Menno+Tielemans+van+Tivoli+over+de+opmars+van+de+Chief+Ethical+Officer
Nieuws

Menno Tielemans van Tivoli over de opmars van de Chief Ethical Officer

Tivoli in Utrecht staat altijd ‘aan’. Met ruim 1800 producties per jaar is er altijd wat te doen. De afbouw van het ene event loopt vloeiend over in de opbouw van het volgende. Tivoli is een van de meest centrale locaties van ons land, direct liggend aan Utrecht CS. De locatie bruist 24 uur per dag. “Het is onmogelijk om op deze locatie in te dutten”, aldus Menno Tielemans van Tivoli.

Met een klein beetje verbeelding kun je Tivoli zien als het sprookjesbos voor volwassenen. “Waar kinderen zich telkens verwonderen over wat er achter de volgende boom zit, zo verwonderen volwassenen zich bij ons over de volgende zaal. Wij bieden een scala aan ruimtes voor verschillende doeleinden, van concerten tot culturele events en van bedrijfsfeesten tot congressen.”

Na de pandemie was het al snel weer business as usual bij Tivoli. “De agendaplanning liep door. Dus de agenda was al gevuld. Daar kwamen de ‘inhaal-events’ bij en toen het weer kon, werden er gelijk veel nieuwe events geboekt. Dus het was gelijk weer gas geven.”

Tijdens de herstart werd een aantal zaken duidelijk. “Live communicatie werd echt gemist. Wij zijn de tempel van live communicatie. Hier komen mensen in grote en kleine aantallen bij elkaar om samen te zijn, om samen te beleven. En natuurlijk, door de pandemie zien we dat digitaal een rol blijft spelen. Dat faciliteren we ook. Een spreker uit het buitenland hoef je niet altijd voor een spreekbeurt van een uur in te vliegen. Dan is een videoverbinding een prima oplossing. Bij ons draait het echt om live en is digitaal ondersteunend.”

Chief Ethical Officer

Door alle maatschappelijke discussies ziet Tielemans het belang van de rol van de Chief Ethical Officer snel oprukken. “Niet elk bedrijf heeft letterlijk deze functie in het organigram staan. De vraag ‘waar wordt het geld aan besteed’ wordt steeds vaker gesteld. Opdrachtgevers worden kritischer. Duurzaamheid speelt daarbij uiteraard een belangrijke rol. Is de locatie te bereiken per openbaar vervoer, is de locatie energiezuinig, het zijn slechts een aantal voorbeelden. Wij gaan graag met deze opdrachtgevers hierover in gesprek, omdat wij op veel van deze terreinen voorloper zijn.” De rol van Chief Ethical Officer kijkt verder dan alleen de locatie en de organisatie. Ook programma-inhoudelijk kijkt deze persoon mee.

Op de vraag waar Menno Tielemans trots op is, hoeft hij niet lang na te denken. “Dat is de grote groep terugkerende opdrachtgevers. Wij zijn geen dozenschuivers. Wij bouwen graag een relatie op met onze opdrachtgevers. Tivoli wil de opdrachtgever graag goed begrijpen en de juiste beweegredenen kennen. Dat zorgt ervoor dat we onze kennis en ervaring kunnen inbrengen. Dat wordt door opdrachtgevers ervaren als een grote meerwaarde.”

Alles draait tegenwoordig om aandacht. ‘Wij proberen de opdrachtgevers daar zo goed mogelijk in te faciliteren en begeleiden en denken graag mee, bijvoorbeeld over de inrichting. Vroeger keek je of er zitplaatsen genoeg waren. Tegenwoordig kijk je bijvoorbeeld of zitzakken of chesterfields een meerwaarde opleveren. Op cateringgebied is aandacht voor de verschillende doelgroepen niet meer weg te denken. Vegetarisch, vegan, halal, je kunt niet meer zonder.”

Always on

Het always on event is een duidelijke trend in de eventbranche. Het evenement is het live hoogtepunt in een reis, waarin het voor- en natraject belangrijk zijn. Wat merkt Tivoli daarvan in de dagelijkse praktijk? “Het is vooral iets tussen opdrachtgever en gast. Maar als locatie zien we voor onszelf een faciliterende rol. Denk dan aan het delen van verschillende vormen van content en servicemails, bijvoorbeeld over de bereikbaarheid van de locatie.”

Tivoli, gelegen pal tussen Utrecht Centraal Station en Vredenburg, heeft een unieke ligging. “Die ligging en het feit dat er bij ons 24/7 wat gebeurt maakt ons uniek. Het bruist bij ons altijd, maar dat betekent niet dat we achterover kunnen leunen. We zijn steeds op zoek naar innovaties en verbeteringen. Grotere projecten voor de nabij toekomst zijn het aanpakken van de grote zaal. En we gaan onze achterkant verbouwen. Nu is ons gezicht gericht op het Centraal Station en Vredenburg. Door de verbouwing creëren we een nieuw gezicht richting de stad. Zo zijn we met Tivoli altijd in beweging.”

 

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.