Toekomst+van+live+communicatie%3A+%27Merkstrategie+zonder+events%3F+Dat+bestaat+niet%27
Nieuws

Toekomst van live communicatie: 'Merkstrategie zonder events? Dat bestaat niet'

TOEKOMST VAN LIVE COMMUNICATIE - In de aanloop naar het richtinggevende The Experience Conference (TEC) van IDEA op 28 september (zowel live als online kaarten zijn nog verkrijgbaar) spreekt EventBranche.nl met IDEA-bureaus over hun visie op de toekomst van live communicatie. Mechtild Stultiens-van Straaten van Artishock events & marketing: 'Een strategische mix van momenten die bijdragen aan de doelstellingen van een organisatie, dat is ons doel.'


The Experience Conference - dinsdag 28 september 2021: inschrijven



'Wij zijn als bureau vrijwel direct in de wat-kan-er-wel-modus gegaan. Hiervoor heb je ondernemende collega’s én klanten nodig. Artishock heeft op eigen initiatief het 1m50 Loket in het leven geroepen. Het 1 m 50 Loket zorgt er (nog steeds) voor dat allerhande situaties anderhalve meter proof worden gemaakt, van bedrijven, musea, scholen, theaters, kerken, sportaccommodaties. Niet alleen op het gebied van logistiek maar juist ook op live communicatiegebied want de bezoekers moeten zich veilig en senang voelen om weer terug te komen op de oude plek in een veranderende wereld. Zo bleven wij verbinding maken tussen werkgevers, collega’s, leveranciers, partners en bezoekers.'

'Voor het Willem-Alexander Kinderziekenhuis (onderdeel van het LUMC) bedachten we het concept ‘Kind is Koning’. Een communicatiecampagne waarmee we het WAKZ beter op de kaart hebben gezet. Onder andere door de social media strategie te herzien, Victor Mids te benaderen als ambassadeur die met magie en illusie de pijn voor kinderen verzacht, een hybride Kindercongres te organiseren als opening van het vernieuwde kinderziekenhuis en zichtbaarheid binnen het LUMC te creëren door een custom-made 3D speelobject te ontwerpen en in het ziekenhuis te plaatsen. Een buitengewoon dankbaar project om de schouders onder te zetten met maximaal rendement voor de opdrachtgever.'

Wat gaan jullie aan events, live communicatie/experiences doen, als er geen restricties/maatregelen meer zijn (of in ieder geval zo weinig dat live bij elkaar brengen van mensen weer veilig kan)?

'De pandemie heeft ons geleerd dat het anders kan en moet, dus het zou vreemd zijn als de wereld van Back to Live weer dezelfde invulling zou krijgen. Daarnaast is (marketing)communicatie nog nooit zo belangrijk geweest en die component zal in verhouding nog meer betekenis gaan krijgen in het gehele traject. Live is Beautiful maar Artishock is ervan overtuigd dat events met kennisoverdracht ook online of hybride goed kunnen werken én het is duurzamer. Het grote gemis nu is de ontmoeting, het netwerken, het uitwisselen van informatie op basis van een experience. Kortom, wij gaan de focus leggen op een innovatieve combi van live, hybride en online belevingen en betekenisvolle campagnes die beklijven zodat er tegelijkertijd onvergetelijke en maatschappelijk verantwoorde momenten en interconnectie tussen doelgroepen en de opdrachtgever ontstaan. Een strategische mix van momenten die bijdragen aan de doelstellingen van een organisatie, dat is ons doel.'

Hoe zien jullie de toekomst van live communicatie en experience marketing?

'Live communicatie en experience marketing ZIJN de communicatie van de toekomst. Live communicatie is meer dan een belevenis op een evenement. Het betekent ‘live’ ontmoetingen creëren tussen mensen. Het gaat over de inhoudelijke boodschap, over het verhaal van de opdrachtgever. Mensen snakken naar contact, in real life of online. De beste live events worden exclusiever, kleinschaliger en verbindend. De campagnes nog spraakmakender, innovatiever en betekenisvoller. In slim bedachte virtual conventions ‘zien wij de toekomst’, ook als live weer mag. Deze vorm van live communicatie voor een gesloten doelgroep met een mix van een tv-studio, een online evenement en een digitaal platform heeft zich enorm door onze branche ontwikkeld tijdens de pandemie. Met dezelfde beleving als een spraakmakend event en met straffe content. Virtual conventions die emotionele waarde toevoegen aan een merk, product of dienst zodat je een unieke ervaring kunt meegeven, gaan in de toekomst het verschil maken.'

'Dit stelt eisen aan het profiel van je mensen want virtual conventions vragen om een strakke regie en de inzet van een professioneel team. Een creatief conceptontwikkelaar, een professionele regisseur, een scriptschrijver, een copywriter, een vertaler, journalisten, een cameraploeg, een technische crew voor montage, IT-ondersteuning, digital design en roep maar door. Wij hebben dan ook nieuwe mensen in huis gehaald en bestaande collega’s omgeschoold.'



Kun je de volgende stelling onderbouwd pareren dan wel bevestigen? “De toekomst van live communicatie en experience marketing is krachtiger en breder dan ooit tevoren!”

'Absoluut. Als er een sector is geweest die heeft moeten omdenken en de daad bij het woord heeft gevoegd dan is het onze branche. Wat hebben wij een creativiteit en flexibiliteit van kwaliteit laten zien. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer een product, merk of dienst live te zien is op een evenement dit de houding van doelgroepen tegenover dit product of deze dienst positief beïnvloedt. Dan gaat het én over het koopgedrag én over een beter begrip van het product of dienst. Daarmee voegen live en online events een sterk één-op-één merkcontact en live beleving toe aan de crossmediale mediamix. Events zijn daarom niet meer uit marketingstrategieën van organisaties weg te denken.'

 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.