NIKELAND: de ultieme mix van merk, online, experience en gamification
EXPERIENCE MARKETING - Wie het heel zwart-wit bekijkt, ziet een heldere scheidslijn tussen live communicatie en experience marketing. Bij live communicatie gaat om het overbrengen van een boodschap, bij experience marketing over het beleven van een merk, product of dienst. Beetje kort door de bocht, maar wie die definitie aanhangt, daarbij gelooft dat onze experience-experts verder kunnen gaan dan events én dat de huidige tijd schreeuwt om nieuwe oplossingen, die klapt de handen stuk voor NIKELAND.
Wat krijg je als je Roblox, met een kwart miljard spelers per maand (!), mixt met één van de, zo niet het grootste merk ter wereld Nike? NIKELAND. In de virtuele omgeving van NIKELAND staat het virtuele Nike hoofdkwartier centraal. Tel daarbij het doel van het merk om sport en spel in een lifestyle te gieten en deze vorm van digitale experience marketing icm met gamification past Nike als een trainingspak.
NIKELAND is doorspekt van spelletjes: de vloer is lava en dodgeball. Maar spelers worden ook uitgedaagd om zelf games te creeeren. Via een slimme koppeling met de smartphone kun je daarbij jouw avatar in NIKELAND aansturen door offline bewegingen te maken zoals verspringen en sprintjes.
Binnen Roblox zijn al diverse werelden waar spelers uitgedaagd worden om hun avatar aan te kleden voor een modeshow. NIKELAND vaart op die trend door een 'online' showroom aan te bieden, waar jouw avatar in alle soorten NIKE kleding, schoenen en accessoires kan worden gestoken.
In het gratis beschikbaar stellen van NIKELAND ziet het merk een doel:
'NIKELAND is free for anyone to visit and experience on Roblox, breaking down one of the biggest barriers to sport — access. In NIKELAND, the individual’s boundless creativity is supported and stoked. Players are rewarded with Blue Ribbons and Gold Medals for competing in yards, building their yard, exploring, and finding Easter eggs. Blue Ribbons are used to get building materials for yards, and Gold Medals unlock virtual products for avatars.'
Tot slot blijft Nike vertrouwen op de ultieme kracht van experience marketing, live! Daarom zijn er plannen om binnen afzienbare tijd in het Nike House of Innovation het virtuele NIKELAND tot leven te laten komen in real life. Daar kunnen bezoekers met een speciale Snapchat lens NIKELAND niet alleen tot leven zien komen, maar wordt de augmented live versie van NIKELAND een nog grotere beleving dan de digitale experience.
Sjoerd Weikamp, EventBranche.nl: 'Wij proberen al jaren te beschouwen en te beschrijven hoe onze branche zich ontwikkelt. NIKELAND is een experience marketing strategie waar wat ons betreft alles samenkomt. Nike laat de bestaande grenzen van eventmarketing los en kiest voor een digitale, op beleving gebaseerde experience, waarbij de techniek (AR) er straks ook nog eens voor zorgt dat er een live NIKELAND ontstaat dat zijn weerga niet zal kennen. Ondertussen zijn spelers aan het e-sporten en e-spelen, komen ze in aanraking met Nike-producten en alles wat Nike tot dat wereldmerk maakt. Dit is wat wij LIVE.FORWARD. noemen.