Joe Pine 30 jaar Experience Economy: Live en events zijn onderdeel van de transformation economy
We zitten middenin de evolutie van Experience Economy naar Transformation Economy. Wat moeten merken en bureaus doen om mee te kunnen in die shift. Joe Pine gaf tekst en uitleg tijdens een groot interview op het kantoor van D&B Eventmarketing: "Dat begint bij het besef en het uitdragen van de juiste positionering: ons vak is onderdeel van gedragsverandering en de transformation business."
Joe Pine kwam in 2022 naar Nederland en nam een halve dag de tijd om in gesprek te gaan met EventBranche.nl in samenwerking met en op kantoor van D&B Eventmarketing. Hij nam ons mee van 30 jaar Experience Economy naar The Transformation Economy. De vraag die bij die shift hoort, is natuurlijk: hoe moeten bureaus en merken/bedrijven zich aanpassen aan deze shift. Pine is kraakhelder: "Make your income, depend on the customers outcome."
Van Experience Economy naar Transformation Economy: past D&B zich als bureau daar op aan?
Pieter Bas Boertje D&B Eventmarketing reageert: "Dat doet D&B zeker! Wij maken de ‘samenstelling’ van ons bureau steeds completer met allerlei andere disciplines dan creatie en projectmanagement. Daarmee kunnen we onze opdrachtgevers nog beter adviseren en ondersteunen in de employee en customer journeys rondom hun live evenementen en digital experiences. Denk dan aan experts op het gebied van internal branding, relatiemarketing, video, design, social media, communicatie, et cetera. Deze beweging zie je ook in de rest van de eventbranche waarbij eventbureaus steeds meer diensten gaan aanbieden."
Hoe ziet jullie toekomstvisie eruit?
"Zonder WC Eend te worden die vertelt hoe goed WC Eend werkt 😊 zien wij dat, in de huidige complexe wereld waarin we overdonderd worden met communicatiesignalen, de kracht en authenticiteit van evenementen overduidelijk onderkend wordt en budgetten voor het ‘evenementen kanaal’ steeds groter worden. Dat is ook begrijpelijk in een wereld waarin het alsmaar moeilijker wordt om de aandacht van je stakeholders te trekken en waarin deze stakeholders steeds moeilijker te ‘grijpen’ zijn nu ze niet alleen maar op kantoor werken, allerlei andere interesses in hun leven krijgen en we ook nog eens te maken krijgen met een mondiger én krappere arbeidsmarkt waarin binden en boeien tegenwoordig op nummer 1 staat van de CEO-lijstjes. Daarbij worden de bezoekers kritischer in hun afweging om naar een event(reeks) te komen en moet je meer bieden in het evenement en krijgt de experience een grotere rol."
"Dat betekent volgens mij voor de bureaus - die goed luisteren naar de markt, die zich verplaatsen in de doelgroep én die heel wendbaar zijn in alle veranderingen - dat er een gouden toekomst is. Waarbij we uiteraard realistisch moeten zijn en alert moeten blijven voor de enorme kostenverhogingen in ons vak en de grote uitdagingen die onze opdrachtgevers hebben in de extreem uitdagende economie die we volgend jaar zullen meemaken."
Bekijk alle aflevering van het grote Joe Pine interview:
-
Joe Pine 30 jaar Experience Economy: Live en events zijn onderdeel van de transformation economy
27-12-2022We zitten middenin de evolutie van Experience Economy naar Transformation Economy. Wat moeten merken en bureaus doen om mee te kunnen in die shift. Joe Pine gaf tekst en uitleg tijdens een groot interview op het kantoor van D&B Eventmarketing: "Dat begint bij het besef en het uitdragen van de juiste positionering: ons...
-
Joe Pine over The Transformation Economy: er is nog geen Disney van Transformation
22-12-2022Wat was het toch een hoogtepunt in 2022: het zeer uitgebreide gesprek met Joe Pine op kantoor bij D&B Eventmarketing in Hilversum. Pine nam ons met open vizier en al zijn kennis en inzichten mee van The Experience Economy naar The Transformation Economy. Interessante conclusie: waar Disney een merk is dat in alles...
-
Joe Pine: hoe gaan next generation, smartphone, experience en transformation samen?
12-12-2022Live communicatie, experience marketing, het draait om gedragsverandering, maar hoe doen we dat als de next generation continu in hun smartphone wereld zit? Ze beleven experiences door een 'filter'. Heeft dat effect op de ontwikkeling van de Experience Economy en de opkomst van de Transformation Economy?
-
Joe Pine 30 jaar Experience Economy: wat is de Transformation Economy?
18-11-2022Joe Pine neemt ons in 6 video's mee van The Experience Economy naar The Transformation Economy. Van beleving naar gedragsverandering. In een gesprek met Sjoerd Weikamp van EventBranche.nl en NEXTLIVE op het kantoor van D&B Eventmarketing geeft Pine in aflevering 4 antwoord op de vraag: wat is dat eigenlijk The...
-
Joe Pine 30 jaar Experience Economy: data versterkt de individuele eventbeleving
09-11-2022Het is wellicht het goud op de stoep van marketing- en communicatie-evenementen, dat we nog wel eens laten liggen: het gebruik van data om de individuele beleving nog krachtiger te maken. "Digitale hulpmiddelen zorgen er voor dat we met data de individuele beleving van een gast nog krachtiger kunnen maken." In deel...
-
Joe Pine over digitale shift: de beste experiences zijn mix van digital en live
01-11-2022Joe Pine reisde de afgelopen weken door Europa en kwam ook naar Nederland. Dankzij het jarenlange prettige contact tussen de koning van de experience economy, het team van EventBranche.nl / NEXTLIVE en het team van D&B Eventmarketing ontstond een uitgebreid interview-moment in Hilversum. In deel twee: de digitale...
-
Optimale impact live communicatie en experience marketing: gedragsverandering
31-10-2022Communicatie en marketing doelstellingen gaan uiteindelijk vaak over effect en impact. Dat kan gaan om harde salescijfers, maar ook om een versterkte teamband of kennisoverdracht. In alle gevallen gaat het om de optimale impact van live communicatie en experience marketing: gedragsverandering is het summum van ieder...
-
Joe Pine en de status van Experience Economy: experiences zijn de sleutel tot aankoop
26-10-2022Joe Pine een uur tot je beschikking. Het gebeurde EventBranche.nl en evenementenbureau D&B Eventmarketing. Op kantoor van D&B Eventmarketing gingen we in gesprek met de man achter The Experience Economy, die ons nu meeneemt naar een volgende periode: The Transformation Economy. De komende weken gaan we in 6...