Personeelstekort in de eventbranche: boek tijdig en ga in overleg
EVENEMENTEN COVID-19 - We zijn weer opgestart. Bedrijven, merken en andere organisaties durven stap voor stap weer evenementen als communicatie- en marketingmiddel in te zetten. Maar de geluiden van locaties waar agenda's volstromen, bureaus die vele opdrachten weer binnenkrijgen, kennen zeker ook een keerzijde: de branche in al haar diversiteit kent een personeelsprobleem.
Juist door de diversiteit aan bedrijven in onze branche, is het enorm lastig om een inschatting te maken van de hoeveelheid mensen die vrijwillig of gedwongen door de crisis niet langer werkzaam zijn in de evenementensector. De geluiden over tientallen procenten personeelverlies varrieren van slechts enkele tot 50 procent minder collega's en van 'terug naar af' tot 'we hebben iedereen binnenboord kunnen houden'. EventBranche.nl peilde onlangs op LinkedIn hoe de praktijk van dergelijke geluiden eruit ziet.
Dagelijkse zorg
Freelance eventmanager Sonja Schaefers trapt de discussie af met de bevestiging dat het personeelstekort per sector enorm verschilt: 'Het ligt aan de discipline denk ik. Hoor vooral geluiden bij AV, locaties en catering.' Vanuit de door Schaefers genoemde audiovisuele hoek reageert Robert van Hees van SLR Presentatie en Theatertechniek: '50% van de beschikbare technici is uit het vak gegaan de afgelopen 1,5 jaar. Niet alleen vanwege corona, maar toch. Ik word dagelijks door collega's in nood benaderd, maar de mensen zijn er simpelweg niet (meer). We schuiven klussen naar elkaar door en hopen zo de klant te behouden. Wie nog in het vak zit is naar zijn of haar tour, vaste locatie, project of opdrachtgever terug. En dat is terecht. Het is een dagelijkse zorg en de vraag is alleen wanneer het moment komt dat we het niet meer kunnen uitvoeren, niet of.'
Expertise uit de branche gestroomd
Kevin van Grondelle van Onemeeting.com schoof onlangs aan bij een ronde tafeldiscussie van onze collega's van Meeting Magazine en concludeert na dat gesprek: 'Het tekort is overal. Iedereen gaat er echter wel anders mee om. Maar helaas horen ook wij vanuit sommige locaties dat ze events niet kunnen draaien of niet aan kunnen nemen vanwege personeelstekort. Er is heel veel expertise uit de branche gestroomd.'
Dat er naast de verdwenen expertise ook gewoon een enorm gebrek is 'handjes' blijkt wel uit de uiteenzetting van Freke Reimer, directeur van SOLID: 'Die personeelstekorten ervaar ik zeker. Mijn bedrijf zet voornamelijk studenten in voor bar werkzaamheden op grootschalig publieksevenementen en ten behoeve van de op- en afbouw (site crew). Momenteel ervaren wij dat deze doelgroep zo blij is dat zij eindelijk weer mogen, dat deze ‘knaldrang’ resulteert in de situatie waar studenten liever zelf gaan feesten dan op een evenement willen werken. Normaliter kun je met gemak 1/3 van je personeelsbestand op de been krijgen op een showdag, dit is momenteel echt alles behalve het geval. Er is ook geen festivalzomer geweest waarin je een grote aanloop hebt kunnen nemen, we zijn als branche constant onbewust naar de volgende teleurstelling gaan toewerken. Want nu mochten we toch echt weer en dan ga je er als team ook voor. Echter is dit iedere keer keihard tegen een muur aanrennen geweest. Die onzekerheid heeft mijn bedrijf SOLID in ieder geval absoluut in een lastige situatie gebracht.'
Gratis rijbewijs, goede beloning, bonussen
Misschien wel het meest concrete voorbeeld, inclusief een oplossing door nieuwe collega's gratis op te leiden, komt van Johan Pouw van Pouw vervoer: 'Als de vervoerder van gasten naar vele events is het zoeken naar chauffeurs die kunnen en willen rijden rond en op events wel een ding. Sinds eind 2019 is het stil geweest met events bij Pouw vervoer. Maar met de agenda van 2022 hebben we een mega uitdaging en weet ik nu al dat sommige events geen bussen zullen krijgen. Zelf proberen we door gratis rijbewijs halen, goede beloning voor zzp en bonus voor weekend werk het ontstane gat zoveel mogelijk te vullen. Het kunnen ook instromers zijn die een paar dagen per week hun passie uitvoeren en een paar dagen vastigheid hebben met bus rijden. Natuurlijk zorgen we ervoor dat we een leuk bedrijf zijn dat vooruit kijkt.'
De praktijk voor opdrachtgevers:
'Met bovenstaande als praktijk-steekproef moet je als opdrachtgever met open vizier de afspraken rondom jouw evenement aangaan. Het is niet meer vanzelfsprekend dat die oude vertrouwde partner nog over dezelfde hoeveelheden handen en expertise beschikt. Dus overleg, ga tijdig in gesprek met jouw toeleveranciers en informeer naar de mogelijkheden, of kom gezamenlijk tot een slimme oplossing', aldus Robin van Leeuwen van EventBranche.nl.