Inspiratie+voor+kerst+events%2C+eindejaars+evenementen+en+de+kerstborrel
Nieuws

Inspiratie voor kerst events, eindejaars evenementen en de kerstborrel

KERSTBORREL KERST EVENEMENT - Al een paar dagen staat 26 november met rode letters in de agenda's van vele merken en bedrijven: wat mag en kan er straks nog wel en wat niet? We zijn ons er heel erg van bewust dat er grotere problemen zijn dan het wel of niet doorgang kunnen laten vinden van het kerst event of het eindejaarsevenement, maar ben je op zoek naar corona-proof concepten? Hier 10 keer inspiratie voor jouw eindejaarsevenement.

Vooropgesteld: zo lang het kan, zo lang het mag, zo lang de maatregelen het toelaten: live, eerlijk persoonlijk nog even kunnen zien, gewoon even samen zijn...het kan! Onze evenementenbranche kan het, tot op de centimeter en als het moet tot op 1,5 meter afstand. Dat gezegd hebbende zijn er ontelbare alternatieven voor jouw kerst evenement of eindejaars event. EventBranche.nl zette een paar voorbeelden ter inspirate op een rij:

Capgemini: Online kerst event voor 15.000 collega's

EventBranche.nl had contact met Mirre van Tilburg, eventmanager bij Capgemini Netherlands. Zij nam ons mee in het concept, de doelstelling, het effect, het verschil met fysieke events en een blik in de toekomst:

Wat was de doelstelling van het evenement en hoe heeft het gekozen concept impact/effect gehad?

'Écht contact maken met elkaar was dit jaar moeilijker dan ooit en juist rondom de feestdagen wilden we hier extra aandacht aan geven. Door het organiseren van ons kerstdiner wilden we de onderlinge verbinding tussen medewerkers versterken, écht lekker eten en de zwaargetroffen horeca steunen. Door een fantastische samenwerking tussen chef Joris Bijdendijk, zijn team en de bezorgdienst hebben we binnen twee dagen bijna 15.000 maaltijden bezorgd. Deze maaltijden werden met alle 15.000 tegelijkerijd gegeten, op 17 december om 19.00. Om de verbinding te versterken hebben we een platform gecreeerd waar mensen foto’s en berichten met elkaar kunnen delen. We zonden een live kerstgroet van onze board uit en bezochten live een aantal collega’s thuis door middel van livereporters in het land. Dit alles zorgde voor een gevoel van verbintenis, meer dan dat ik durfde te hopen. Het was een groot succes!'

Kun je het afzetten tegen het traditionele live evenement aan het einde van het jaar? Wat zijn de voors en tegens van de online variant?

'Het gevoel van verbintenis wat dit event neerzette is ook fysiek moeilijk te evenaren. We zagen namelijk op alle gedeelde foto’s niet alleen veel familieleden, kinderen en vrienden, maar ook kregen we een kijkje bij mensen thuis. Een intiemere setting krijg je natuurlijk niet, ook niet op een fysiek event. Dit is waar het bij dit soort evenementen om gaat.'

 

Kerstival Siemens Nederland

Bureau: Obsession

Hoe vier je gezellig kerst met elkaar in tijden van de corona crisis? Siemens Nederland vroeg ons om na te denken over het organiseren van een online evenement dat volledig aansluit bij het kerstgevoel, het merk en de cultuur. Samen bedachten we het concept Kerstival: Een digitaal kerstdorp dat volledig werd ingericht met herkenbare en waardevolle elementen voor de medewerkers van Siemens Nederland. Onder andere de Haagse Skyline, De Nieuwe Kerk, het Mauritshuis en het Siemens hoofdkantoor kregen een plek. Er was ruimte om elkaar digitaal te ontmoeten, diverse spellen te spelen, het traditionele AKO-kerstconcert te bekijken, de eindejaarspeech van de CEO te beluisteren en nog heel veel meer. Dit alles om de medewerkers van Siemens Nederland het kerstgevoel te laten ervaren, een blijk van waardering uit te spreken en de jarenlange traditie voort te zetten. En met succes: door het beeldscherm heen was de onderlinge verbinding en de kerstsfeer voelbaar. 

 

Kerst Drive Thru


Kerst Drive-In voor LDL Bulkhandling

Bureau: Jongens voor de sfeer

De doelgroep was in dit geval het personeel van het bedrijf, hierbij mochten de partners en kinderen ook mee waardoor wij in totaal ruim 300 personen voorzien hebben van een geweldige kerstshow! De doelstelling was om een drive thru compleet anders aan te pakken dan anders, niet saai, stilstaande obstakels en een achtergrond muziekje, nee nee, we wilde volgas, een discotheek waar je met de auto door heen reed incl levende sneeuwpopen, kerstdames en rendieren, alles was aanwezig! Het concept was natuurlijk de meest bijzondere drive thru maken die mensen tot nu toe hebben gezien, spektakel, veel muziek, licht, sneeuw, alles erop en eraan, kortom een beleving die je meemaakt! 

Het effect en de impact waren waanzinnig, mensen die bij dat bedrijf werken hebben het er af en toe nogsteeds over, dit is natuurlijk geweldig! Een drive thru met een tikkeltje teveel van alles, wij houden ervan! Geen saaie oliebollen tocht door een leeg pand maar veel spektakel.

 

 

EDC (het moederbedrijf van Easytoys) Christmas Drive Thru

Bureau: Premium Events BV

Wie was de doelgroep?
Alle medewerkers met partner (en eventuele kinderen) van EDC.

Wat was de doelstelling/uitdaging?
Om alle bijna 150 medewerkers – ondanks de net aangescherpte Corona maatregelen - toch een leuke (en passende) uitreiking van het jaarlijkse kerstpakket mogelijk te maken.

Wat was het concept? En wat maakte het zo bijzonder?

Normaal zou dit worden gedaan met een feest in het bedrijf, maar men wilde er toch een alternatief feestje van maken om zo de medewerkers in het zonnetje te zetten voor hun zeer goede prestaties. We hebben 6 stops gemaakt waarbij men bij elke stop wat kreeg. Als eerste stop een met een zoete snack, vervolgens een “happy meal” voor de kids, dan een tas met lokale specialiteiten (gekocht bij plaatselijke middenstanders), de uitgifte van het kerstpakket, dan warm eten voor de volwassen en tot slot nog wat te drinken.  De CEO heeft alle kerstpakketten persoonlijk aan de medewerkers uitgegeven (in de kofferbak gezet, wat erg gewaardeerd werd. Daarnaast een welkom door de typetjes, natuurlijk de kerstman en de Grinch maakten het tot een ware experience. Speciaal voor de collega’s die geen auto hebben (er werken ook veel jongeren in het warehouse), hadden we een “Christmas TAXI” gemaakt zodat men toch door de drive thru kon rijden, compleet met chauffeur.

Hoe paste de drive thru in een voor- en natraject?
EDC doet heel veel extra’s voor de medewerkers en in het voortraject had men eerst de verwachting dat “niets” mogelijk was. Door vervolgens op verschillende manieren (mail, schermen en post) te communiceren dat men toch wat leuks ging doen, was men erg blij mee. Pas toen men de uiteindelijke realisatie zag met alles er op en aan, was de beleving ver boven de verwachtingen.

Wat was het effect / de impact?
Dat men het fijn vond om het moment te vieren wat heeft geleid voor een extra positieve impuls in medewerker tevredenheid.

 

Kerst events in corona tijd

Tot slot het Wat kan er nog wel met Kerst online magazine van vorig jaar. Vol inspiratie, concepten en voorbeelden. Wel even checken of deze bedrijven dit ook dit jaar weer aanbieden:

© 2021 Eventbranche.nl is een uitgave van Proef Media bv.