Lieke+en+Richard+Lamb%3A+%27De+grote+RESET+van+events%3F+Wat+een+onzin%21%27
Nieuws

Lieke en Richard Lamb: 'De grote RESET van events? Wat een onzin!'

Trendwatchers. Futurologen. Visionairs. Ze zijn zo lang er evenementen zijn graag geziene gasten om een blik in de toekomst te geven. Duiding. Als er een periode is waar opdrachtgevers van evenementen binnen de wereld van communicatie en marketing schreeuwen om handvatten voor de toekomst, dan is het wel nu. Daarom in dit EventBranche Halfjaarboek een uitgebreide visie en concrete handvatten van het bekendste trendwatcher-duo van Nederland: Lieke en Richard Lamb. Zij nemen je mee in de wereld van morgen en zeggen al jaren: ‘Aandacht is het nieuwe goud. Voor de inzet van evenementen geldt daarbij vooral: DURF. Live in de fysieke vorm, hybride of online, de evenementensector is er volledig klaar voor, al moeten her-en-der nog wat digitale vernieuwingen doorgevoerd worden. Nu moet vooral de terughoudendheid bij opdrachtgevers nog geslecht worden.’

Lieke en Richard Lamb (foto: Jordi Wallenburg), Founding Partners van het Future Expertise Center en het Platform NederlandWerktDoor.TV, gebruiken geen glazen bol om in de toekomst te kijken, maar ontwikkelden in 1998 een nieuwe vorm van TrendStrategie. Het trend-duo analyseert, vertaalt en maakt de onderbouwde ontwikkelingen en trends direct hapklaar en praktisch. In het komende EventBranche Halfjaarboek duiken we 6 pagina's lang de toekomst van ons vak in. Hierbij alvast een paar interessante stukken en fragmenten uit dat artikel:

'Onze visie altijd gebaseerd op het conceptmatige enerzijds en de verschijningsvorm anderzijds. In grote lijnen kun je dan concluderen dat het conceptuele in de basis hetzelfde blijft. Het is de verschijningsvorm die verandert. Dus mensen die een grote reset qua evenementen voorspellen, die zitten er naast. Dat is echt onzin. Ik sta alweer in de file en de vliegtickets zijn al weer geboekt. De verandering van de verschijningsvorm, van trends en ontwikkelingen gaat eigenlijk altijd stapje voor stapje. Het is natuurlijk wel een feit dat we qua verschijningsvorm in deze pandemie opeens om moesten in de eventbranche. Er was geen keus, we moesten wel naar digitaal.’

Hoe gaan evenementen er uit zien?
‘Nog los van het roaring 20’s gevoel, met een agenda vol inhaalfeesten, moeten de businessmodellen opnieuw worden uitgevonden. Wat werkt wel, wat niet? En dus nogmaals, daar is durf voor nodig en laat Nederland daar nou net in voorop lopen. De vernieuwing gaat dan ook vanuit Nederland komen, zolang we de opdrachtgevers maar aan de hand nemen en de toegevoegde waarde van nieuwe verschijningsvormen duidelijk kunnen maken. Dus maak communicatie-jaarplannen en stop met evenementen voor die ene dag, dat is zo doodzonde. Kies voor een online aanloop naar het live evenement of congres. En gebruik vervolgens de content van die evenementen om tot maanden na het evenement er nog iets effectiefs mee te doen. Denk als een uitgever en gebruik de content optimaal. Eigenlijk moet je een beetje in ‘TV-denken’: een korte quote van het event online verspreiden, aangevuld met het uitgebreide interview. Vooral in het MKB zie je dat al ontstaan.’

Iedereen, kleine bedrijven, multinationals, we zijn allemaal zoekende. Dat maakt deze tijd zo bijzonder


Live vs Online
Dat ook de digitale evenementen, online en virtuele nieuwe vormen, goed doordacht moeten zijn, verpakken Lamb en Lamb in wat voorbeelden: ‘Iedereen, van kleine bedrijven tot multinationals, is aan het zoeken, dat maakt deze tijd zo bijzonder. Neem bijvoorbeeld de beurzen. Al 1,5 jaar kunnen we niet naar (internationale) beurzen toe. Dat vertraagt enorm het kennisdelen en het zorgt voor ellenlange leadstime. Maar het is zeker niet zo dat dan een online of virtuele variant dat gat dicht. Kijk maar eens naar het aantal virtuele beurzen dat het afgelopen jaar op kwam zetten…van de meeste titels hoor niets meer. Je mist digitaal ook altijd iets. Denk maar eens aan de tussennacht van een tweedaags congres, de social night. Samen doorzakken en dan de beste deals maken. Dat gaat online gewoon niet. Je ziet zelfs dat als je met meerdere collega’s of bezoekers in een online omgeving wilt netwerken of met elkaar wilt spreken, dat je dan al snel terughoudend wordt als er meerdere mensen bij zijn. Voor online events is dan ook nog een hele wereld te winnen. In het natraject met alle data en content, maar zeker ook op het gebied van Augmented en Virtual Reality. Uiteindelijk is het allemaal heel gaaf, maar het heeft niet de potentie van een real life event. Toch kunnen kennisdelen, kennisoverdracht en zelfs netwerken prima online. Sterker nog, soms is het zelfs heel fijn om te zoomen. In zo’n call zie je meteen de namen en met 1 click heb je een connectie.’

Lamb en Lamb nemen je in het artikel mee door generatiekloven, langs het doorzetten van de festivallisering inclusief een waarschuwing, de transprivacy-uitdaging die ook onze branche te wachten staat, data en aandacht, de bandbreedte van live events, de ongekende mogelijkheden van online en nog veel meer interessante inzichten. Hun conclusie? 'Doe het in stappen. Ook als het gaat om nieuwe verschijningsvormen van evenementen. Door de eeuwen heen zie je dat we steeds weer te snel volledig om gaan: nieuwe technologie? Hop, iedereen springt er bovenop. Zo moest opeens alles in een app, terwijl dat in veel gevallen helemaal niet functioneel was. Met alle huidige nieuwe technologieën wil je ook weer voorop lopen, maar staar niet blind! Het ontwikkelt zich allemaal zo snel dat je op moet passen niet op een trein te springen waardoor je de herkenning en band met je doelgroep volledig verliest. Zij moeten er ook klaar voor zijn, dus zet kleine stappen.’

Het volledige artikel lezen? Word lid en ontvang ons EventBranche Halfjaarboek:

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.