Technisch producent Unlimited Productions combineert 8 shows met minimale ombouw tijd tot 1 master productie
Er is al zo veel over gesproken en slechts zo weinig toegepast: costsharing, duurzame slagen en pure tijdwinst door de eventsetting in een locatie meerdere malen te gebruiken voor diverse events. Technisch Producent Unlimited Productions bracht het in de Ziggo Dome in de praktijk. Zes complete opeenvolgende event shows behielden in de Ziggo Dome de basissetting, maar resulteerden door slimme aanvullingen en aanpassingen in totaal 'eigen' events. Een interview over costsharing, duurzame productie en uitzonderlijk mooie events.
Ga er maar aan staan, als technisch producent betrokken zijn bij zes immens grote productie in de Ziggo Dome (foto: Nathan Reinds). Unlimited Productions bracht het met diverse organisatoren tot een goed einde. Dit was de uitdaging:
- Muziekfeest van het Jaar (2 shows)
- Vandaag Inside Live
- Horecafeest van het Jaar - Bidfood
- Symphonica in Rosso - Dolly Dots
- Maan
- Antoon (2 shows)
EventBranche.nl sprak met Managing Director Bart Roelen van Unlimited Productions:
Ziggo Dome valt in de locatiewereld onder de noemer 'black box', dat betekent voor organisator en zeker ook technisch producent 'een prachtige speeltuin' om van skretch iets prachtigs neer te zetten: Hoe kom je tot de perfecte setting bij deze voornamelijk op show-gerichte events en wie pakt welke rol?
"Het ontwerp is gemaakt door Niels Peeters van Mojo, die het ontwerp gemaakt heeft voor Symphonica in Rosso. Wat wij als technisch producent gedaan hebben is met elkaar het ontwerp zo aangepast en strak getrokken, dat het voor alle betrokken partijen ging werken. We hebben podium aanpassingen gemaakt, maximale breedte, diepte, hoogtes, formaat op het podium, de orkestbakken, kortom alles wat je ziet is allemaal met meerdere partijen besproken zodat we een set konden produceren die alle partijen konden gebruiken, met minimale of kleine aanpassingen, zodat er op alle shows een andere look en feel stond. Voor de perfecte setting heeft Niels Peeters namens Mojo een heel mooi ontwerp gemaakt wat goed in lijn lag met de eerdere Symphonica In Rosso concerten en perfect paste bij de Dolly Dots optredens. Wij hebben het ontwerp vertaald naar het werkelijke plaatje, wat ging werken voor alle evenementen. Wat heb je daarvoor nodig? Per evenementen de ins en outs, een band, een orkest, dans, ballet, hoeveel artiesten, wel of niet de wens van een catwalk, wel of niet de wens om met een rijdend podium de zaal in te gaan, meerdere sub stages, kortom alle wensen en eisen hebben wij opgevraagd en die hebben wij samen uiteindelijk met Niels vertaald naar het werkelijke plaatje."
Foto: Unlimited Productions / Josine van Oostveen & Tristan Fopma
Met diverse producties in dezelfde locatie is er dan veel te winnen als het gaat om duurzaamheid, 'costsharing' etc en hoe ziet dat er in de praktijk uit?
"Er is zeker veel te winnen, je zet de set eenmalig weg en in het ontwerp houd je er rekening mee dat die voor allerlei shows gebruikt kan worden en dat de andere shows er ook gewoon compleet anders uitzien. Het podium, het geluid, alle techniek is één keer weggezet. Enkel voor de desbetreffende shows hebben we ombouw gedaan, dus barriers zijn eigenlijk iedere show aangepast. Er zijn wat trussen verhangen, wat andere lampen op het podium gezet, de vloerbedekking is her en der vervangen en daar hebben we ook rekening gehouden met een stukje sustainability, we hebben verschillende soorten tapijten over elkaar heen gelegd, zodat we geen tapijt weg hoefden te gooien. Dus we zijn wel degelijk bezig geweest met het stukje duurzaamheid en costsharing. "
Foto: Unlimited Productions / Josine van Oostveen & Tristan Fopma
Veel event professionals en opdrachtgevers willen een volledig op maat event, hier zijn delen van de set weer hergebruikt, hoe wordt het dan toch een op maat evenement?
"Door te werken met verschilende creatieve licht, regie & content partijen. We hebben bijna alle partijen in Nederland gehad op deze concerten. Met name Maan, Antoon, Muziekfeest, Symphonica, dat is allemaal door andere partijen uitgevoerd, waardoor het op een andere manier geprogrammeerd is en het met een andere benadering van de show is gedaan. Dus daarmee zagen de shows ondanks dat de basis redelijk hetzelfde is, er toch verschillend uit. Er zijn enkel kleine items opgebouwd zoals een verschillende gekleurd tapijt, orkest bakken die hoger of lager zijn gemaakt, trussen die in en uit zijn gegaan, andere posities, een C-stage aangebracht, het gebruik van een rolling stage voor bijvoorbeeld het Muziekfeest (een podium met artiesten die door de zaal op en neer ging), Maan die op een maan uit het dak kwam, wat bij andere shows en artiesten niet is gebruikt, videoschermen op andere posities, kortom er is iedere nacht voor desbetreffende show altijd wel een kleine ombouw geweest."
"Voor Vandaag Inside zijn alle zaalstoelen de Ziggo Dome weer ingegaan. Vanwege een seated evenement moesten deze keer alle barriers de ziggodome verlaten. Dat Vandaag Inside een compleet ander evenement is mag duidelijk zijn en daar hebben we met het audio ontwerp al rekening mee gehouden, dat het geluid bijvoorbeeld op andere posities kon hangen. Goed produceren, creatief produceren en vooral overleggen met elkaar."
Zitten er in deze 6 events nog elementen waarvan jullie zeggen innovatief, slim, creatief of anders dan anders?
"Om heel eerlijk te zijn, nee, het was heel veel techniek. Maar we hebben met name met het audio ontwerp met Jeroen ten Brinke heel erg slim en creatief gekeken hoe we een setting konden creëren die voor alle shows ging werken. Dat is natuurlijk een setting die misschien voor sommige evenementen niet 100% scoort, maar wel voor 99%, maar over het algemeen is deze setting meer dan perfect werkbaar voor iedereen en misschien beter dan een normaal gemiddelde. We hebben slim gebruik gemaakt van speakers die aan bewegende takels hingen, zodat we voor iedere setting de speakers wat hoger, lager of op een andere manier konden positioneren. Hetzelfde geldt voor het licht. En ook qua video, deze hing bijvoorbeeld op een hele grote motion rail, waardoor we voor iedere show verschillende settings konden maken. Zo was iedere show uniek met een eigen setting. We hebben met het ontwerp heel goed rekening gehouden dat deze set voor iedere show er anders uit kon zien."
Foto: Unlimited Productions / Ben Houdijk
"Het was persoonlijk een zwaar evenement, omdat je te maken krijgt met verschillende smaken. Je hebt te maken met 6 verschillende klanten en daar komt een hoop politiek bij kijken, want iedereen wil meer en andere dingen, of ze willen dat je op een andere manier gebruik maakt van dingen. Wij hebben dat als Unlimited Productions heel goed weten te managen, dat is persoonlijk ook mijn sport geweest, om iedereen gelukkig te maken, iedereen gelukkig te houden en iedereen het maximale te geven. Dat doen wij door met iedereen mee te denken, creatief en positief te denken, alles kan en alles is ook mogelijk, maar wel binnen het werkelijke plaatje natuurlijk want het moet financieel mogelijk zijn. Wij kijken terug op een hele mooi productie, met 6 fijne klanten waarbij we alleen maar blije gezichten hebben gezien."