Relatie+en+Community+Events%3A+van+f%C3%AAteren+naar+toegevoegde+waarde
Nieuws

Relatie en Community Events: van fêteren naar toegevoegde waarde

Binnen de Gouden Giraffe Event Awards veranderde de categorienaam Relatie events in Relatie en Community Events. Dat zegt wel iets over hoe evenementen en live momenten binnen de wereld van relatiemarketing worden ingezet: ze zijn de smeerolie van jouw community. In die professionalisering zie je ook een inhoudelijke en conceptuele verandering van de relatie evenementen: van fêteren naar toegevoegde waarde.

Een mailtje. Een telefoontje. Een enveloppe met een gepersonaliseerde pen, met je eigen naam erop. Het draagt bij. Zeker. Maar de echte impact? Die maak je live. Dus wie aan relatiemarketing doet, moet live communiceren, binden door een beleving, een event, een experience.

Een relatie evenement is daarmee het hoogtepunt van jouw relatiemarketingstrategie. Met een goed relatie event kun je als bedrijf of organisatie jouw klanten en relaties echt aan je binden. Want niets, maar dan ook niets binnen relatiemarketing gaat boven de ‘in person’ momenten met jouw relaties.

Wat zijn relatie events?

"Het doel van relatiemarketing is om nieuwe relaties aan te gaan, bestaande relaties te onderhouden en/of te verbeteren. Relaties zijn hierbij zowel klanten als andere partners. Dit wordt bereikt door onderlinge uitwisseling en nakoming van beloften. Dergelijke relaties zijn meestal, maar niet noodzakelijk altijd, lange termijn verhoudingen." (Grönroos) Bij relatie events worden mensen uit het relatiebestand uitgenodigd om op ‘jouw’ uitnodiging deel te nemen aan een event dat als doel heeft de band met jouw relaties te verstevigen of nieuwe relaties aan je te binden.

Ontwikkeling van relatie events

Relatiemarketing heeft binnen vrijwel ieder bedrijf een vaste plek. Investeren in langdurige en duurzame relaties met klanten, afnemers of partners is voor ieder bedrijf of organisatie essentieel. Voor effectieve relatiemarketing is een set van middelen nodig, van regelmatig live contact op individuele basis tot evenementen die in jouw relatiemarketing-strategie het hoogtepunt kunnen zijn. Wie denkt dat je er bent wanneer je jouw relatie fêteert met een VIP-avond bij een concert of sportwedstrijd, die kan de plank wel eens mooi misslaan. Maar wie strategisch te werk gaat, slim, creatief en effectief kan juist met een relatie evenement de relatie duurzaam maken.

Ook relatiemarketing events ontwikkelden zich snel door. Van de VIP-box uitnodiging bij het paarden concours, terwijl jouw relatie helemaal niet van paarden hield, naar slimme koppeling met data uit jouw CRM systeem, zodat de supporter van De Graafschap in jouw relatiebestand een uitnodiging kreeg voor de wedstrijd van de club waar jouw bedrijf sponsor is.

Waar fêteren lange tijd de insteek was, is daar ook veel in veranderd. Relatie events met inspirerende sprekers, events waar jouw relatie een dagdeel als tijdelijke CEO nieuwe keuzes mag maken, of het relatie evenement waar je jouw relaties van een prachtig nieuw netwerk of kennis voorziet. Wie het daarbij lukt om dit ook nog eens in een allesomvattende beleving te gieten, ja, die snapt de kracht van relatie events.

Daarbij is het relatie evenement verre van een losstaand moment. Dat was wel lang zo, maar inmiddels zit er een compleet traject, agenda en strategie om de relatie events heen gebouwd. Continu oprechte aandacht geven aan jouw klant, is de beste binding gebleken.

En toch, stiekem, mee op reis met het bedrijf of de organisatie waar jij relatie van bent. Het eerste-rij-kaartje voor de bekerfinale of het popconcert. De VIP-behandeling… laten we elkaar wel de waarheid blijven zeggen: dat heeft ook nog altijd zijn waarde.

 

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.