Merken+moeten+veel+meer+zelf+investeren+in+hun+brand+experience+platform
Nieuws

Merken moeten veel meer zelf investeren in hun brand experience platform

Het was een redelijk baanbrekende combinatie: NIKE die zich inkocht op het Roblox platform. Waar NIKELAND grote aandacht kreeg, is de Duitse expert in de combinatie van live en digital, Frank Hahn van Ravespace, overtuigd van een andere visie: "Merken en bedrijven zouden in de toekomst veel meer moeten investeren in hun eigen brand experience platform."

Frank Hahn praatte met NEXTLIVE.TV, van ons zusterplatform NEXTLIVEdcp.com, op #OMR23 onder andere over de merkbeleving van Samsung op de IFA en de toekomst digital en live:

"Merken en bedrijven zouden in de toekomst veel meer moeten investeren in hun eigen brand experience platform in plaats van zich te positioneren in communities zoals Roblox."

Ravespace: de naam doet misschien denken aan een electroclub in stedelijk Berlijn. En in feite komen Ravespace-oprichter Frank Hahn en zijn team oorspronkelijk uit de evenementenindustrie. In het pandemische tijdperk creëerden de Berlijners immersive evenementen die mensen over de hele wereld met elkaar verbonden. Deelnemers aan evenementen konden zich in realtime op virtuele locaties bewegen, met elkaar communiceren en deelnemen aan gamifications.

De volgende stap was naar de kunstscène: immersieve musea en tentoonstellingen: "Een no-brainer, want je hoeft musea niet uit te leggen, ze spreken voor zich. Met digital twins konden we van kunst een virtuele ervaring maken of, zoals bij Samsung, echte tentoonstellingen digitaal uitbreiden. Voor Haufe bouwen we momenteel een virtuele leeromgeving waarin leercontent kan worden geconsumeerd. We ontwerpen het geheel zo dat het VR-ready is."

Samsung verbindt de merkbeleving live en digitaal

Op de vraag wat fyditale merkervaringen zijn, legt de merkexpert uit: "Fyditale ervaringen zijn gemengde omgevingen waarin live ervaring samenkomt met digitale ervaring. Om een voorbeeld te geven: voor IFA 2022 huurde het merk Samsung een maand lang een grote evenementcontainerruimte op de Kurfürstendamm in Berlijn. Hier werden productinnovaties tentoongesteld in de context van kunst en tastbaar gemaakt voor de doelgroepen op de IFA."

"Voor de productlancering van de nieuwe Samsung apparaten op de IFA hebben de experts van Ravespace de fysieke Re:Connect pop-up ruimte in Ku'damm in Berlijn omgebouwd. In samenwerking met Samsung Duitsland en Cheil Duitsland GmbH werd een fysieke merkbeleving gecreëerd waarin de nieuwste Galaxy Watch5, Z Flip4 en Z Fold4 toestellen konden worden ervaren. "Bovendien voegden we een club en een galerie toe, die portalen waren in de echte locatie. Op deze manier konden we de digitale merkervaring koppelen aan de echte merkervaring en het mogelijk maken om het merk Samsung holistisch te ervaren," legt Frank Hahn het project uit.

Twee awards voor de Samsung Brand Experience

Deze opmerkelijke prestatie betaalde zich dubbel uit voor de creatieve digitale experts van Ravespace: ze wonnen zowel de prestigieuze Webby Award als de Webby Peoples Voice Award. Bezoekers kregen de kans om Web3 te verkennen met een gamepad op de nieuwe Q-LED schermen van Samsung en zelfs live AI-kunstwerken van hun eigen creatie te schilderen, die vervolgens in de galerie verschenen.

Eigen merkruimtes in plaats van platforms als Roblox?

"Merken en bedrijven zien vaak communities met een gigantisch bereik en denken dan: ja, daar moeten we in stappen. Een van de bekendere voorbeelden is het merk NIKE en het Roblox-platform. Ik stel altijd graag de vraag: moeten merken niet eerder investeren in hun eigen merkcommunity? We kunnen de data van een individu veel beter analyseren en het verkooppunt en de marketing touchpoints optimaliseren, wat zich uiteindelijk uitbetaalt in termen van conversie."

 


 

Frank Hahn op het NEXTLIVE.FESTIVAL in RMCC Wiesbaden

Frank Hahn brengt een aantal spannende cases en onderwerpen naar het NEXTLIVE.FESTIVAL. Een daarvan is het opstarten van het merk Eeva Ria, dat nog maar een paar maanden geleden zijn succesvolle debuut vierde. Aan het hoofd van het jonge modelabel staat Kairavee Paul, lange tijd consultant bij Roland Berger. Met haar merk Eeva Ria wil de jonge onderneemster functionaliteit en design combineren in het dagelijkse zakenleven van vrouwen.

Het NEXTLIVE.FESTIVAL neemt je in 3 werelden mee naar de toekomst van LIVE. Alleen toegang voor opdrachtgevers. Voertaal Duits. Wil jij er als opdrachtgever bij zijn? Wij mogen vanuit EventBranche.nl enkele kaarten weggeven. Interesse? Mail robin@eventbranche.nl

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.