office (Fra) verschillende prijzen, waaronder de Press Award in de wacht sleepte:

2. Acceptatie en inclusiviteit voor het gehandicapte kind
"Eén glimlach is genoeg om de wereld te veranderen" had tot doel de manier te veranderen waarop de samenleving aankijkt tegen en omgaat met kinderen en jongeren met het syndroom van Down. Dat deden ze wel eens met lesprogramma's, maar nu werd het 'commercial' gebaseerd op een indrukwekkende en oh zo simpele experience:

3. Diversiteit en inclusie recht in je gezicht...
De Love has no Labels activatie in de publieke ruimte was enkele jaren geleden onderdeel van een grotere campagne. "The Diversity & Inclusion campaign encourages everyone to reconsider the biases that we don't even know we have', laat Ad Council weten. Love has no Labels ging viral:

 

Meer weten, meer lezen, meer inzichten, meer inspiratie?

>> LIVE communicatie op straat

>> Een event in de openbare ruimte zorgt voor ongekende aandacht

>> Voorlichting, live communicatie en online bereik een voorbeeld

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.