Ironische productlancering Heineken Silver in metaverse opgevolgd met fysieke events
Heineken durft. Het mondiale biermerk maakte meer dan eens indruk met campagnes waar live en experience een grote rol speelden. Ook nu staat experience centraal bij de lancering van Heineken Silver. Daarbij koos Heineken voor de metaverse en bouwde de brouwer een eigen virtuele brouwerij in Decentraland. Vol ironie, want bier proef en beleef je in de echte wereld, maar daar sprong het vervolg van de campagne dan ook vol op in.
Heineken lanceerde begin de maart de virtuele brouwerij in Decentraland. Een productlancering die niet alleen volop de aandacht trok, maar ook met ironie doorspekt was.
Bram Westenbrink, Global Heineken Brand Director bij Heineken, zegt: "We hebben Heineken Silver eerst in de metaverse gelanceerd als een ironische productlancering om te benadrukken dat we van mening zijn dat de beste manier om Heineken te ervaren in de echte wereld is. Daarom brengen we vandaag de virtuele wereld naar de fysieke wereld, met 'fygitale' evenementen in heel Europa. Daarmee vieren we de nieuwe toevoeging aan de Heineken-familie door het beste van twee werelden te combineren; het entertainment vanuit de metaverse en de persoonlijke ontmoetingen van samen een biertje drinken!"
Exclusieve launch events
Met een serie exclusieve lanceringsevenementen in heel Europa kwam Heineken Silver vervolgens van de metaverse naar de fysieke wereld:
De Heineken Silver-evenementen die plaatsvinden in heel Europa, spelen in op de mix van fysieke en digitale werelden en omvatten elementen die deel uitmaken van de lancering van Heineken in Decentraland. Al deze topelementen zijn nu teruggebracht naar de echte wereld, zodat iedereen er optimaal van kan genieten. Met deze 'IRL' (in-real-life)-evenementen in steden als Amsterdam, Londen, Milaan en Madrid, kunnen consumenten Heineken's creaties uit de metaverse ervaren en samen genieten van de frisse, levensechte smaak van Heineken Silver. Wat de evenementen nog unieker maken is de toevoeging van For Real Tokens (FRT's). Dit zijn unieke art pieces ontwikkeld in samenwerking met de bekende Spaanse kunstenaar J. Demsky. Met deze FRT's speelt Heineken opnieuw op een schertsende wijze in op de NFT-cultuur, als symbool voor de boodschap dat je sommige momenten het beste ervaart in de echte wereld.
Els Dijkhuizen, Marketing Directeur Heineken de launch events in real life: “Op onze Heineken Silver launch party is het thema SilverVerse. Het is een knipoog naar het feit dat de metaverse misschien wel de toekomst is, waar je kan dansen en zelfs een pixelachtige Silver kan ‘proeven’. Maar dat je sommige momenten én zeker het drinken van een verfrissend biertje met je vrienden het beste in de echte wereld kunt beleven. Dat is ook waar wij voor staan, verfrissen en mensen samenbrengen.”
Van metaverse naar SilverVerse
Heineken Silver werd in Nederland begin april officieel gelanceerd in de ‘SilverVerse’ in Amaze Amsterdam. Deze unieke experience, waarbij de metaverse tot leven kwam in het echt, was het startschot voor een zomer vol Heineken Silver feesten. Van Silver stages op de vetste festivals tot het vernieuwde populaire Heineken Afterwork.
Alle feestgangers ervaarden in de Heineken SilverVerse hoe het is om in de metaverse te feesten. In de Can Lab werd een pixel perfect Heineken Silver biertje geschonken. Probeer die maar eens te drinken, dat is knap lastig. In de avatar room, waar je met je eigen avatar kon dansen, begon de party al voorzichtig. Maar laten we eerlijk zijn, er gaat natuurlijk niets boven het dansen met je vrienden en genieten van een écht biertje. Dat gebeurde bij de Silverstage, waar top DJ’s het feest lieten losbarsten en Heineken Silver voor het eerst geproefd kon worden.
For real tokens?
“Samen met de ID&T Group hebben we de elementen uit de metaverse naar het echte leven gebracht. In lijn met de look and feel van de virtuele brouwerij is het decor van de Heineken Silververse geblokt en gepixeld, met als eyecatchers de bar en DJ booth, ontworpen door de Spaanse artiest J.Demsky. Na afloop kregen bezoekers For Real Tokens (FRT's) mee, unieke art pieces waarmee we opnieuw met een knipoog inspeelden op de NFT-cultuur. Het is een blijvende herinnering aan de momenten die je samen beleeft”, besluit Dijkhuizen.
-
LEES OOK:
NIKELAND: de ultieme mix van merk, online, experience en gamificationWie het heel zwart-wit bekijkt, ziet een heldere scheidslijn tussen live communicatie en experience marketing. Bij live communicatie gaat om het overbrengen van een boodschap, bij experience marketing over het beleven van een merk, product of dienst. Beetje kort door de bocht, maar wie die...