Mirre van Tilburg (Capgemini): Online kerstdiner voor 15000 collega's zorgde voor enorme verbintenis
INTERNE COMMUNICATIE - Met de nodige bewondering en soms verbazing hebben we via social media vele bedrijven en organisaties voorbij zien komen, die als nog een 'evenement' organiseerden rondom Kerst. Van 'het mag net' drive-thru, tot online borrels, een collega quiz tot complete evenementen in virutele locaties. Maar wat als je duizenden collega's hebt en toch wilt raken? Contact wilt maken? Capgemini organiseerde het grootste digitale kerstdiner ooit.
EventBranche.nl had contact met Mirre van Tilburg, eventmanager bij Capgemini Netherlands. Zij nam ons mee in het concept, de doelstelling, het effect, het verschil met fysieke events en een blik in de toekomst:
Wat was de doelstelling van het evenement en hoe heeft het gekozen concept impact/effect gehad?
'Écht contact maken met elkaar was dit jaar moeilijker dan ooit en juist rondom de feestdagen wilden we hier extra aandacht aan geven. Door het organiseren van ons kerstdiner wilden we de onderlinge verbinding tussen medewerkers versterken, écht lekker eten en de zwaargetroffen horeca steunen. Door een fantastische samenwerking tussen chef Joris Bijdendijk, zijn team en de bezorgdienst hebben we binnen twee dagen bijna 15.000 maaltijden bezorgd. Deze maaltijden werden met alle 15.000 tegelijkerijd gegeten, op 17 december om 19.00. Om de verbinding te versterken hebben we een platform gecreeerd waar mensen foto’s en berichten met elkaar kunnen delen. We zonden een live kerstgroet van onze board uit en bezochten live een aantal collega’s thuis door middel van livereporters in het land. Dit alles zorgde voor een gevoel van verbintenis, meer dan dat ik durfde te hopen. Het was een groot succes!'
Kun je het afzetten tegen het traditionele live evenement aan het einde van het jaar? Wat zijn de voors en tegens van de online variant?
'Het gevoel van verbintenis wat dit event neerzette is ook fysiek moeilijk te evenaren. We zagen namelijk op alle gedeelde foto’s niet alleen veel familieleden, kinderen en vrienden, maar ook kregen we een kijkje bij mensen thuis. Een intiemere setting krijg je natuurlijk niet, ook niet op een fysiek event. Dit is waar het bij dit soort evenementen om gaat.'
Hoe ziet 2021 er voor jullie uit, gaan jullie weer richten op live of zit de agenda vol met online events?
'We hebben het afgelopen jaar ons ontzettend snel aangepast en zijn steeds meer gaan durven. We zijn snel uit de comfortzone gegaan en hebben nieuwe dingen geprobeerd. De drang naar connectie met onze klanten en medewerkers is groot en we blijven zeker doorgaan met de online mogelijkheden. Er gaat niks boven de energie die je met fysieke aanwezigheid kunt bereiken, dus zodra alles weer veilig kan, zijn we er snel bij. Uiteraard hangt dit af van de ontwikkelingen romdom Covid-19 en het vaccin: veiligheid staat voorop. Ongeacht de situatie denk ik dat digitaal blijft. We hebben ontdekt dat digitaal verbinden mogelijk is en voor een groter bereik zorgt. Het is een uitdagende manier van engagement, maar het is mogelijk!'