Marketingbudget+voor+evenementen+blijft+doorgroeien
Nieuws

Marketingbudget voor evenementen blijft doorgroeien

In het Verenigd Koninkrijk is al jarenlang één van de weinige continue marketingonderzoeken van Europa. Daarmee is het IPA Bellwether onderzoek een benchmark voor marketingbudgetten. Ook in Q3 van 2023 laat het onderzoek een groei van evenementenbudget zien en dat is best goed nieuws.

Evenementen en het bijhorende marketingbudget beleven doorgroeien in het derde kwartaal. Een budgetgroei die sinds het eerste kwartaal van 2022 in elk Bellwether-rapport te zien is, wordt hiermee voortgezet. Een nettobalans van +5,9% van de bedrijven zag de uitgaven op dit gebied toenemen (van +9,8%). De continue groei van deze eventbudgetten duidt op zijn minst op een blijvende honger naar face-to-face contact met klanten en prospects, concluderen de onderzoekers.

Boven totale marketingbudget groei
Het onderzoek legde bloot dat van de bedrijven, merken en overige organisaties die aan het onderzoek deelnemen liefst 21,1 procent hun marketingbudget in Q3 van 2023 naar boven bijstelden. Daar tegenover staat ruim 15 procent van de bedrijven die hun marketingbudget verkleinden in dezelfde periode. Gemiddeld spreekt het onderzoek over 5,3 procent groei. Daarmee is de groei in Q3 de kleinste groei sinds Q4 van 2022 en zit de groei van eventbudget met gemiddeld 5,9 procent boven de totale marketingbudgetgorie. In Q2 van dit jaar was de groei van het totale marketingbudget nog 6,4 procent gemiddeld, waar events toen dus bijna 10 procent groei lieten zien.

Sterkste groei, gekeken naar de verschillende vormen van marketing, waren in Q3 de massa media bestedingen. Dat budget groeide gemiddeld bij 7,4 procent van de bedrijven. Naast massa media en events behoorden direct marketing (4,3 procent) en PR (4 procent) tot de groeiende budgetten. Bijvoorbeeld salespromotie en marktonderzoek lieten teruglopende budgetten zien.

Let wel, het IPA Bellwether onderzoek focust en ondervraagt bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, waar zeker door de Brexit andere krachtvelden een rol spelen. Toch is het een aardig peilstok:

>> Bekijk de uitgebreide analyse en uitleg van het IPA Bellwether Q3 2023 onderzoek

© 2023 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.