Joe Pine over The Transformation Economy: er is nog geen Disney van Transformation
Wat was het toch een hoogtepunt in 2022: het zeer uitgebreide gesprek met Joe Pine op kantoor bij D&B Eventmarketing in Hilversum. Pine nam ons met open vizier en al zijn kennis en inzichten mee van The Experience Economy naar The Transformation Economy. Interessante conclusie: waar Disney een merk is dat in alles symbool staat voor The Experience Economy is er nog geen Disney van The Transformation Economy.
Met de shift van The Experience Economy naar The Transformation Economy kijken we met gastheer Pieter Bas Boertje van D&B Eventmarketing ook nog even terug naar 30 jaar Experience Economy. Want we noemen wel altijd Disney of Red Bull als perfecte voorbeelden van experience communicatie en experience marketing, maar is er in die 30 jaar niet een nieuwe koploper ontstaan?
"Het is inderdaad jammer dat in ‘onze wereld’ keer op keer Red Bull en Disney genoemd worden als we het over bedrijven hebben die een voorbeeld zijn van ‘experience is the marketing’. Terwijl er op dat gebied zoveel gebeurt en we zien dat steeds meer bedrijven ‘believer’ worden van event- en experience marketing."
Wij zitten als bureau steeds vaker met de decision makers om tafel
"Wat ik persoonlijk erg leuk vind, is dat naast de corporates als KPN, ING en EY, ook steeds meer organisaties als familiebedrijven, maakbedrijven, verenigingen, onderwijsinstellingen, etcetera, de kracht van event- en experience marketing ontdekt hebben. Het voordeel van werken met en voor dit soort organisaties is dat je als bureau steeds vaker met decision makers aan tafel zit die de strategie in hun bedrijf bepalen. In onze visie, waarin wij geloven in de kracht van evenementen als aanjager van strategie, ambities en veranderingen, is dat een belangrijke voorwaarde om evenementen succesvol te maken."
"Met het noemen van voorbeelden doe je er dan uiteraard veel tekort, maar als ik er dan één mag noemen dan vind ik het bedrijf Lely (een innovatief internationaal familiebedrijf in de agrisector) een mooi voorbeeld van een organisatie die gedurende het jaar een breed scala aan evenementen strategisch inzet om hun relaties en medewerkers met meer dan 25 nationaliteiten mee te nemen in de ambitieuze toekomstvisie van hun bedrijf (zij wonnen ook een Gouden Giraffe Event Award). Bij een consumentenmerk wordt Rituals binnen ons kantoor vaak genoemd. Echt knap hoe zij in hun winkels het Rituals concept in alle haarvaten tot leven brengen, zie ook deze website Mind Spa | House of Rituals
De vraag die overblijft voor Joe Pine: is er dan al een Disney, Red Bull, Lely of Rituals van The Transformation Economy?
Speciale persconferentie: #EventTrends2023
Vanzelfsprekend is de shift naar The Transformation Economy ook 1 van de BIG 5 trends en ontwikkelingen in de #EventTrends2023. Kijk je vrijdag voor de kerstborrel om 11.00 uur mee?