Veldeman+Group%3A+%E2%80%98Steeds+op+zoek+naar+iets+nieuws%E2%80%99
Nieuws

Veldeman Group: ‘Steeds op zoek naar iets nieuws’

Nu het evenementenseizoen weer in al z’n hevigheid losbarst, is het voor tentbouwers alle hens aan dek. Bij Veldeman in het Belgische Bree hebben ze als slogan ‘Challenge our limits’. “En dat gebeurt vrijwel dagelijks”, aldus marketing executive Caroline Smeets.

Veldeman is een van de grootste tentbouwers in de wereld. Het bedrijf is actief in meer dan zestig landen en doet veel meer dan evenementen en festivals alleen. “Dankzij die spreiding zijn we de coronaperiode relatief goed doorgekomen. We leveren ook tenten aan de industrie, aan defensie, aan retail en we hebben ook vaccinatielocaties verzorgd.”

Nu ligt de focus van het bedrijf met een kleine honderd medewerkers weer op evenementen en festivals. “Dagelijks komen er nieuwe aanvragen binnen. Er worden namelijk heel wat nieuwe initiatieven gelanceerd. Opvallend is ook dat festivals en bestaande evenementen de duur verlengen. Er worden dagen bij het bestaande programma aangeplakt of extra edities georganiseerd. En waar voorheen werd gevraagd een mooie prijs te maken, is de belangrijkste vraag nu ‘Is er nog materiaal beschikbaar?’.”

Duurzaamheid

Ook is er bij opdrachtgevers steeds meer aandacht voor duurzaamheid. “We hebben daar een compleet programma voor ontwikkeld met doelstellingen en actiepunten, zodat we opdrachtgevers kunnen laten zien wat Veldeman Group doet op het gebied van bijvoorbeeld energiebesparing, het gebruik van gerecycled materiaal en het beperken van het aantal vervoersbewegingen. Ondanks corona hebben we meer acties gerealiseerd dan gepland en ook de komende jaren zullen er nog verschillende acties volgen.”

Innovatie is belangrijker dan ooit. Organisatoren willen hun publiek steeds wat nieuws bieden, kunnen verrassen. “Daar spelen we graag op in, bijvoorbeeld met ons nieuwe concept The Boxx, een indrukwekkende structuur met een lage dakhelling, die volledig gepersonaliseerd kan worden en die een hoge ophangbelasting heeft. Dat laatste is belangrijk, omdat het veel mogelijkheden biedt voor de inrichting, verlichting en audiovisuele technieken.” Op de foto zie je The Boxx op Awakenings 2022.

Spreiding

Ook in België is de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Veldeman Group heeft een aantal vacatures open staan en kan zeker ook extra handjes gebruiken, maar tot problemen heeft het tot nu toe niet geleid. “We gaan nu de drukste periode van het jaar in. En alles is onder controle. De echte piek in de periode mei tot en met augustus is er nog steeds. We zien nu echter veel meer spreiding. Evenementen zijn er meer en meer het hele jaar door.”

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.