Toekomst van eventmarketing: hoe duurzame trends voor extra eventbeleving zorgen
TOEKOMST VAN EVENTMARKETING - Duurzaam, MVO, MBO of circulair al jaren heeft duurzaam ondernemen een grote invloed op eventmarketing en live communicatie. Logisch, want bedrijven en merken willen graag hun duurzaamheidshoofdstuk tot leven wekken op live momenten. Maar hoe voegen duurzame trends iets toe aan de eventbeleving? Dat vroeg eventstudent Lisa van de Langemheem van Hogeschool Utrecht zich af.
Zitten op een gerecyclede koelkast
De toevoeging van duurzame trends aan de beleving op een evenementenlocatie
Heb jij al stilgestaan bij een duurzame evenementenlocatie? Duurzaam is helemaal in. De kranten en het internet staan er vol mee. Ook op evenementen is dit een belangrijk onderwerp. In de bezoekersbeleving van een evenement speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Maar wist je dat de fysieke omgeving daar ook aan kan bijdragen? Ook nu, in 2019, gaat de ontwikkeling steeds verder. Maar op welke manier realiseren duurzame trends op een evenementenlocatie een beleving bij de bezoeker?
Duurzaam zijn?
Duurzaamheid is overal, in de politiek, in ons eten en ook in de bouw. We plaatsen zonnepanelen op ons dak en de polders staan vol met windmolens. Maar wat is de letterlijke betekenis van duurzaamheid? De Verenigde Naties (z.d.) definieert het begrip duurzame ontwikkeling als volgt: “Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”. Dit betekent dat landen moeten letten op de negatieve effecten van economische groei, zowel op het milieu als op het welzijn van de mens. Hiervoor heeft de Verenigde Naties 17 “sustainable development goals” opgesteld. *
Ook de evenementenlocatie kan een bijdrage leveren aan het verkleinen van de negatieve effecten door zich duurzaam te ontwikkelen. Daarvoor bestaat het Green Key programma van Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (2019). Hierbij kan een evenementenlocatie gecertificeerd worden met een Green Key Award, dat wil zeggen dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen, zonder dat de kwaliteit en het comfort van de gasten daaraan onderdoor gaat.
Eindoordeel: duurzame locaties zijn goed voor het milieu én voor de toekomst. Maar wanneer is je evenementenlocatie duurzaam? Wat zijn de huidige trends op dit gebied? Lees het volledige artikel:
Toekomst van Eventmarketing
In de serie Toekomst van Eventmarketing ism Hogeschool Utrecht verscheen eerder al:
- Kun je met gamification eventdoelstellingen behalen?
- Hoe gaan festivals om met drugsgebruik?
- Maken influencers jouw event tot een groter succes?
- Welke festivaltrends geven zakelijke events vorm?