Rabobank+B2B+Services+zet+vol+in+op+strategische+evenementen
Nieuws

Rabobank B2B Services zet vol in op strategische evenementen

LIVE COMMUNICATIE EXPERIENCE MARKETING - Voor Jasper Goeman ‘chef commercie’ van Rabobank B2B Services, zijn events en live ontmoeten nu een vast onderdeel met een heldere strategie: ‘We gaan de wereld vertellen wat we allemaal kunnen, zetten in op onze thought leadership, binden nieuwe partners en met een mix aan inspanningen gaat dat uiteindelijk leiden tot leads en sales.’

De blinde vlek bij Rabobank B2B Services, zo mag je het ontbreken van de strategische inzet van events, live ontmoeten en live contact wel noemen. Het was gewoon geen onderdeel van de mix van het krachtige merk. ‘Er is een wereld te winnen’, weten ook Marike Dragt en Maayke Könemann van Corporate Event Strategy, die als oud-bankcollega’s het ideale adviesbureau bleken. Met een ietwat andere koers en onder meer Jasper Goeman als frisse, vastberaden ‘chef commercie’ van Rabobank B2B Services, zijn events en live ontmoeten nu een vast onderdeel met een heldere strategie. Het complete interview met Goeman is te lezen in het EventBranche Halfjaarboek dat eind mei begin juni verschijnt, maar hier alvast een inkijkje:

Rabobank B2B Services kent haar rol in de digitale transformatie en de volumes die de bank bijvoorbeeld draait op het gebied van payments. ‘Payments is echt een primair bankenproduct. Wij verwerken enorm veel transacties, maar brachten dat niet altijd even goed naar buiten. Het is tijd om de wereld te vertellen waar we goed in zijn’, aldus Goeman, area lead Sales & Alliances binnen B2B Services van de Rabobank. ‘Natuurlijk kunnen we in ons autootje naar alle klanten en onze rol en onze kennis en toegevoegde waarde duidelijk maken, maar het aanwezig zijn, on stage, op evenementen waar onze doelgroep aanwezig is, dat hoort bij de diverse inspanningen die wij als bank moeten verrichten om nieuwe partners en klanten binnen te halen.’


Om die strategische inzet te verankeren ging Rabobank B2B Services de samenwerking aan met Dragt en Könemann. Zij kennen de complexiteit van de banken en hebben bijgedragen aan het plan de campagne om events een slim onderdeel te laten zijn van de mix. Samen met Dragt trekt Goeman dan ook de conclusie dat de marketing van Rabobank extreem goed is in campaigning op basis van data. Toch is er ook een branding issue, waar de strategische inzet en aanwezigheid op evenementen de oplossing voor lijkt te zijn. ’Partnermarketing behoeft onze aanwezigheid op events. En dan niet die banken events waar banken aan andere banken vertellen wat banken moeten doen om klaar te zijn voor de toekomst. Nee, wij moeten on stage zijn bij events over digitale transformatie bijvoorbeeld, daar moeten we onze kennis delen en meerwaarde blootleggen. Daarbij zie ik events als een inspanning die in de long term leads op kan leveren, maar vooral om lokale ondernemers uit te leggen wat onze toegevoegde waarde is, bijvoorbeeld aan de B2C kant.’

Wij gaan niet op events staan met een standje. De doelstelling is thought leadership


Door deze hele tribe van de Rabobank staat daarbij Thought Leadership centraal. Dat is de koersbepaler als het gaat om hoe Rabobank naar buiten treedt. Dat maakt keuzes, over in welke vorm de bank ‘live aanwezig’ moet zijn binnen de doelgroep eenvoudig. ‘Wij gaan niet op een event staan met een standje. Vraag me überhaupt af wat de meerwaarde van een standje is. Wij gaan dus ook niet naar een event om 60 business cards te scoren. Dat hoort er wel bij, net als dat het klantbezoek vanzelfsprekend blijft want het is nooit 1 inspanning die tot een deal leidt, maar de doelstelling is helder: kennis leiderschap. Dus on stage moeten onze inhoudelijke bijdrages een bepaald cijfer scoren, moet het tot opvolging, leads en social media posts komen. Daar zitten onze deel-KPI’s.’

>> Het volledige artikel lees je in het 180 pagina dikke EventBranche Halfjaarboek 

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.