Is jouw event al Netflix-proof?
Wat zijn de trends en ontwikkelingen op het gebied van events. Het Gouden Giraffe Jaarboek, uitgegeven door EventBranche.nl, is wat dat betreft een onmisbare bron van inspiratie. Een ontwikkeling die in deze uitgave veel aandacht krijgt is het Netflix-model. Wil je een impactvol en slim evenement organiseren als marketing- of communicatiemiddel? Dan doe je er goed aan de lessen van Netflix te vertalen naar jouw evenement. Lees maar mee.
Niet alleen ons leven is veranderd, ook ons gedrag, onze gewoontes en onze aandacht zijn in rap tempo anders geworden. Dat klinkt allemaal heel zwaar, maar het zijn echt hele bijzondere tijden. Opeens hebben we via social media allemaal een zend-kanaal. Vinden we daar ook nog eens gelijkgestemden, die onze mening, ons inzicht, onze irritatie of adoratie bevestigen en daarmee versterken.
De smartphone in onze broekzak en handen, en overigens ook alle andere smart-devices, hebben onze gewoontes soms 180 graden doen draaien. De nieuwe generatie zit niet meer met het bord op schoot op zondagavond Studio Sport te kijken. De hele wereld is binnen handbereik, kennis over alle zaken is twee clicks van ons vandaan en sprekers die we tot voor kort alleen op dat briljante congres kon zien en horen, zijn integraal online te beluisteren. En last but not least: 'ik' lijkt inmiddels vele malen belangrijker dan 'wij'.
En begrijp ons niet verkeerd, want live communicatie, met alle zintuigen live geprikkeld, de emoties, de interactie en het intermenselijke contact...daar is nog altijd geen evenknie voor gevonden, maar we zijn echt veranderd. En als je dan alles afpelt, onderaan de streep kijkt en dat probeert te vertalen naar events, live communicatie of expereince marketing, die kun je de volgende conclusie wel trekken:
Kijkend naar het succes van bijvoorbeeld festivals, maar ook Netflix, kun je concluderen dat daar een gemene deler inzit: we willen zelf beslissen. We hoeven het niet zelf te organiseren, sterker nog: liever niet, maar wie iets organiseert doet er goed aan binnen dat concept de bezoeker zelf zijn of haar programma samen te stellen. Slimme festival-organisator boeken een line-up waarvan ze weten dat de artiesten en acts of de sfeer 1 op 1 aansluiten bij de doelgroep. Netflix gebruikt data van populaire series en jouw kijkgedrag om je weer een volgende film of serie in te trekken. Daar ligt ook het voorland van zakelijke evenementen.
Wie het volgende evenement Netflix-proof wil maken, kan onderstaande als houvast gebruiken:
- gebruik data en/of CRM om de inhoud en invulling van jouw evenement zo toegespits op de doelgroep of zelfs persoon in te richten. Die data verzamel je via een goed CRM-systeem, via gegevens van vorige events of door simpelweg in het voortraject input te verzamelen en daar jouw event op in te richten.
- laat de bezoekers hun eigen programma samenstellen. Faciliteer die zelfkeuze door het aanbod op jouw evenement en/of de inhoud/content te laten sturen door de data die je hebt verzameld en bied het vervolgens aan in een eigen keuze module. Zodra jouw bezoeker de juiste onderwerpen, sprekers en inhoud zelf kan kiezen, dan ben je spekkoper.
- Do it your self is Choose it your self. Lange tijd spraken eventvisionairs over Do it your self als de ontwikkeling en trend waar je als eventorganisator op in moest spelen. Maar wil iedereen wel hun eigen jus d'orange persen op jouw event? Beetje flauw voorbeeld, maar het gaat er echt veel meer om dat je gastvrijheid, perfecte organisatie, slim en effectief concept te allen tijd inricht om van daaruit de bezoeker te laten kiezen: Choose it your self als nieuwe standaard.
- Geef ook letterlijk keuzevrijheid: het lineaire programma, waar je als een soort spijbelaar wordt aangekeken wanneer je niet bij de keynote of breakout-sessie zit, die events zijn klaar. Wil jouw bezoeker even werken, of ontspannen? Faciliteer het in de praktijk en in het programma.
- Durf een deel van de regie in handen te leggen van de bezoeker.
Sopra Steria Flix:
Netflix als basis voor het interne evenement, de keus is aan de collega's...In Noorwegen durfden ze het aan: Sopra Steria organiseerde daar Sopra Steria Flix. Een audience generated event concept, waarbij het concept niet meer lineair was en zelfs bepaald werd door de gasten. Voorbeeld: aan het begin van het evenement mochten drie hosts zich presenteren in 1 minuut. De collega's kozen hun favoriet, die werd daadwerkelijk de host van de avond. De andere twee gingen backstage en werden de presentator van de studio-setting.
Een tweejaarlijkse bijeenkomst voor 1600 werknemers van Sopra Steria Noorwegen, Zweden en Denemarken, met als doel de bedrijfscultuur te vieren en te versterken. Sopra Steria Flix zoals het evenement werd omgedoopt was het eerste audience generated event concept:
"We vonden het belangrijk dat we een unieke gebruikerservaring creëerden voor alle deelnemers die hun werk en de cultuur van Sopra Steria weerspiegelden, wat betekent dat we wilden dat elke deelnemer keuzes maakte die van invloed zouden zijn op hoe de avond uiteindelijk zou verlopen. Daarom hebben we een door het publiek gegenereerde, interactieve, niet-lineaire show gecreëerd, geïnspireerd door de waarden die Sopra Steria levert aan hun klanten. Ons idee was om een ??concept neer te zetten, gebaseerd op Netflix, waarin het publiek alle inhoud en de stroom entertainment op het podium besliste. Dit om individualiteit en gebruikerservaringen op maat te waarborgen. De "Netflix-interface" presenteerde het publiek met de alternatieven, en ze gebruikten mobiele telefoons om te stemmen en te beslissen over welke inhoud ze zowel live inhoud als vooraf opgenomen wilden bekijken."
Lees ook: Interne evenementen - 4 Gouden Tips