Tweederde van eventmarketeers heeft problemen de ROI aan te tonen
Het is één van die onderzoeken die jaarlijks terugkeert: het grote Experiential Marketing onderzoek van Agency EA. Zij deden onderzoek onder met name de merk- en brandmanagers die events, live en experience inzetten in hun marcom-mix. Meest opvallende uitkomst: bij de B2B marketeers zegt 61 procent moeite te hebben met de Return on Investment van hun experience inzet. Bij B2C is dat zelfs 70 procent.
Naast een paar open deuren heeft het The 2023 State of Experiential onderzoek een paar zeer interessante feiten en cijfers boven tafel gehaald:
- 61 procent van de B2B marketeers heeft moeite om de waarde van hun experiential programma's bloot te leggen
- 70 procent van de B2C marketeers hebben dezelfde zorgen en uitdagingen
- 75 procent van de merken zegt dat hun events waardevolle data opleveren en zelfde percentage zegt die data ook daadwerkelijke te benutten
- 89 procent daarvan zegt dat die dataverzameling en het gebruik daarvan een positief effect heeft gehad op hun marketingstrategie
Volgens de B2B marketeers is dit de top 3 indicatoren van experiential succes:
1. Aantal leads dat uit het event voortkwam (41%)
2. Tevredenheid van de belangrijkste beslissingsbevoegden (32%)
3. Toegenomen NPS (NetPromotorScore) (27%)
Volgens de B2C marketeers is dit de top 3 indicatoren van experiential succes:
1. Omzetdoelen behalen (40%)
2. Aantal deelnemers/inschrijvers (40%)
3. Toegenomen NPS (20%)
Bron: Agency EA